Prima jumătate a anului 2009 a scăzut cu 10-20% valoarea de capital a centrelor comerciale deja existente în România şi a redus chiriile pentru spaţiile comerciale din mall-uri cu până la 40%, potrivit datelor furnizate de companiile de consultanţă imobiliară chestionate de NewsIn.
Piaţa centrelor comerciale, ca şi retailul în general, a fost puternic afectată de scăderea puterii de cumpărare a consumatorului român. Cele mai afectate au fost oraşele mici, deşi, potrivit datelor firmelor de consultanţă imobiliară, există şi în oraşele mai mari cu competiţie ridicată centre comerciale cu performanţe scăzute sau foarte scăzute.
Valoarea de capital a centrelor comerciale deja lansate pe piaţă a scăzut în primul semestru al anului cu 10% şi 20%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi a adus investiţiile în piaţa centrelor comerciale la valoarea de acum trei ani, potrivit datelor Cushman & Wakefield România.
"Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, nivelul chiriilor a rămas relativ stabil pentru centrele comerciale de succes, şi mă refer aici la centrele din Bucureşti. Nivelul chiriilor a scăzut în centrele comerciale din provincie între 10 - 20%, neluând în calcul reducerile temporare de chirie care aduc un aport suplimentar", a declarat Răzvan Gheorghe, Partener Cushman & Wakefield România.
Potrvit specialiştilor de la CB Richard Ellis Eurisko, fiecare centru comercial trebuie analizat separat pentru a determina situaţia în care se află. "Există anumite centre care nu au reuşit să îşi creeze un vad comercial puternic şi nici să atragă ancore importante adaptate nevoilor consumatorilor locali.
"În astfel de centre chiria a scăzut poate şi cu 30-40% sau chiriaşii au obţinut avantaje de genul: chirie gratuită, cheltuieli cu spaţiile comune sau de marketing mai mici. Sunt, însă, şi alte centre cu "tradiţie" care înregistrează în continuare cifre de trafic şi de vânzări comparabile cu cele din 2008, deci reducerile de chirie sunt mult mai mici, de genul 5-10% şi doar pentru anumiţi chiriaşi", a explicat Luiza Moraru, Head of Retail Department la firma de consultanţă imobiliară CBRE Eurisko.
Potrivit specialiştilor chestionaţi, cea de-a doua parte a anului va aduce o perioadă de relativă stabilitate atât în ceea ce priveşte renegocierea termenilor contractuali, activitate care a fost foarte pronunţată în prima parte a anului, cât şi o mai bună adaptare a comercianţilor la situaţia de criză prin reducerea de costuri, reducerea marjelor de profit.