Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a anunţat astăzi că Executivul a adoptat un pachet legislativ pentru clarificarea cadrului normativ privind doctoratele.
"Am ales în urma discuţiilor din Guvern - şi vă spun sincer aş fi sperat mai mult aici - să amânăm pentru moment acordarea dreptului pentru universităţi de a emite şi de a retrage titlul de doctor, până după evaluarea internaţională a şcolilor doctorale. Aş fi sperat mai mult, pentru că în intervalul următor ministrul va continua să acorde titlurile, ceea ce eu cred că nu este bine, iar universităţile vor continu, unele dintre ele să nu aibă responsabilitate. Pe de altă parte, ştim cu toţii că nu toate universităţile ar fi putut să îşi exercite autonomia potrivit, astfel încât asta am decis astăzi", a anunţat ministrul, la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.
Curaj a mai spus că, prin noile reglementări, Consiliul Naţional de Etică "nu se mai ocupă de zona plagiatelor", acest lucru revenind Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU).
"În cazul unei persoane (...) se primeşte solicitarea la Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), acesta are 45 de zile să analizeze, inclusiv cu experţi externi - aici e timpul foarte complicat - (...). În acelaşi timp, CNATDCU solicită instituţiei care a acordat titlul să îşi exprime în scris decizia că, din punctul lor de vedere, teza trebuie retrasă, se aşteaptă 30 de zile (...). Dacă universitatea respectivă nu dă niciun răspuns (...) nu influenţează decizia CNATDCU (...) care o anunţă. Cel a cărui teză a fost analizată are timp 10 zile să conteste rezultatul, iar CNATDCU mai are 10 zile să analizeze contestaţia, după care, la final, decizia CNATDCU este obligatorie ministrului", e explicat Curaj, adăugând că procedura privind "retragerea titlului de doctor a fost clarificată şi scurtată la maximum".
De asemenea, ministrul Educaţiei a precizat că prin noile reglementări "statutul de document public al lucrării de doctorat nu dispare, ci este întărit", arătând că teza de doctorat va putea fi consultată atât la biblioteca universităţii cât şi, ulterior, la Biblioteca Naţională României.
Potrivit Hotărârii de Guvern, orice persoană fizică sau juridică poate sesiza în scris Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU) cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susţinerii acesteia şi indiferent de data acordării titlului de doctor, se arată într-un comunicat de presă al Executivului trimis redacţiei.
În termen de 45 de zile, CNATDCU trebuie să se pronunţe cu privire la această sesizare. Decizia CNATDCU poate fi contestată în termen de 10 zile, Consiliul având alte 10 zile pentru analiza acesteia. Deciziile CNATDCU vor deveni obligatorii pentru ministru, care va trebui să emită ordinul de retragere a titlului şi eventualele sancţiuni pentru şcolile doctorale. Având în vedere responsabilitatea şcolii doctorale în acordarea titlului de doctor, în perioada de analiză a sesizării, CNATDCU va cere şi o decizie a instituţiei organizatoare de studii universitare de doctorat, cu privire la obiectul acesteia. Astfel, procedura privind retragerea titlurilor de doctor se va întinde pe durata a maxim 2 luni şi 5 zile.
Potrivit comunicatului, în cazul în care CNATDCU constată nereguli, propune Ministrului aplicarea următoarelor sancţiuni, în funcţie de gravitatea situaţiei:
- Retragerea calităţii de conducător de doctorat;
- Retragerea titlului de doctor;
- Retragerea acreditării şcolii doctorale.
În acest context, Guvernul a adoptat încă o reglementare, printr-o Ordonanţă de urgenţă, stabilind că diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice din momentul comunicării dispoziţiei de retragere a titlului.
În ceea ce priveşte caracterul public al tezei de doctorat, Hotărârea de Guvern adoptată astăzi stabileşte că susţinerea publică a tezei de doctorat poate avea loc numai după parcurgerea următoarelor etape:
- Doctorandul predă teza în format electronic şi, după caz, în format printat la secretariatul şcolii doctorale;
- Şcoala doctorală realizează analiza de similitudini utilizând un program recunoscut de CNATDCU; acesta poate solicita, suplimentar, utilizarea unui program dezvoltat la nivel naţional privind detecţia de similitudini; rapoartele de similitudini se includ în "dosarul de doctorat";
- Teza de doctorat este prezentată în comisia de îndrumare; după această pre-susţinere, care poate fi publică, conducătorul de doctorat şi comisia de îndrumare decid asupra depunerii oficiale a tezei şi organizării susţinerii publice; referatul de acceptare al conducătorului de doctorat şi acordul membrilor comisiei de îndrumare se includ în "dosarul de doctorat";
- Teza de doctorat se depune în mod oficial la secretariatul şcolii doctorale, în format tipărit şi în format electronic, împreună cu rezumatul tezei de doctorat şi CV-ul doctorandului; secretariatul şcolii doctorale certifică îndeplinirea de către doctorand a tuturor obligaţiilor din cadrul programului de studii universitare de doctorat;
- Cererea pentru fixarea datei de susţinere publică a tezei de doctorat, avizată de conducătorul de doctorat şi de preşedintele comisiei de susţinere se depune la secretariatul şcolii doctorale cu minim 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere;
- Şcoala doctorală întocmeşte şi afişează anunţul pentru susţinerea publică cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data propusă pentru susţinere. Acesta va include în mod obligatoriu data, locaţia şi ora de susţinere, conducătorul sau conducătorii de doctorat, precum şi locul unde textul integral al tezei poate fi consultat în format tipărit. Anunţul susţinerii publice, rezumatul tezei în format electronic, CV-ul doctorandului, CV-urile membrilor comisiei de susţinere publică a tezei de doctorat sau link-uri către acestea sunt afişate pe site-ul IOSUD.
Potrivit Guvernului, actul normativ introduce şi o serie de prevederi care întăresc caracterul public al tezei de doctorat:
- Rezumatul tezei este publicat pe site-ul universităţii sau, după caz, al Academiei Române şi poate fi consultat public după emiterea dispoziţiei de numire a comisiei de susţinere;
- Teza în format tipărit poate fi consultată la biblioteca universităţii sau, după caz, a Academiei Române cu cel puţin 20 de zile înainte de data fixată pentru susţinerea publică. Lucrarea de doctorat rămâne document public la biblioteca universităţii sau, după caz, a Academiei Române;
- Dacă doctorandul nu optează pentru publicarea distinctă a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitală a tezei este făcută publică şi va putea fi accesată liber pe platforma naţională după emiterea dispoziţiei de acordare a titlului de doctor; tezei i se va atribui o licenţă de protecţie a dreptului de autor;
- Dacă doctorandul optează pentru publicarea distinctă a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primeşte un termen de graţie de maximum 24 luni pentru realizarea acestei publicări; după expirarea termenului de graţie, în cazul în care nu a fost primită la IOSUD nicio notificare cu privire la publicarea distinctă a tezei, documentul în format digital devine liber accesibil pe platforma naţională cu atribuirea unei licenţe de protecţie a dreptului de autor;
- După publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligaţia de a notifica IOSUD asupra acestui fapt şi de a transmite indicaţia bibliografică şi un link la publicaţie, care vor fi făcute apoi publice pe platforma naţională;
- După acordarea titlului de doctor, in termen de maxim 30 de zile IOSUD are obligatia transmiterii unui exemplar tiparit al tezei de doctor la Biblioteca Nationala a Romaniei unde poate fi accesat la cerere.