• Cătălin Grecu: "2012 - cel mai bun an viticol de după 2008, pentru Cotnari"
Lansată cu şase luni în urmă, Casa de Vinuri Cotnari a vândut, până în prezent, 600.000 de sticle de vin, după cum a precizat, vineri, în conferinţa de deschidere a târgului "GoodWine", Cătălin Avasalcei, directorul naţional de vânzări al societăţii. Domnia sa a precizat că noul producător de vinuri de la Cotnari intenţionează să ajungă la un volum de vânzări de 2 milioane de sticle de vin pe an, roşu, alb şi rose.
Pentru producerea acestor licori este nevoie de o altă tehnologie de vinificaţie, de o altă cramă şi de oenologi noi, subliniau, la momentul lansării companiei, reprezentanţii acesteia, adăugând: "Locul ales este Castelul Vlădoianu, locul unde în perioada interbelică fostul guvernator producea vinuri de pe cele 50 hectare de vie pe care le avea în proprietate".
Crama destinată Casei de Vinuri Cotnari se află în construcţie şi va fi finalizată în toamna anului viitor, reprezentând o investiţie de 2 milioane de euro, potrivit lui Cătălin Avasalcei.
În prezent, vinurile pentru noua societate - gama "Colocviu" ("Colocviu la Roma", "Colocviu la Atena" şi "Colocviu la Moscova") şi gama "Domenii", care include şi un rose - sunt produse în crama de la "Cotnari", acestea fiind destinate segmentului HoReCa.
Referitor la gama de vinuri "Colocviu", Constantin Deleanu, preşedintele directoratului Cotnari, a precizat: "Este o gamă care se remarcă prin simboluri puternice. Astfel, Roma (prin Colosseum) simbolizează inovaţia, tehnologia avansată, Atena (prin Partenon) simbolizează filosofia, iar Moscova (prin catedrala Sfântul Vasile din Piaţa Roşie) simbolizează arta. Acestea sunt simbolurile Casei de Vinuri Cotnari: tehnologie, filosofie, artă!".
La rândul său, Cătălin Grecu, directorul de marketing de la "Cotnari", a subliniat că 2012 a fost cel mai bun an de după 2008, compania înregistrând o creştere volumică de 12% şi o creştere valorică de 4%, faţă de anul trecut.
"Am considerat că în perioada de criză cel mai bine este să investim. Din 2009, am investit în partea de distribuţie şi acum culegem roadele", a mai spus domnia sa.
În comparaţie cu 2011, au crescut şi exporturile societăţii, în jur de 15% din cifra de afaceri a companiei provenind din export. "Cotnari" vinde vinuri în afara ţării atât pe pieţele tradiţionale, cât şi pe pieţe noi, cum ar fi Cipru, Australia, China, Japonia sau Rusia.
În ultimii ani, societatea "Cotnari" a investit 20 de milioane de euro, o proporţie de peste 80% din întreaga suprafaţă de 1.710 hectare de vie fiind întinerită. În imagine, compania investeşte circa 3 milioane de euro pe an.
Cu o cifră de afaceri de aproape 100 de milioane de lei, în 2011 şi un profit de aproximativ 3,5 milioane de lei, "Cotnari" va continua să producă vinurile tradiţionale din podgoria sa: "Grasa de Cotnari", "Tămâ-ioasa Românească", "Feteas-ca Albă" şi "Frâncuşa de Cotnari".
• Cătălin Păduraru: "România a ieşit din topul primilor zece producători mondiali de vin şi a câştigat un loc printre primii consumatori în domeniu"
Ţara noastră a ieşit din topul primilor zece producători mondiali de vin şi a câştigat un loc printre primii consumatori în domeniu, după cum a declarat, vineri, Cătălin Păduraru, critic de vin şi degustător autorizat.
Domnia sa a precizat: "Piaţa vinurilor îmbuteliate din România este estimată de Organizaţia Internaţională a Viei şi Vinului în jurul valorii de 500 de milioane de euro, plus sau minus în ultimii ani, nu contează, important este că suntem creditaţi cu un consum ascendent. Această creştere a pieţei vinurilor fis-calizate are la bază două componente: pe de o parte schimbarea tiparului de consum şi conştientizarea pieţei, iar pe de altă parte faptul că o parte din viile care alimentau consumul propriu sunt îmbătrânite".
Cătălin Păduraru consideră că România nu are vocaţie de exportator.
"Importurile nu sunt atât de spectaculoase (n.r. cum arată statis-ticile), ci vocaţia noastră de exportator este puţin inhibată. Putem spune şi că întotdeauna am avut un consum intern suficient de bun, astfel încât producătorii noştri să se adreseze consumatorului de acasă. Poate nu ar fi atât de rău dacă am dezvolta un nou produs finit al viticulturii, care se cheamă enoturism - pe care MDRT nu îl înţelege deocamdată - şi prin care am putea stimula un export de pe loc, ceea ce ar fi minunat pentru noi ca ţară producătoare. Însă, ca să exporţi, să obţii plus valoare, ai nevoie de un brand de ţară. Ţările care au randament mai mare în viticultură au deja pieţele garantate", a mai spus Cătălin Păduraru.
La rândul său, Constantin Deleanu a subliniat că exporturile româ-neşti de vin sunt scăzute nu din cauza lipsei de parteneri externi, ci din cauza preţurilor extrem de mici obţinute în alte ţări pentru vinurile româneşti.
Domnia sa a precizat: "Exporturile sunt mai mici, nu pentru că nu am avea parteneri externi, ci pentru că preţurile sunt de mizerie şi asta se datorează faptului că, înainte de 1989, vinurile noastre, indiferent de calitate, erau exportate pe nimic, iar acum, în Româ-nia, câştigăm mai bine dacă vindem pe piaţa internă".
Datele Ministerului Agriculturii arată că România a importat în primele opt luni din acest an 42.414 tone de vin obţinut din struguri proaspeţi, o cantitate de şase ori mai mare faţă de cea exportată, care a totalizat numai 6.989 de tone, în aceeaşi perioadă.
În ceea ce priveşte consumul anual de vin în România, acesta este de 24 de litri/cap de locuitor, reprezentând jumătate din consumul ţărilor dezvoltate, care se ridică la 50 de litri/cap de locuitor.
• Peste 1.000 de vinuri, la GoodWine
Targul International de Vinuri GoodWine, ajuns la cea de-a opta editie, s-a desfăşurat zilele trecute în cadrul Complexului Expoziţional Romexpo, din Capitală. Manifestarea s-a întins pe mai mult de 2.500 de metri pătraţi, beneficiind de 100 de expozanţi şi subexpozanţi, producători, importatori, distribuitori de vin din ţară şi străinătate şi companii din domenii conexe. Aceştia au expus peste 1.000 de vinuri, din care circa 500 au fost lansări şi premiere.
Astfel, iubitorii de vin au putut degusta vinuri atât din România, dar şi din Franţa, Italia, Chile, Africa de Sud, Argentina, Liban, Spania, Noua Zeelandă, Bulgaria, Republica Moldova.
Organizată de societatea "Proactive", expoziţia a avut ca partener oficial compania "Cotnari", partenerul strategic fiind Casa de Vinuri Cotnari, iar partenerul principal - "Vinarte".
Printre lansările făcute în premieră la "GoodWine", s-au numărat "Frâncuşa de Cotnari 2012", noua imagine a spumantelor "Mărgăritar Alb" şi "Mărgăritar Roze" ale companiei "Jidvei", dar şi primul asamblaj de trei soiuri româneşti - "Fetească Neagră", "Negru de Dragăşani" şi "Novac" - realizat de "Vinarte".
Tot în premieră au fost prezentate şi spumantele de la "Foss Marai", unul dintre producătorii cei mai respectaţi de prosecco din Italia, care vor fi importate de "Cramele Recaş".
S.E.R.V.E. a lansat "Terra Romana Rose 2012" şi "Cuvee Amaury 2011", în timp ce "Amb Wine" a lansat "Young Wine", "Agricola Ştirbey" - "Crâmpoşie 2007" şi "Desert Ştirbey", iar "Vânju Mare" -"Merlot sec 2011" din Gama "Domeniile Vânju Mare" şi "Cabernet Sauvignon 2010" din Gama "Prince Vlad".
La târg au venit cu noutăţi şi "Avincis", "Domeniile Sâmbureşti", "Crama Basilescu", "Vig-na", "Vincon", "Vinicola Avereşti", "Domeniile Blaga", "Crama Gîrboiu", "Garling Collection", "Crama Polgar", "Domeniile Ostrov", "Casa Panciu", "Nomibo", "Crama Borha".