Bogdan Mîndrescu a demisionat, ieri, din funcţia de director al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB), în urma unui control al Corpului de control al ministrului Transporturilor care a fost trimis, la începutul lunii, pentru a verifica modul în care Aeroportul Otopeni a rămas fără contract pentru servicii de curăţenie şi salubritate.
CNAB a angajat 91 de femei de serviciu, pe durată determinată, după ce contractul avut cu firma prestatoare de servicii de curăţenie pe Aeroportul Otopeni, Romprest Service, s-a încheiat miercuri, 31 ianuarie.
Potrivit datelor furnizate de CNAB, Compania Aeroporturi a organizat pe 29 ianuarie 2018 licitaţia pentru asigurarea curăţeniei în Aeroportul Henri Coandă. Comisia tehnică a analizat ofertele transmise de societăţile specializate în domeniu, urmând ca firma câştigătoare să îşi îndeplinească serviciile contractuale la "standarde înalte de calitate", în avantajul pasagerilor.
Reprezentanţii CNAB au afirmat: "Având în vedere că serviciile de curăţenie şi salubritate din aeroport au fost, de-a lungul timpului, criticate de pasageri, transformându-se într-unul dintre punctele vulnerabile ale Aeroportului Henri Coandă, managementul Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti a decis ca noile contracte să fie guvernate conform unor reguli de eficienţă şi să instituie o serie de criterii stricte de verificare a activităţilor de curăţenie, pe care firma câştigătoare trebuie să le respecte".
Pentru a eficientiza cheltuielile şi pentru a respecta standardele de calitate oferite pasagerilor, începând de joi, 1 februarie, până la intrarea în vigoare a noului contract, o parte dintre angajaţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti se vor implica voluntar, pentru o scurtă perioadă, într-un proiect de contingenţă pe domeniul serviciilor de curăţenie din aeroport, care până acum au fost externalizate.
• Corpul de control al primului-ministru: Niciun leu cheltuit pentru investiţii între 2013 şi 2015, la Aeroportul Otopeni
În perioada 2013-2015 nu a fost realizată nicio investiţie în infrastructura aeroportuară, deşi pentru fiecare an din această perioadă au fost prevăzute în BVC sume cuprinse între 201,5 milioane de lei şi 267,9 milioane de lei, potrivit unui raport al Corpului de control al primului-ministru în perioada ianuarie 2013-octombrie 2017, prezentat de Digi24.
Raportul, care a fost finalizat în luna octombrie anul trecut, a fost prezentat miinistrului Transporturilor de la acea vreme, Felix Stroe, dar nu a fost făcut public.
Documentul arată că, în perioada 2016-august 2017, CNAB SA a realizat doar un procent de 0,03%, respectiv 0,16% din investiţiile în infrastructura aeroportuară: "pista 1 nu asigură condiţii eficiente de aterizare/decolare, deşi la această pistă s-a intervenit cu utilaje aproape în fiecare zi, uneori chiar şi 14 ore; pista 2 este operaţională pe o lungime de doar 2.237 m din 3.500 m. Pe timp de noapte nu se poate opera fără lumini specifice, fapt pentru care piloţii consideră periculoasă utilizarea ei; balizajul luminos nu este echipat corespunzător pentru condiţiile de vizibilitate redusă; racordul luminos de degajare a ambelor piste pe ambele direcţii nu poate fi aprins simultan cu baretele de STOP".
Corpul de control al premierului a mai constatat şi nereguli în remunerarea şi numirea şefilor. Astfel, Radu Liviu a încasat între iulie 2013 şi iunie 2014 bani atât pentru funcţia de director general, cât şi pentru cea de membru în Consiliul de Administraţie, suma încasată peste limita legală fiind de 396.561 lei.
Sorin Stoicescu a fost numit în CA, deşi nu a fost selectat de un expert independent.
Componenta variabilă a remuneraţiei membrilor Consiliului de Administraţie a fost stabilită la 0,56% din profitul net, deşi existau studii care spuneau că aceasta trebuie să fie doar 32.432 lei.
• Angajaţi doar cu numele
Raportul Corpului de Control al primului ministru a mai descoperit că unele persoane au fost angajate doar cu numele. Astfel, Cristina Elena Neamţu, prezentă la locul de muncă mai puţin de două ori, timp de nouă luni, a încasat 43.003 lei.
Mihai Petrescu, într-un an, a încasat 130.378 lei, dar au existat zile în care nu a fost prezent la serviciu.
Mihai Comănescu a încasat 127.879 lei, dar au existat zile în care nu a fost prezent la serviciu, iar Camelia Meţler, într-un an şi şase luni, a fost prezentă la muncă 112 minute. A încasat în această perioadă 70.894 lei.
În perioada septembrie 2015 - septembrie 2016, au avut loc 27 de programe de formare profesională derulate prin societatea OK Service Corporation, cât în ultimii aproape şase ani la un loc, potrivit Raportului Corpului de control al premierului, care arată că taxele de instruire au reprezentat, în medie, doar 23% din costul total, restul fiind cazarea şi trasportul.
De asemenea, procesul de selecţie a persoanelor care au participat la cursuri a fost aleatoriu, nefiind identificate criterii concrete de selecţie.
Locaţiile cursurilor au fost Nice, Las Vegas, Sydney, Auckland, Wellington, Kuala Lumpur, Bangkok, Tokyo, Lausanne.
• Posibile conflicte de interese ale funcţionarilor din MT şi CNAB
Digi 24 a prezentat şi patru funcţionari din cadrul Ministerului Transporturilor care ar fi avut roluri şi în CNAB.
Astfel, Ion Trocaru, şeful corpului de control din MT, a fost timp de 3 luni şi membru în comitetul asocierii în participaţiune dintre CNAB şi Millenium Pro Design, calitate din care a obţinut 18.004 lei.
Daniela Berinde, funcţionar public şi şef de cabinet, a fost timp de un an în consiliile de supraveghere a asocierilor CNAB cu Dnata Catering şi Millenium Pro Design. A încasat 128.745 lei.
Liviu Radu şi-a semnat din calitatea de director general al CNAB numirea în consiliile de supraveghere a celor două asocieri, pentru o perioadă de 8 luni încasând 86.554 lei.
Sorinel Ciobanu şi-a semnat din calitatea de director general al CNAB numirea în consiliile de supraveghere a celor două asocieri, pentru o perioadă de un an şi 11 luni încasând 170.430 lei.
• Profit CNAB
- 2017: 389,7 milioane de lei
- 2016: 234,53 milioane de lei
- 2015: 178,78 milioane de lei
- 2014: 98,78 milioane de lei
- 2013: 69,01 milioane de lei
(sursa: MFP)
• Pasageri pe Otopeni şi Băneasa
- 2017: 12,84 milioane
- 2016: 10,99 milioane
- 2015: 9,28 milioane
- 2014: 8,32 milioane
- 2013: 7,64 milioane
(sursa: CNAB)