Comisia Europeană a alocat în ultimii cinci ani aproximativ 12 miliarde euro pentru proiectele de infrastructura de transport din ţara noastră, a afirmat, ieri, în conferinţa de bilanţ la încheierea mandatului Adina Vălean, comisar european pentru transporturi.
Adina Vălean a spus: "Sigur că poziţia de comisar european, nu presupune să lucrezi exclusiv pentru ţara din care provii. Probabil că astfel de conferinţe de presă aş putea ţine şi în alte ţări europene şi aş putea spune ce am făcut nou şi care este impactul pozitiv pentru alte state ale Uniunii Europene. Dar, pentru că sunt aici la Bucureşti, îmi face plăcere să spun câteva lucruri despre impactul pentru România: un total de 12 miliarde de euro au fost alocate transporturilor în mandatul meu, prin diverse instrumente financiare, printre care şi cel pe care îl gestionez direct. Din Mecanismul de interconectare Europeană am alocat peste 850 de milioane pentru 26 de proiecte. Este o sumă fără precedent. De aceea, insist, pe lângă cei care se află la conducerea Guvernului României, ca aceşti bani să fie folosiţi în sensul în care proiectele pentru care sunt alocaţi să fie realizate la timp. Vorbim de volumul de bani obţinuţi în mecanismul de interconectare europeană, fondurile pe care le-am gestionat direct. România este a 6-a ţară ca poziţie, în alocarea de fonduri în Uniunea Europeană, după Polonia, Italia, Franţa, Germania şi Cehia".
Domnia sa a precizat că ţara noastră a primit un coridor nou de transport pan-european, coridorul Nord-Sud, care uneşte Marea Baltică, Marea Neagră şi Marea Egee.
Doamna Vălean a precizat: "Sper ca acest nou coridor să aducă în cele din urmă şi Moldovei, mult aşteptatele conectivităţi cu restul ţării. Aceste coridoare de transport presupun şi noi standarde pentru transporturi, o nouă viteză pe calea ferată, desfăşurările de noi standarde pentru noduri urbane, 430 de noduri urbane la nivelul întregii Uniuni Europene, bani pentru Constanţa: 149 milioane euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii feroviare, 13 milioane euro pentru electrificarea conexiunii feroviare din port. (...) Am în vedere ca poarta de intrare pentru coridorul mijlociu, care va uni Asia cu Uniunea Europeană, să rămână Constanţa. Mare parte din fluxul de mărfuri pentru din Moldova şi Ucraina trece prin Constanţa. Acest coridor mijlociu l-am pus pe toate pe agenda şi pe documentele formatelor internaţionale. Se lucrează prin diversele programe internaţionale ale Uniunii Europene, în colaborare cu parteneri din Asia, pentru întărirea acestui coridor mijlociu. Ultima dată l-am pus pe un format internaţional agreat la nivelul G7 anul trecut, în Japonia. Asta reprezintă o nouă oportunitate pentru viitor, pentru Constanţa, de a fi una din porţile de intrare esenţiale ale Uniunii Europene, în special pentru mărfurile dinspre Asia".
Comisarul european pentru transporturi a mai menţionat că, în noul context geostrategic, a obţinut alocarea a peste 94 milioane euro pentru investiţii la punctele de trecere ale frontierei României cu Moldova şi Ucraina, cum ar fi un nou pod la Ungheni, îmbunătăţirea infrastructurii la Vicşani, Siret, Albiţa, Galaţi, pentru a facilita tranzitarea cerealelor şi mărfurilor ucrainene prin ţara noastră.
În ceea ce priveşte situaţia din ultimele zile de la Tarom, când piloţii au refuzat să se prezinte la bordul avioanelor, Adina Vălean a spus că situaţia respectivă nu este normală în contextul în care compania beneficiază de un ajutor de stat aprobat de Comisia Europeană.
Adina Vălean a spus: "Ajutorul de stat pentru compania TAROM înseamnă un certificat de sănătate, înseamnă un start de la zero pentru companie. Această aprobare s-a făcut în baza unui plan de restructurare, cu previziuni precise, care este considerat de Comisia Europeană ca fiind un plan bun pentru ca această companie să fie profitabilă. Acum, dacă astfel de situaţii, de demersuri, de cereri de modificare a bugetului companiei pentru una sau alta au un impact negativ asupra planurilor de viitor ale companiei nu ştiu să vă răspund. Este o chestiune care e la nivelul managementului, dar pot să vă spun că nu e de bun augur. În principiu, de abia s-a aprobat acest plan, ar trebui să se ţină de el, să respecte bugete. Astea fiind zise, chestiunile legate de condiţiile de muncă pentru piloţi şi pentru alţi lucrători din domeniul transporturilor sunt chestiuni care sunt în discuţie, în dezbatere şi e necesar să fie rezolvate în general în întreaga Uniune Europeană". Comisarul european pentru transporturi crede că Tarom va respecta planul de restructurare aprobat de Comisia Europeană.