Reporter: Cum apreciaţi anul viticol 2014, având în vedere condiţiile meteo din acest an?
Aurelia Vişinescu: Este un an foarte dificil, cu siguranţă. Am avut parte de o primăvară şi mare parte din vară cu multe ploi, care au creat condiţii extrem de prielnice dezvoltării bolilor. Din pricina ploilor, în perioadele critice nu am putut derula lucrările de întreţinere şi tratamentele şi avem plantaţii afectate de boli. În ceea ce ne priveşte, am făcut tot ceea ce ne-a stat în putere să salvăm cât putem din vii - am reaplicat tratamentele în puţinele zile fără ploaie şi am desfrunzit strugurii astfel încât să îi ferim de mucegai. Ne-am concetrat toate forţele către parcelele de calitate. În orice caz, costurile de producţie ca să facem un vin la calitate, cu care ne-am obişnuit consumatorii, au fost anul acesta mult mai mari decât în anii trecuţi.
Reporter: Spre comparaţia, cum a fost fost anul 2013, din punct de vedere viticol?
Aurelia Visinescu: 2013 a fost un an cu recoltă însemnată cantitativ. Din punct de vedere calitativ, l-aş cota ca pe un an bun pentru vinurile albe şi mediu pentru cele roşii.
Reporter: Ce cantitate de vin aţi produs în 2013?
Aurelia Vişinescu: Din recolta de anul trecut am produs circa 600.000 litri de vin. Printre vinurile produse se află cele din soiuri precum Sauvignon Blanc, Chardonnay, Fetească Albă, Fetească Regală, Tămâioasă Românească, Pinot Gris, Rose din Syrah, Merlot, Pinot Noir, Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Syrah, majoritatea fiind vinuri seci.
Reporter: Ce vinuri noi aţi lansat, în 2014?
Aurelia Vişinescu: Anul acesta am lansat Anima Grand Reserve, realizat din Caberbet Sauvignon, Syrah, Merlot şi Fetească Neagră din recola anului 2011 şi un cupaj alb în linia Karakter, pe care l-am numit Entuziasm, întrucât este un vin proaspăt, revigorant, potrivit serilor de vară. Cupajul este realizat din Chardonnay, Pinot Gris şi Riesling Italian, din recolta anului 2013.
Reporter: Cât din producţie merge la export şi unde?
Aurelia Vişinescu: În prezent, exportăm aproximativ 40% din producţie, în ţări din Asia - China, Japonia, Coreea -; în Europa - Danemarca, Estonia, Belgia, Spania, Luxemburg, Israel, Polonia, Cehia, Germania - şi în SUA - Brazilia, Coasta de Fildeş.
Reporter: Urmăriţi să vă extindeţi cota la export?
Aurelia Vişinescu: Desigur, exportul este o prioritate pentru noi. Dorim să dezvoltăm pieţe precum SUA, Olanda, Polonia, Germania.
Vinurile noastre sunt comercializate atât în sistemul retail, cât şi în HoReCa, pentru fiecare având linii separate. Liniile Nomad, Artisan, Karakter şi Anima, toate sub semnătura Aurelia Vişinescu, merg exclusiv în HoReCa şi magazine specializate, iar pentru retail avem linia Signum şi Arbora, acesta din urmă găsindu-se doar în lanţul de magazine Mega Image.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primele şase luni ale acestui an şi ce estimări aveţi pentru întregul an?
Aurelia Vişinescu: În prima jumătate a lui 2014, am realizat o cifră de afaceri de 600.000 de euro şi sperăm ca până la sfârşitul anului să atingem 1,5 milioane de euro, faţă de anul trecut, când am avut vânzări de 1,2 milioane de euro.
Reporter: Ce investiţii aţi derulat în 2013 şi ce buget de investiţii aveţi pentru acest an?
Aurelia Vişinescu: Avem în derulare un proiect cu fonduri comunitare, de reconversie, de circa 14 hectare plantate cu viţă de vie, proiect început în toamna anului 2013, ce urmează să fie încheiat în vara anului viitor, investiţia totală fiind de circa 250.000 de euro. Cu acest proiect probabil că ne vom opri, ţinând cont că nu ne dorim o extindere a afacerii şi că în 2012 am încheiat al doilea proiect de investiţie masivă în cramă - aproximativ 1,2 milioane de euro - proiect ce a vizat în mare parte creşterea calităţii produsului.
Reporter: Câte hectare de vie aveţi în prezent şi câte sunt pe rod?
Aurelia Vişinescu: Avem 76 de hectare de vie, din care 54 sunt pe rod şi intenţionăm să ajungem la maxim 80 de ha de plantaţii pe rod.
Pentru construirea şi modernizarea cramei, precum şi pentru reconversia plantaţiilor viticole, am derulat mai multe proiecte cu fonduri europene, care însumează circa 1,6 milioane de euro.
Reporter: Ce soiuri de vin aveţi plantate?
Aurelia Vişinescu: În plantaţiile noastre avem atât soiuri româneşti - Fetească Albă, Fetească Regală, Fetească Neagră, Tămâioasă Românească, dar şi soiuri internaţionale - Chardonnay, Sauvignon Blanc, Riesling, Pinot Gris, Merlot, Pinot Noir, Cabernet Saugivon, Syrah.
Reporter: Cum a evoluat piaţa pe care activaţi, în ultima vreme?
Aurelia Vişinescu: Consider că piaţa noastră (vorbim de o piaţă nişată) evoluează într-o direcţie bună. Consumatorul este din ce în ce mai atent la detalii şi foarte pretenţios atunci când vorbim de calitate. Dacă vorbim în general de piaţa de vinuri din România, aceasta este în scădere.
Reporter: Credeţi că mai este loc pentru alţi producători de vin de calitate la noi?
Aurelia Vişinescu: Cu siguranţă loc pentru producători de vin de calitate este, iar concurenţa este benefică. Cu cât mai mulţi jucători în acest segment, cu atât presiunea de a face şi de a pune pe piaţă vinuri de calitate este mai mare, ceea ce nu poate să fie decât un lucru bun pentru consumator.
Reporter: Ce lipsuri are domeniul în care activaţi?
Aurelia Vişinescu: Cea mai mare problemă de care ne izbim pe piaţa internă este lipsa puterii de cumpărare a consumatorilor. În ceea ce priveşte pieţele externe, problema pe care o întâmpinăm cel mai des este lipsa unei imagini de ţară ca producător de vin, la care se adaugă imaginea dezavantajoasă a României. Este extrem de greu să promovezi pe o piaţă externă un vin românesc atât timp cât consumul intern totalizează peste 95% şi brandul de ţară nu susţine o imagine bună.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre consumatorii de vin şi educaţia din domeniu?
Aurelia Vişinescu: Oamenii sunt din ce în ce mai atenţi în ceea ce priveşte cheltuielile, ca urmare a scăderii puterii de cumpărare. Chiar dacă sunt mulţi iubitori de vin bun, nu toţi şi-l permit şi aici este problema cu care se confruntă piaţa. Românii sunt conservatori în ceea ce priveşte consumul vinului, preferă în continuare vinuri demiseci şi albe. Consumatorul român este tradiţionalist, se ghidează după cunoştinţele de dinainte de anii 2000, au încredere în brandurile mari, cunoscute încă din anii "80 şi sunt obişnuiţi cu un anume tip de vin, care deseori este unul de volum.
Dar remarcăm generaţia tânără (de peste 25 de ani), aceasta este interesată să descopere mai multe despre povestea vinului, care încearcă diferite vinuri şi investesc în această pasiune. Ne bucurăm că vinul rose este şi la noi la modă şi sperăm că din această toamnă consumatorii să încerce mai multe vinuri roşii.
Reporter: Mulţumesc!