La peste un an şi jumătate de la aprobarea, de către Comisia Europeană, a cadrului de implementare a noului exerciţiu financiar cu fonduri structurale 2014-2020 pentru România, Guvernul nu a adoptat nici acum actul normativ care stabileşte cotele de prefinanţare/cofinanţare, cheltuielile eligibile şi principiile de selecţie a partenerilor privaţi de către instituţiile publice, transmite Institutul pentru Politici Publice (IPP).
Potrivit unui comunicat al Institutului remis redacţiei, în acest fel Guvernul ignoră interesul real al organizaţiilor neguvernamentale şi al firmelor de a contribui la absorbţia resurselor europene.
Autorităţile de Management nu îşi pot asuma invitarea sectorului privat să participe la competiţia de proiecte, nici aprobarea sau finanţarea proiectelor acestora/în care sectorul privat/non-guvernamental ar fi partener, în lipsa actualizarii prevederilor fostei OUG nr. 64/2009 din exerciţiul 2007-2013 care stabilea regulile de participare/finanţare din fonduri structurale pentru mediul privat, potrivit IPP. Astfel, aprobarea cadrului normativ la nivel naţional care să facă funcţionale Programele Operaţionale este în întregime responsabilitatea Guvernelor Statelor membre şi va afecta în mod direct performanţa României în a atrage cei aprox. 22 miliarde de euro alocaţi României pentru perioada 2014 - 2020. În România, toate semnalele transmise concomitent către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Fondurilor Europene, responsabile de clarificarea regulilor de depunere/implementare proiecte structurale nu au dus la niciun rezultat, cele două autorităţi blocând practic accesul societăţii civile la proiecte din fonduri nerambursabile europene, mai arată IPP.
Institutul cere Ministerului de Finanţe dar şi Ministerului Fondurilor Europene să îşi asume responsabilitatea clarificării, în regim de urgenţă, a regulilor de eligibilitate pentru beneficiarii privaţi (ONG dar şi firme) la fondurile din Programul Operaţional Capacitate Administrativă, Programul Operaţional Capital Uman şi Programul Operaţional Regional. Unele Axe ale acestor programe au fost lansate sau urmează a fi lansate, şansa depunerii unor proiecte viabile de către sectorul privat în parteneriat cu cel public fiind în prezent blocată, susţine Institutul.
În actualul exerciţiu financiar, organizaţiile neguvernamentale au contribuit în mod semnificativ la creşterea gradului de absobţie a fondurilor structurale, reuşind să acceseze prin proiecte peste 15% din totalul fondurilor de peste 9 miliarde atrase de România din alocarea disponibilă pentru 2007 - 2013. În toate ţările statele membre, organizaţiile neguvernamentale reprezintă, după administraţia publică şi societăţile comerciale, al treilea actor important în absorbţia fondurilor structurale, derulând proiecte în domenii în care deţin o expertiză calificată şi în care sunt recunoscute nevoi cărora sectorul public şi cel de business nu le pot răspunde (ex: lucrul cu grupurile vulnerabile, creşterea capacităţii pentru bună guvernare, integritate, transparenţă, ecologie, antreprenoriat social etc.).