Reporter: Cum a afectat pandemia piaţa pe care activaţi, în general, si activitatea Eisberg, în particular?
Lucian Trofin: Activitatea noastră este împărţită între restaurante de sistem şi retail.
Primul val a lovit destul de tare restaurantele de sistem, unde în lunile martie şi aprilie am avut scăderi ale volumelor chiar de până la 90%. Dar este un motiv pentru care le spunem sisteme, capacitatea lor de a-şi reveni şi de a se adapta la noile condiţii a fost mai rapidă decât în cazul unui simplu restaurant, aşadar acel 90% a fost un punct de la care s-a mers înapoi spre volume, să le spunem, normale.
Retailul a scăzut şi el, dar într-un procent mai mic decât scăderea sistemelor, impactul pandemiei fiind mai mic decât în cazul restaurantelor.
Reporter: Ce măsuri aţi luat ca să îndepliniţi toate măsurile sanitare, în contextul în care activaţi în domeniul alimentar?
Lucian Trofin: Noi eram aliniaţi tuturor standardelor de igienă şi siguranţă alimentară, 16 martie ne-a prins cu stoc de detergenţi, dezinfectanţi pentru trei luni deoarece aceasta este o procedură standard în cazul nostru. Am avut măşti, mânuşi, iar echipamentele angajaţilor sunt spălate şi igienizate de o companie specializată în astfel de servicii.
Regula ca după spălatul mâinilor să te dezinfectezi este în Eisberg dintotdeauna, la fiecare punct sanitar este dispenser de săpun şi de dezinfectant.
Ca extra măsură, am început în a purta mască peste tot, nu doar în partea de producţie, am evitat accesul străinilor în companie, am instalat dezinfectanţi la intrarea în fabrică, am măsurat temperatura la intrare şi am lăsat acasă orice muncitor, la cea mai mica suspiciune de contact, nu doar simptome.
Ne permitem să spunem că, în privinţa siguranţei alimentului, suntem mai elveţieni decât elveţienii.
Reporter: Cum a evoluat cererea din domeniu?
Lucian Trofin: Deşi ne aşteptam ca îndemnul la a consuma alimente cu un aport nutritiv calitativ să fie ascultat în condiţii de pandemie, se pare că românii au ales o dietă mai puţin bazată pe legume cât bazată pe... făină. Orice persoană ce are cont pe social media a observat acest lucru, iar lipsa de drojdie ne-a confirmat că perioada martie - aprilie a fost dedicată felurilor de mâncare cu făină şi drojdie.
Dar ne-am revenit spre un normal începând cu luna mai.
Reporter: Cum aţi încheiat primele nouă luni, din punct de vedere al cifrelor?
Lucian Trofin: Suntem undeva în aceeaşi zonă cu anul 2019 şi, conform estimărilor actuale, avem speranţa că vom închide 2020 cu un minus de doar 3% faţă de 2019.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Lucian Trofin: Anul acesta sperăm că nu vom întâmpina alte obstacole decât cele pe care le-am întâmpinat până acum şi că investiţia de 6 milioane de euro, pe care încă o derulăm, va fi finalizată.
Planul de investiţii început la finalul lui 2018 presupunea un buget de 4 milioane euro, dar îmbunătăţirile aduse echipamentelor, organizării de fluxuri atât la interior, cât şi la exterior, plus spaţiile sociale (cantină, birouri, food studio) ne-au dus la 6 milioane de euro.
Sperăm să recuperăm timpul pierdut pe provocările date de întârzierea în proiectare, avize, furnituri şi execuţie şi începutul lui 2021 să ne prindă complet funcţionali în casă nouă.
Reporter: Cum apreciaţi că va evolua piaţa de profil?
Lucian Trofin: Logica ar spune că bine, în fapt consumatorii trebuie convinşi, iarpentru acest lucru trebuie să existe un mod de lucru cât mai corect între producători şi distribuitori. Pentru a ne susţine piaţa avem nevoie de etică profesională şi de corectitudine. Consumatorul trebuie convins de necesitatea salatelor gata de consum în alimentaţie şi asta nu se face decât prin consecvenţă în promisiunile pe care i le faci.
Reporter: Mulţumesc!