Restaurantele şi localurile au fost sever afectate de pandemie. Mai mult de jumătate au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019, arată un studiu realizat de aplicaţia de rezervări la restaurante Restograf, în parteneriat cu HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România).
Un procentaj de 43% cred că va dura undeva 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019. Mai mult, unii consideră că măsurile de ajutor din partea statului nu au fost suficiente - 23.9% dintre respondenţi spun că au primit TVA-ul şi alte restanţe fiscale din partea autorităţilor.
Dintr-un număr mediu de 88 de angajaţi, 71 au fost trimişi în şomaj tehnic, iar 83.8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu.
Respondenţii deţin, majoritar, unul sau două restaurante (61,4%), iar 32% deţin cel puţin 3 restaurante. Dintre acestea, 85.3% s-au redeschis, odată cu ridicarea stării de urgenţă. Dintre locaţiile închise de lanţurile de restaurante 48,3% au fost închise parţial, în timp ce 39,7% au rămas deschise.
Vechimea medie a localurilor este de peste 8 ani. Cu alte cuvinte, vorbim de specialişti HoReCa, cu experienţă în administrarea afacerii. Chiar şi în aceste condiţii, 54,7% din respondenţi au înregistrat pierderi de minim 80% din cifra de afaceri a anului 2019. În aceste condiţii, 43% din respondenţi cred că va dura undeva între 6-12 luni pentru ca cifra de afaceri să revină la nivelul din 2019.
La nivel de angajaţi, industria HoReCa era un segment în care activau un număr mediu de 88 de angajaţi înainte de pandemia COVID-19. Dintre aceştia, în medie, au fost trimişi în şomaj tehnic 71 de angajaţi, iar 14 au fost disponibilizaţi, doar 3 fiind păstraţi activi.
Cele mai populare măsuri luate de operatori au fost de amânare a obligaţiilor fiscale aferente Stării de Urgenţă, precum şi obţinerea unui Certificat de Urgenţă şi a indemnizaţiei de 75% din salariul angajaţilor trimişi în şomaj tehnic. Astfel:
• 83,8% dintre operatori au solicitat indemnizaţia de 75% din salariu;
• 74,3% au solicitat Certificatul de Urgenţă;
• 59,2% dintre operatori au solicitat un credit prin IMM Invest;
• 58,1% au cerut amânarea obligaţiilor fiscale scadente;
• 4,1% au decis să amâne ratele la bănci.
Doar 1,4% spun că livrările reprezintă una din principalele măsuri pe care le-au luat. Asta deoarece procentul încasat din livrările de mâncare abia ajunge la 10%-30% din cifra de afaceri în cazul celor mai multe dintre localuri (76%).
64,8% dintre respondenţi spun că nu au beneficiat de rambursări din partea statului. În schimb, operatorii din HoReCa susţin că impactul deciziilor luate de autorităţi a dus la:
• Activitate redusă cu peste 50% (60% dintre respondenţi);
• Venituri reduse (57,3%);
• Reducerea numărului de angajaţi (49,3%);
• Activitate suspendată / Locaţii complet închise (42,7%);
• Insolvenţă (1,3%).
În aceste condiţii 46,7% dintre respondenţi se declară nemulţumiţi faţă de măsurile de ajutor luate de stat, iar 40% spun chiar că sunt foarte nemulţumiţi. Doar 10,7% se declară mulţumiţi.
Studiul Restograf şi HORA s-a desfăşurat în rândul proprietarilor şi managerilor de localuri, în perioada 07-22 iulie, şi a colectat date de la 423 de respondenţi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Hanni în data de 28.07.2020, 17:59)
Pacat de angajati, daca au avut de suferit. De patroni, ne doare in cot, si-au facut plinul anii trecuti (adaosuri nesimtite, bautura contrafacuta, etc).