Dacia a avut cea mai mare creştere a încasărilor în Europa, cifra de afaceri mărindu-se cu 21,1% în noiembrie, peste Mazda şi Jaguar (fiecare cu o sporire de 15,6%), transmite New York Times.
În ciuda şomajului general şi a incertitudinii economice, Dacia a reuşit să se impună cu modelul Logan, lipsit de pretenţii şi accesibil, cu preţuri de 7,7-10,6 mii de euro, inclusiv taxele.
Analiştii germani apreciază că Dacia nu se compară cu un Mercedes sau BMW, dar se remarcă prin tehnologia simplă şi de încredere, precum şi prin garanţia de trei ani.
Succesul mărcii româneşti, aflată în proprietatea Renault, se explică prin acapararea rapidă a sectorului de mijloc din piaţa auto, care a stagnat până acum. Dacia a impulsionat, astfel, limita de jos a ofertei Renault, în vreme ce concurenţii întreprinderii franceze se luptă cu recesiunea.
Arnaud Deboeuf, un oficial al Renault, a explicat situaţia prin faptul că, în vreme de criză, europenii nu îşi mai permit să cheltuiască oricât pe un automobil. Domnia sa a amintit, în acest sens, rolul crucial al programelor de tip Rabla, precum şi costurile reduse cu marketingul şi distribuţia, datorită faptului că tranzacţiile sunt intermediate de dealeri Renault, care nu au nevoie să ofere reduceri.
De la debutul crizei, piaţa auto din Europa a suferit o contracţie violentă. Asociaţia Producătorilor Europeni de Automobile estimează că, per ansamblu, vânzările segmentului vor continua să scadă anul viitor, chiar dacă în noiembrie au marcat a treia lună de uşoară creştere. În primele 11 luni, încasările au scăzut cu 2,7% faţă de perioada similară a anului trecut.
Datele Asociaţiei mai arată că, în ciuda faptului că ocupă sub 3% din piaţa europeană, Dacia a vândut, luna trecută, circa 260 de mii de autovehicule. Volkswagen se menţine pe primul loc, cu peste 1,4 milioane de unităţi vândute (13,4% cotă de piaţă), chiar dacă cifra de afaceri i-a scăzut cu 5,4% în perioada de referinţă.
Louis Schweitzer, fostul preşedinte al Renault, a recunoscut că producţia de serie a maşinilor de lux nu ar fi avut sorţi de izbândă pe pieţele emergente din Europa. În consecinţă, a căutat să folosească linia Dacia pentru a construi o nouă platformă auto, denumită M0 (M-zero), gândită a fi ieftină şi de încredere, la un preţ de numai cinci mii de euro. Chiar dacă a depăşit limita de preţ prevăzută, debutul modelului Logan, în 2004, a avut success în Europa de Est şi Turcia. În 2008, la debutul crizei financiare, Dacia Logan a intrat şi pe piaţa vest-europeană. În consecinţă, în numai 12 luni, vânzările de pe întregul continent aproape s-au dublat, ajungând la 214 mii de exemplare. În prezent, preţul celui mai nou model de Duster începe la 11,9 mii de euro.
În ciuda situaţiei îmbucurătoare per ansamblu, angajaţii de la Uzinele Dacia din Piteşti cer salarii mai mari. În aprilie, Renault i-a avertizat că, dacă nu îşi temperează doleanţele, compania-mamă ar putea muta o parte a producţiei în Maroc.