• Interviu cu domnul Cosmin Popescu, directorul general al "Murfatlar" SA
Reporter: Cum apreciaţi recolta din această toamnă?
Cosmin Popescu: Putem spune că 2011 este un an miraculos pentru vie. Cel mai bun, după 2001, când, la fel, am avut o toamnă lungă şi frumoasă. Producţia de struguri va fi mai mare cu 30% faţă de anul trecut, aproximativ 18.500 de tone. Calitatea strugurilor este foarte bună şi, de aceea, putem considera că şi vinul din acest an va fi cel mai bun după 2001.
Reporter: Cum definiţi domeniul Murfatlar şi cine îl patronează?
Cosmin Popescu: Domeniul "Murfatlar" SA este un rai al viţei de vie, care se întinde pe 3100 ha. În fapt, compania noastră, privatizată în 2001, are trei acţionari, companii cu capital românesc: Eurotrade SA , Euroavipo SA şi Vitivinicola Basarabi SA. De la bun început, investiţiile majore s-au făcut în retehnologizare, replantări de viţă de vie, investiţii în marketing. Toate acestea depăşesc 30 milioane euro.
Reporter: Cum faceţi faţă crizei economice?
Cosmin Popescu: Chiar şi în aceste vremuri vinul bun este la căutare. Sperăm să trecem cu bine peste această perioadă mai dificilă, cu o cifră de afaceri constantă şi cu vânzări stabile pe piaţa de vinuri îmbuteliate de 0,75 l, unde deţinem, de mulţi ani, o cotă de 25%. În acest an, estimăm cifra de afaceri la cel puţin 185 milioane lei, realizând vânzări de 45 milioane lei din conceptul "Crama Murfatlar", divizia de retail şi franciză deschisă la sfârşitul lui 2010, tot an de criză.
Am dorit să contracarăm, prin aceste magazine de retail, autoconsumul (n.r.producţia de vin şi ţuică pe care ţăranii o vând la negru), care constituie o mare parte din consumul estimat de 23 de litri de vin pe cap de locuitor/an. Avem active 87 de locaţii, cu care am acoperit cu prioritate oraşele mari ale ţării - Bucureşti, Constanţa, Cluj, Timişoara, Oradea etc. şi acum mergem spre oraşele cu 30-40.000 de locuitori - Curtea de Argeş, Caracal, Alexandria etc. Avem ca obiectiv să deţinem 120 de locaţii active, până la sfârşitul acestui an.
Reporter: Care este capacitatea de producţie a Murfatlar?
Cosmin Popescu: Suntem cunos-cuţi ca mari producători de vin şi asta se traduce printr-o capacitate de producţie, de procesare şi stocaj de 40 milioane litri. Producţia pe an este în jur de 20-22.000 litri. Nu este uşoară o asemenea activitate, necesită mult meşteşug şi suflet ca să fie nu numai vin mult, dar să fie şi bun.
Cea mai importantă direcţie pe care am avut-o şi o avem în continuare este reîntinerirea viei. Până la finele proiectului nostru de reconversie, pe care îl vom încheia în 2014, vrem să întinerim peste 50% din suprafaţa de 3100 hectare de vie. Este obligatoriu să menţii un ritm de întinerire de 20% pe an, astfel ca, în 20 de ani, Murfatlarul să lucreze numai pe vie tânără.
În prezent, avem 12% plantaţii de soiuri roşii şi albe româneşti (Feteas-că Neagră, Fetească Regală, Tămâ-ioasă etc.) şi 88% soiuri internaţionale roşii şi albe (Cabernet, Pinot, Merlot, Muscat Riesling italian, Sau-vignion Blanc etc.)
Reporter: Via tânără va crea şi vinuri noi?
Cosmin Popescu: Vinul trebuie lucrat din struguri şi, cu ajutorul artei creatorului, trebuie să ştii să-l pregăteşti şi să-l învecheşti.
Trebuie să porneşti de la cum ai ales soiurile de viţă de vie, apoi să culegi strugurii când şi cum trebuie, apoi să-i prelucrezi, să ştii să-i trans-formi, aşa cum se spune, în boaba de chihlimbar sau de rubin pe care s-o deguşti din pahar.
Specialistul nostru, domnul Alexandru Canariov, pe parcursul a 47 de ani munciţi în Murfatlar, a creat sortimente, a făcut "vin cu suflet" şi va continua să-l facă tot aşa, mergând în paralel cu "ţinta nouă" a Murfatlar, vinurile premium pe care urmează să le creăm şi să le lansăm pe piaţă, la intern şi export. Portofoliul actual, care cuprinde vinuri cunoscute şi recunoscute intern şi internaţional, de talia Lacrima lui Ovidiu 12 (licorosul premiat de nenumărate ori), Arezan, Fatum, coniacul Zaraza 7 stele, bitterul Mamaia şi multe alte produse ale noastre, va fi în continuare suportul şi oglinda noastră.
Reporter: Care sunt planurile Murfatlar şi care este strategia de export?
Cosmin Popescu: Vrem să intrăm cât mai puternic pe piaţa vinurilor premium. Am creat Divizia Premium Murfatlar, care se va ocupa de lansarea noilor vinuri pe care le vom produce.
Am realizat investiţia în noua "cramă mică din crama mare" (cum o denumim noi), special dedicată producerii vinurilor premium. Este o investiţie pe 600 mp, care, numai în dotări, a fost de 550.000 euro, cu o linie tehnologică completă. Aici se pot realiza, păstra şi învechi vinurile în condiţii deosebite. Noua cramă are o capacitate de producţie de aproximativ 250 tone anual, iar obiectivele sunt de a obţine vinuri premium spre comercializare la intern, la export şi pentru păstrarea în tezaurul nostru. Trebuie să vă spun că tezaurul nostru este deosebit, avem vinuri începând cu anul 1958 şi multe dintre acestea din recolte extraordinare.
Nu în ultimul rând, am început colaborarea cu unul dintre cei mai renumiţi oenologi la nivel mondial, Răzvan Macici, revenit în România după 17 ani. Domnia sa este un oenolog cu o carte de vizită "scrisă" din postul de Cellermaster la Nederburg-Africa de Sud, lider al producătorilor de vinuri premium din această ţară. Este cea mai decorată cramă din Africa de Sud, cu un export de 60% din producţie, în toate zonele lumii.
Noi şi Răzvan Macici avem ambiţia ca vinurile premium de la Murfatlar să devină cele mai bune vinuri produse în ţara noastră.
Piaţa vinurilor premium este o provocare pentru noi şi ne-au stimulat cel mai mult agresivitatea şi numărul producătorilor mici de vinuri premium care, în ultimii ani, şi-au făcut tot mai mult simţită prezenţa. Avem toate atuurile pentru a fi un jucător important pe această piaţă.
În privinţa exportului, unde se cer preponderent vinuri roşii (spre deosebire de România, unde consumul este dominat de vinurile albe), aces-ta atinge 15% din producţia noastră. În viitorii 5 ani, tindem spre un export de cel puţin 30%. Este o ţintă realizabilă pentru că ne-am impus strategia de a ne promova perseverent vinurile, de a le crea o imagine pozitivă, prin contacte cu distribuitori serioşi din fiecare ţară şi negocieri cu vânzători locali specializaţi.
În prezent, Murfatlar exportă în multe ţări: SUA, Israel, China, Italia, Spania, Germania, Marea Britanie etc. Chiar şi în aceste ţări urmărim creşterea exportului, în paralel, cu dobândirea de noi pieţe şi cu contribuţia vinurilor premium, care se "nasc" chiar din strugurii culeşi acum.
Dorim să creştem în ritm accelerat exporturile cu accent pe China şi Rusia, ţări pe care am reuşit să intrăm recent.
Avem mai multe căi de a exporta mai mult: participarea la târguri şi expoziţii de profil, promovarea prin intermediul evenimentelor organizate în colaborare cu ambasadele, consulatele şi camera de comerţ şi prin strângerea legăturilor cu partenerii externi - lanţurile de magazine Carrefour, Metro, Eroski din Spania şi Polonia, în care suntem prezenţi cu vinurile noastre.
Reporter: Vă mulţumesc!