Reporter: Care este potenţialul ţării noastre pe domeniul imobiliar?
Mauricio Mesa Gomez: România este o ţară cu un mare potenţial din perspectiva imobiliară, atât pe segmentul rezidenţial, cât şi pe segmentul de birouri, spaţii comerciale şi logistice. În plus, este o ţară membră a Uniunii Europene, iar acest lucru o face, din perspectiva noastră, şi mai atractivă pentru investiţii imobiliare. Pentru noi, această ţară este un loc în care plănuim să dezvoltăm, pe termen lung, un număr de peste 5.000 de apartamente.
Reporter: Cum vedeţi piaţa companiilor imobiliare din România?
Mauricio Mesa Gomez: Hercesa are o experienţă semnificativă în piaţa imobiliară românească, experimentând atât perioada de boom imobiliar, cât şi perioada de criză profundă. Criza economică a făcut ca piaţa să fie dominată în prezent de companiile imobiliare serioase, cu planuri pe termen lung.
Reporter: Care va fi trendul în următorii ani?
Mauricio Mesa Gomez: Pe segmentul rezidenţial, ne aşteptăm la un entuziasm moderat atât din partea cumpărătorilor de locuinţe, cât şi din partea dezvoltatorilor. De asemenea, ne aşteptăm ca profilul actual al cumpărătorilor să se menţină şi în perioada următoare. Cumpărătorii actuali ştiu exact care sunt necesităţile lor imobiliare, sunt foarte bine informaţi cu privire la metodele de construcţie, la reputaţia dezvoltatorilor, la preţuri şi, în general, la tot ceea ce ţine de segmentul rezidenţial. Iar acest trend va continua, în opinia noastră, şi în anii următori.
Reporter: Cum descrieţi arhitectura românească?
Mauricio Mesa Gomez: Foarte frumoasă şi de calitate. Numai în Bucureşti există numeroase clădiri de o deosebită valoare arhitecturală. Am apreciat-o de la început, în mod special şi asta ne-a determinat să avem ca primă achiziţie a grupului Hercesa în România o clădire frumoasă de patrimoniu, aflată în paragină la momentul achiziţiei, dar căreia compania noastră i-a redat, credem noi, strălucirea de altă dată.
Hotelul Cişmigiu a fost construit în anul 1912 de arhitectul Nicolae Pissiota, primul proprietar al imobilului. Nicolae Pissiota însuşi a realizat proiectul pentru structura de rezistenţă a clădirii, autorul proiectului de arhitectură, din care astăzi se păstrează faţada, fiind Arghir Culina, arhitect renumit al vremii şi fostul proprietar al Hotelului Ambasador din Capitală. În clădire a funcţionat şi atunci, ca şi astăzi, unul dintre cele mai impozante hoteluri din Bucureşti, denumit iniţial Palace Hotel şi mai târziu Hotel Cişmigiu, denumire pe care a păstrat-o şi compania noastră.
Reporter: Care sunt cererile clienţilor?
Mauricio Mesa Gomez: Pe baza experienţei noastre, văzând cum au decurs vânzările pe plan ale Fazei III a Proiectului Vivenda Residencias, considerăm că la ora actuală cea mai mare cerere este pentru apartamentele de două şi trei camere, existând însă şi multe persoane interesate de apartamentele de patru camere.
Cumpărătorul actual acordă o atenţie deosebită calităţii finisajelor, modului de compartimentare a apartamentelor şi de optimizare a spaţiului în cadrul acestora, localizării proiectelor în apropiere de mijloacele de transport în comun, facilităţilor vieţii urbane şi existenţei unei comunităţi, care să le creeze mediul proprice pentru întemeierea unui cămin.
Astfel, apartamentele din cadrul proiectului Vivenda Residencias beneficiază de spaţii luminoase, sunt moderne şi bine compartimentate, realizate cu finisaje de cea mai bună calitate. Iar proiectul este poziţionat la numai câteva minute de mers cu maşina de centrul oraşului şi în apropierea tuturor mijloacelor publice de transport (inclusiv de staţia de metrou), beneficiază de toate avantajele vieţii urbane (grădiniţe, şcoli, spitale, mari centre comerciale şi de agrement în imediata apropriere a complexului) şi are deja creată o comunitate de peste 400 de familii, care au achiziţionat apartamente în cadrul primelor două faze ale complexului.
Reporter: Cum arată bugetele românilor pentru o casă în 2016?
Mauricio Mesa Gomez: Pe baza experienţei noastre, văzând cum au decurs vânzările pe plan ale Fazei III a Proiectului Vivenda Residencias, putem spune că bugetul clienţilor noştri pentru achiziţionarea unei locuinţe în anul 2016 se încadrează între 60.000 şi 100.000 de euro.
Reporter: Care sunt dorinţele de viitor?
Mauricio Mesa Gomez: Hercesa a finalizat şi a dat în folosinţă 420 de apartamente în proiectul Vivenda Residencias (în zona bulevardului Basarabia), construieşte în prezent faza a treia a ansamblului (132 de apartamente) şi plănuieşte construcţia a încă peste 5.000 de locuinţe în Bucureşti în trei proiecte situate în diferite puncte ale Capitalei: Vivenda Residencias (în zona bulevardului Basarabia), ansamblul Ghencea (zona Prelungirea Ghencea) şi Estellas Residencias (în zona şoseaua Orhideelor).
Reporter: Ce cifră de afaceri a înregistrat compania în 2015 la nivel global? Dar pentru România?
Mauricio Mesa Gomez: Cifra de afaceri a Hercesa în România a atins în anul 2015 nivelul de 15 milioane de lei. În ceea ce priveşte cifra de afaceri a grupului Hercesa, nu deţinem în acest moment date.
Reporter: Cum preconizaţi că vor arăta rezultatele financiare în acest an?
Mauricio Mesa Gomez: Anul 2016 se anunţă ca un alt an foarte bun pentru Hercesa în România. În prezent nu avem o estimare cu privire la cifra de afaceri totală pentru 2016, însă este un an în care se construieşte primul bloc, şi se plănuieşte începerea construcţiei şi la cel de-al doilea bloc din cadrul Fazei III a proiectului Vivenda, ambele clădiri, care vor fi livrate către clienţi de abia în 2017.
Reporter: Care sunt preţurile la Vivenda Residencias?
Mauricio Mesa Gomez: 52.000 euro plus TVA 5% pentru apartamentele cu două camere, 80.700 euro plus TVA 5% pentru locuinţele cu trei camere şi 94.500 de euro plus TVA 5% în cazul apartamentelor cu patru camere.
Nu în ultimul rând, relaţia cumpărătorilor cu dezvoltatorul nu se încheie în momentul semnării contractului de vânzare-cumpărare. Hercesa pune la dispoziţia locuitorilor din Vivenda Residencias o serie de servicii post-vânzare: garanţii pe care compania le oferă clientului că va primi locuinţa în cele mai bune condiţii şi remedierea în cel mai scurt timp posibil a eventualelor deficienţe ale apartamentului, precum şi sprijin şi asistenţă tehnică după expirarea perioadei de garanţie.
Reporter: Care sunt noutăţile Hercesa pentru 2016?
Mauricio Mesa Gomez: În acest an, prioritatea companiei va fi construcţia primului bloc şi începerea lucrărilor la cel de-al doilea bloc din cadrul celei de-a treia faze a ansamblului Vivenda Residencias.
Reporter: De unde procuraţi materiile prime folosite pentru locuinţe?
Mauricio Mesa Gomez: O mare parte din materiale sunt procurate direct din Spania, de la producători şi furnizori de renume, existenţi de mult pe piaţă, cu care Hercesa a dezvoltat o relaţie de durată. Colaborăm însă şi cu mulţi producători şi furnizori de materiale locali. Pentru compania noastră cel mai important aspect este ca materialele să fie de cea mai bună calitate şi ca producătorul să fie o companie cu o bună reputaţie, care să ne poată asigura garanţia unui lucru de calitate.
Reporter: De cât timp este pe piaţă compania Hercesa? Cum v-aţi înfiinţat?
Mauricio Mesa Gomez: Hercesa are o experienţă în sectorul imobiliar de peste 40 de ani. Ne-am început activitatea în anul 1975, prin dezvoltarea mai multor proiecte imobiliare în sectoarele rezidenţial, industrial şi de servicii pe întreg teritoriul Spaniei, dar cu preponderenţă în Comunităţile Autonome Madrid şi Castilla La Mancha. În România, suntem prezenţi din anul 2004, când am achiziţionat clădirea Hotelului Cişmigiu, în vederea reabilitării ei. Acest moment marchează de altfel şi începutul prezenţei internaţionale a companiei noastre.
Reporter: Cum a fost parcursul până astăzi?
Mauricio Mesa Gomez: În domeniul imobiliar-rezidenţial, Hercesa a dezvoltat şi predat până la ora actuală, peste 22.000 de apartamente. În ceea ce priveşte activitatea industrială şi de servicii, departamentul Hercesa Empresas gestionează milioane de metri pătraţi de teren în zone industriale, promovând şi construind centre comerciale, parcuri industriale şi logistice, clădiri de birouri, hoteluri şi aparthoteluri. În plus, Hercesa gestionează şi numeroase clădiri de locuinţe în regim de închiriere, apartamente turistice şi spaţii comerciale.
Reporter: În câte ţări vă desfăşuraţi activitatea?
Mauricio Mesa Gomez: În prezent, Hercesa îşi desfăşoară activitatea în 10 ţări: Spania, Portugalia, România, Bulgaria, Cehia, Polonia, Maroc, Ecuador, Mexic şi Panama.
Reporter: Cât aţi investit în România în 2004?
Mauricio Mesa Gomez: Aproximativ 15 milioane de euro, prin achiziţia unei clădiri de patrimoniu - Hotelul Cişmigiu. Edificiul a fost reabilitat, iar hotelul a fost reintrodus în circuitul turistic de lux al Bucureştiului.
Reporter: Vă mulţumesc!