În ianuarie 2015, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut faţă de luna precedentă cu 24,4% ca serie brută, dar a crescut cu 1,6%, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, informează astăzi Institutul Naţional de Statistică (INS).
În intervalul ianuarie 2014-ianuarie 2015, indicatorul s-a majorat atât ca serie brută (cu 6,3%), cât şi ca serie ajustată (cu 6,8%).
Diminuarea de 24,4% din decembrie-ianuarie (serie brută) a fost cauzată de scăderea vânzărilor de produse nealimentare (cu 26,1%), a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 24,8%) şi a comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (cu 20,2%).
Pe de altă parte, sporul de 1,6% din aceeaşi perioadă (serie brută) s-a datorat creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (cu 3,2%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (0,2%). Pe de altă parte, vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,3%, se mai arată în comunicatul INS.
Avansul de 6,3% (serie brută) din ianuarie 2014-ianuarie 2015 s-a produs ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (10,3%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (8%) şi la vânzările de produse nealimentare (2,3%).
Aprecierea de 6,8% a volumului cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia celui auto-moto), ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, s-a datorat creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (7,6%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (5,2%) şi vânzărilor de produse nealimentare (4%), conchide INS.