În pofida scăderii cazurilor de covid în marea parte a lumii occidentale, companiile aeriene se confruntă cu o recuperare mai lentă decât alte sectoare afectate, cum ar fi HoReCa.
În timp ce ambele sectoare sunt extrem de dependente de ridicarea restricţiilor de către guvernele din întreaga lume, este mai uşor pentru un bar sau restaurant pună semnul "deschis" pe uşă şi să-şi întâmpine clienţii atunci când guvernul o permite.
Companiile aeriene, pe de altă parte, sunt nişte giganţi care se mişcă lent. Este dificil să gestionezi o creştere rapidă a flotei de aeronave, echipaje, mecanici şi să negociezi sloturi aeroportuare, să actualizezi orarele, etc. De asemenea, călătoriile internaţionale tind să fie ultimele care primesc undă verde pentru redeschidere, deoarece ţările rămân prudente cu privire la noile variante ale virusului.
De asemenea, există diferenţe între companiile aeriene pe care investitorii trebuie să le ia în considerare - cele din SUA au avantaje care le permit o recuperare mai rapidă în comparaţie cu cele europene. În primul rând, SUA sunt o singură ţară şi, deşi oamenii s-au temut să zboare în timpul pandemiei, sectorul călătoriilor aeriene nu este afectat de restricţii de zbor interne. Nu este şi cazul Europei, unde deciziile sunt luate de fiecare ţară în parte şi călătoriile între ţări rămân dificile.
SUA sunt, de asemenea, mai avansate în ceea ce priveşte campania de vaccinare, care oferă încredere călătorilor în a rezerva zboruri şi vacanţe, iar acţiunile companiilor aeriene şi-au revenit puternic în ultimele luni. De exemplu, acţiunile American Airlines (AAL: NASDAQ) şi-au dublat valoarea în ultimele şase luni.
În plus, piaţa americană de transport aerian este una consolidată, cu o concurenţă redusă pe rute, care permite preţuri mai mari. Pe de altă parte, piaţa europeană este una foarte competitivă, majoritatea companiilor aeriene operând pe margini subţiri.
Având în vedere situaţia actuală nefavorabilă, vor trece ani înainte ca sectorul european de transport aerian de pasageri să revină la nivelul de dinaintea pandemiei. Europa a înregistrat o scădere cu 70% a sosirilor în 2020, respectiv cu peste 500 de milioane de turişti internaţionali mai puţini, cea mai mare scădere din orice regiune, potrivit Organizaţiei Mondiale a Turismului a ONU.
.
Ryanair, cea mai mare companie aeriană din Europa după numărul de pasageri, a raportat luni cea mai mare pierdere din istoria sa de 35 de ani. Compania aeriană irlandeză a pierdut 815 milioane de euro potrivit raportului său pentru anul fiscal 2021, comparativ cu un profit de 1 miliard de euro în anul fiscal anterior, datorită restricţiilor pandemice care au redus nivelul traficului cu 81%. În pofida cifrelor alarmante, compania a avut rezultate mai bune decât prognozele analiştilor care estimau o pierdere de 933 milioane de euro pentru cele 12 luni care se încheie în martie. Factorul de încărcare în această perioadă a fost de 71%, comparativ cu 95% în anul fiscal 2020.
Există câteva semne pozitive la orizont, rezervările triplându-se în ultima lună la 1,5 milioane. Dar compania a avertizat că nu va atinge pragul de rentabilitate înainte de 2022, numărul de pasageri fiind aşteptat să fie în următoarele 12 luni la un nivel de 50-80% faţă de cel de dinaintea pandemiei.
Rivalul Ryanair din Marea Britanie, Easyjet, este, de asemenea, sub presiune, investitorii aşteptându-se la cifre slabe atunci când îşi va raporta câştigurile joi. JPMorgan estimează o pierdere de 1,31 miliarde de lire sterline înainte de impozitare pentru anul în curs până la sfârşitul lunii septembrie, dar compania aeriană low-cost este bine poziţionată pentru a profita de redeschiderea rutelor cu plecare din UK.
Uniunea Europeană are în vedere deschiderea rutelor în iunie pentru turiştii complet vaccinaţi din ţări terţe cu rate scăzute de infectare, potrivit propunerilor publicate de Comisia Europeană. Unele ţări, precum Olanda sau Italia, şi-au creat deja propriile liste de ţări sigure din afara UE din care accepta turişti.