Autorităţile române vor cere Volkswagen să plătească diferenţa pentru taxa de mediu rezultată în urma reclasificării motoarelor cu probleme, astfel încât cumpărătorii maşinilor nu vor fi afectaţi din acest punct de vedere, a anunţat, ieri, ministrul Mediului Graţiela Gavrilescu, precizând: "Niciun căteţean român nu va plăti diferenţa taxei de mediu, pentru că nu a avut nicio vină. Ne vom îndrepta asupra producătorului sau reprezentantului de drept Volkswagen în România. (...) Fiecare cumpărător de maşină a fost de bună credinţă. Nu este normal ca persoana respectivă să plătească din nou taxe pe mediu. După ce vom afla la ce normă de poluare au fost produse maşinile, vom calcula diferenţa pentru taxa de mediu şi vom stabili cum ne vom îndrepta împotriva producătorului. Diferenţa de taxă de mediu va fi recuperată doar de la producător, şi nu de la populaţie".
Diferenţa efectivă va fi calculată după data de 7 octombrie, când se va şti clar la ce normă au fost produse motoarele respective.
Marius Dunca, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a spus, ieri, că în scandalul Volkswagen poate fi invocată suspiciunea de practici comerciale incorecte, întrucât consumatorul a fost dezinformat şi a ales un produs în necunoştinţă de cauză, amenzile pe care instituţia le-ar putea aplica dealerilor auto variind între 20.000 de lei şi 100.000 de lei.
Domnia sa a precizat, citat de Agerpres: "Conform art. 5, alin. 2, Legea 245/2004 privind securitatea generală a produselor - transpunerea Directivei Europene 2001/95, în cazul în care producătorii şi distribuitorii au cunoştinţă sau ar trebui să cunoască, pe baza informaţiilor pe care le posedă şi în calitate de specialişti, că unele produse pe care le-au pus pe piaţă sau au fost furnizate într-un alt mod consumatorilor prezintă riscuri sau sunt incompatibile cu cerinţele de securitate generală, ei trebuie să informeze imediat autorităţile competente. Pe noi ar fi trebuit să ne informeze dealerii".
Acesta a precizat că Volkswagen nu a informat ANPC cu privire la problemele pe care le are cu softul ce reduce poluarea în timpul testelor.
"Dacă se va dovedi că au fost afectaţi consumatorii, cu siguranţă îi vom sancţiona pe dealeri, pentru că, potrivit legii noastre, ei sunt obligaţi să verifice caracteristicile tehnice şi să cunoască toate detaliile legate de produs, astfel încât acesta să fie unul conform. Desigur, dealerii se pot îndrepta împotriva producătorului, dacă au un contract între ei prin care este stipulat acest lucru. În multe cazuri distribuitorul are un contract cu producătorul ca, în cazul în care acesta primeşte o sancţiune contravenţională şi este vina producătorului, acesta din urmă trebuie să plătească".
ANPC îi va verifica şi pe cei care vând maşini second hand direct către persoanele fizice.
• Ministrul Transporturilor: "La noi, au fost eliberate cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule Volkswagen, dintre care 56.000 - noi"
Ministrul Transporturilor Iulian Matache a afirmat, la rândul său, că aşteaptă date de la Ministerul german al Transporturilor şi de la Volkswagen, după ce constructorul german a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel ca să evite standardele în materie de emisii. Potrivit oficialului, la noi, au fost eliberate cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule Volkswagen, dintre care 56.000 - noi.
Ministrul transporturilor a precizat: "Am solicitat reprezentanţilor din România ai grupului VW comunicarea imediată a datelor de identificare a vehiculelor care au fost echipate cu dispozitive de manipulare (...) este vorba de autoturismele grupului, respectiv VW, Audi, Skoda şi Seat".
Iulian Matache a mai spus că RAR a blocat eliberarea cărţilor de identitate pentru maşinile noi Euro 5 diesel, nevândute, ale mărcilor Volskwagen, fiind vorba despre 300 de maşini aflate în stocurile dealerilor, care, astfel, nu mai pot fi înmatriculate în România până la rezolvarea problemelor.
Autoturismele second-hand Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat cu soft de manipulare a emisiilor pot fi în continuare înmatriculate, indiferent dacă au fost cumpărate din România sau din altă ţară, întrucât acestea au fost, deja, înmatriculate anterior şi au carte de identitate, a precizat ministrul, citat de Mediafax.
Procesul derulării programului Rabla nu este în prezent afectat, dar dacă unele maşini Volkswagen cumpărate pe normele Euro 5 vor fi declasificate, în urma planului de măsuri care va fi furnizat pe 7 octombrie se va vedea cum se va calcula valoarea înregistrată din cumpărarea maşinii respective, a declarat ministrul de resort.
Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost înşelat, pentru că a încasat - prin taxa de mediu - mai puţini bani pentru maşini care poluează mai mult.
Domnia sa a declarat: "Cred că statul român trebuie să acţioneze, aşa cum fac şi celelalte ţări. De exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare maşină vândută".
Scandalul emisiilor poluante a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel ca să evite standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetăţeni americani la gaze poluante.
Potrivit autorităţilor americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle şi Golf, precum şi modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 şi modelul Audi A3.
Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor şi va rechema până la 11 milioane de vehicule diesel implicate în scandalul emisiilor, ca să se asigura că motoarele acestora respectă standardele referitoare la nivelul noxelor.