Ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a declarat astăzi că ministerul pe care îl gestionează a realizat ghidul pentru reducerea abandonului şcolar, pentru a ţine copiii săraci la şcoală, în condiţiile în care în mediul rural aproape o treime dintre elevi abandonează şcoala.
"Ghidul pentru abandon şcolar, în care se fac proiecte la nivel de şcoală, pentru a ţine copiii săraci la şcoală, ceea ce vom avea efecte peste 10-15-20 de ani, pentru că altfel, în mediul rural de pildă situaţia este dramatică, aproape o treime dintre copiii ăia abandonează şcoala. Trăim pe o bombă socială de care nu ne dăm seama şi în mod iresponsabil proiectele trecute chiar cu fonduri europene de reducere a abandonului şcolar se concentrau pe măsuri soft, de genul facem training la profesori, facem conferinţe, facem bla-bla-bla-uri. Ei, am făcut un ghid, în care banii vor merge la copii. Dacă în şcoala respectivă, copilul are nevoie de bani de navetă, are nevoie de o masă caldă, are nevoie de hăinuţe, de rechizite, aia primeşte, pentru a rămâne la şcoală", a declarat astăzi Cristian Ghinea pentru RFI.
Cristian Ghinea a mai precizat că pentru realizarea ghidului a fost folosit un model de intervenţie aplicat în SUA şi răspândit la nivel global, care se numeşte Teach for America, Predă pentru America şi care are şi un echivalent românesc, în care profesorii bine calificaţi primesc burse pentru a merge sau pentru a rămâne în şcoli dezavantajate.
"Am făcut un ghid, folosind un model de intervenţie plecat din SUA şi răspândit la nivel global, care se numeşte Teach for America, Predă pentru America şi care are şi un echivalent românesc, în care profesorii bine calificaţi primesc burse pentru a merge sau pentru a rămâne, dacă sunt deja acolo, în şcoli dezavantajate. Am făcut pentru prima oară în România o metodologie şi o listă de clasificare a şcolilor, în funcţie de riscul de abandon şcolar, ceea ce trebuia să existe deja şi nu exista, pentru că bazele de date sunt varză, am făcut noi cu voluntari de la Cancelarie, împreună cu Ministerul Educaţiei, pentru prima oară o listă în care toate şcolile din România sunt clasificate pe riscul de abandon şcolar şi pentru a evita proiectele uşoare, ca să zic aşa şi pentru a forţa aplicanţii să meargă să lucreze cu şcolile astea amărâte, dăm punctaj suplimentar serios, pentru şcolile din lista A, cele mai dezavantajate şcoli din România, şcolile din ghetouri urbane, şcolile din zona rurală şi aşa mai departe. Deci în acest moment se primesc proiecte pentru abandon şcolar şi pentru profesori motivaţi în zonele dezavantajate", a declarat ministrul Fondurilor Europene.
Acesta a mai spus că cele mai importante lucruri pe care le-a realizat au fost ghidurile din Programul Operaţional Capital Uman (POCU), care schimbă paradigma de utilizare a fondurilor europene pe partea de resurse umane.
"Dacă mă întreabă cineva care ar fi cel mai important lucru pe care l-am făcut, aş indica ghidurile din POCU pentru că vorbim de ghiduri care schimbă paradigma de utilizare a acestor fonduri europene pe partea de resurse umane, pentru că nu se mai fac traininguri doar de dragul de a se face traininguri, fără nici un fel de prioritizare şi de logică, ci am gândit ghiduri cu impact real în viaţa oamenilor", a mai precizat Cristian Ghinea.