Reporter: Sunteţi Managing Partner la V7 Capital, fond de investiţii în startup-uri creat în 2016 şi care, până acum, a acordat peste zece finanţări. Care sunt principalele elemente pe baza cărora vă fundamentaţi decizia de investiţie?
Iulian Cîrciumaru: V7 Capital a luat naştere în urma exit-ului 7card, devenind un vehicul de investiţii bazat exclusiv pe capitalul fondatorilor - eu şi asociatul meu, Andrei Creţu. Într-adevăr, în perioada de început, investiţiile s-au concentrat pe companii "early stage', însă, ulterior, am diversificat portofoliul din punct de vedere risc-randament, urmărind şi companii listate la Bursă, cum sunt Holde Agri Invest şi 2Performant.
În ceea priveşte criteriile investiţionale, urmărim, în primul rând, companii care au un model de afaceri cu cel puţin un element sustenabil de diferenţiere, care au potenţial de creştere semnificativ şi o piaţă adresabilă mare, o echipă performantă de management şi o evaluare care să se încadreze în portofoliul nostru din punct de vedere al logicii risc-randament.
Reporter: Există vreo schimbare substanţială a criteriilor pe care vă axaţi în prezent când faceţi o investiţie faţă de cele din primii doi-trei ani din existenţa fondului?
Iulian Cîrciumaru: Da, aşa cum menţionam anterior, am echilibrat investiţiile din zona de venture capital cu cele cu grad de risc mai redus, aceasta fiind o schimbare intrinsecă, de strategie de portofoliu. Mai sunt, evident, şi factori ce ţin de mediul extern - cum ar fi evoluţiile economice, spre exemplu inflaţia sau nivelul general al indicilor din pieţele de capital - care determină adaptări ale direcţiei investiţiilor. Astfel, o direcţie pe care o urmărim în perioada aceasta este de cash - cel puţin 20% din portofoliu - cu hedging pentru riscul inflaţionist.
Reporter: Cât de activ vă implicaţi în viaţa unei companii în care aţi făcut o investiţie. Puteţi să detaliaţi sau să ne daţi câteva exemple?
Iulian Cîrciumaru: Depinde foarte mult de companie. În general, cu cât compania este în etapele mai incipiente, cu atât ne implicăm mai mult şi suntem alături de antreprenori acolo unde ei simt nevoia de susţinere, de un punct de vedere sau o opinie secundară. Cel mai activ ne implicăm în strategia şi în rundele de finanţare, dar nu numai.
Din punct de vedere formal, în cazul companiilor mai mature, de obicei ne implicăm cu un rol non-executiv în Consiliile de Administraţie ale companiilor.
Reporter: Se spune că în orice criză este şi o oportunitate. Care ar fi, în opinia dumneavoastră, oportunităţile pe care le-a adus sau le va aduce pandemia Covid-19 pentru mediul de business din ţara noastră?
Iulian Cîrciumaru: Aşa este, fiecare criză vine şi cu oportunităţi, acest lucru depinzând foarte mult şi de severitatea crizei, dar şi de nivelul de pregătire al jucătorilor din economie. Anumite crize, ceea ce Nassim Taleb numeşte "tail risks', sunt aproape imposibil de anticipat, ceea ce limitează semnificativ capacitatea de răspuns sau adaptare rapidă a companiilor şi doar anumite instrumente pot funcţiona ca hedging (protecţie).
Specific, în cazul crizei Covid, cred că sunt companii care au avut de câştigat net din criză (e-commerce, curierat, food delivery), companii care au pierdut, altele care au fost afectate, dar au reuşit să se adapteze rapid (cele cu grad mic de îndatorare, structură flexibilă de costuri, cu avantaj competitiv şi marje bune de profit), iar altele emergente, care au apărut pe valul de schimbări generate de criză. Interesant de urmărit ce se va întâmpla cu acestea din urmă, care dintre ele vor reuşi să devină companii importante, cu modele de business viabile.
Efectele produse de criză ţin, pe de o parte, de capacităţile interne ale companiilor (anumite eficientizări, accelerarea gradului de adopţie a tehnologiilor), iar, pe de altă parte, de oportunităţile create de piaţă, dintre care cred că cele mai importante sunt cele ce ţin de comportamentele de consum. Impactul acestora se vede poate cel mai bine în e-commerce şi în toate industriile conexe (curierat, servicii cloud, marketing digital etc.). Un exemplu este chiar 2Performant, lider al pieţei de marketing afiliat din România, care în context pandemic a fost pregătită să valorifice oportunităţile apărute în piaţă odată cu noua realitate, tocmai datorită investiţiilor semnificative făcute până la acel moment. Creşterea accelerată a comerţului online în pandemie a fost captată eficient de 2Performant, care a încheiat în 2020 cel mai bun an din istoria sa, cu cifre peste aşteptări.
În privinţa impactului asupra mediului de afaceri din România, chiar dacă nu este o consecinţă directă a crizei pandemice, aş menţiona accelerarea semnificativă a finanţării antreprenorilor, atât pe piaţa de capital, dar şi la nivel privat prin investitori "angel', fondurile de venture capital si private equity, platforme de crowdfunding etc. Cu certitudine vor apărea şi multe eşecuri printre aceste iniţiative, însă, pe termen lung, cred că efectul de multiplicare al acestor finanţări va fi enorm pentru mediul nostru de business.
Reporter: În luna martie a acestui an aţi fost ales membru independent al Consiliului de Administraţie al 2Performant, companie ce dezvoltă, operează şi monetizează platforma integrată de marketing afiliat şi influencer marketing, listată în Piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti (BVB). Cum aţi descrie aceste prime luni în conducerea companiei?
Iulian Cîrciumaru: O perioadă dinamică - cu multe planuri de dezvoltare a companiei, cu o majorare de capital, cu câteva schimbări importante în echipa executivă - dar şi o perioadă de învăţare şi cunoaştere pentru mine, în care am reuşit să cunosc mult mai bine compania, industria, echipa. 2Performant este o companie de tehnologie de tip growth, cu un model de business solid şi cu perspective foarte bune de creştere în contextul general al digitalizării şi al noii economii, în care tehnologia şterge graniţe şi are impact real în vieţile oamenilor. Anul acesta compania a realizat mişcări foarte importante pentru dezvoltarea sa, precum organizarea în două Business Units - 2Performant România şi Bulgaria şi 2Performant Growth Unit, derularea operaţiunii de majorare de capital şi atragerea unei investiţii de 5,3 milioane de lei, apoi un prim pas important în a deveni un jucător internaţional prin realizarea unui parteneriat cu reţeaua Admitad şi lansarea programului AliExpress în 2Performant.
Reporter: Care sunt obiectivele dumneavoastră pentru acest mandat de doi ani ca administrator al 2Performant?
Iulian Cîrciumaru: Având acest rol într-o companie antreprenorială, îmi doresc să fiu un sprijin pentru companie şi pentru echipa executivă dincolo de formalităţile rolului de administrator. Obiectivele mele sunt strâns legate de obiectivele companiei, care în acest moment derulează proiecte importante de consolidare a poziţiei de lider în segment pe piaţa locală şi de expansiune în pieţe externe. Compania a realizat o majorare de capital social cu aport în numerar pe Bursa de Valori Bucureşti, în cadrul căreia a atras investiţii în valoare de peste 5,3 milioane de lei, care vor permite să accelereze planurile de dezvoltare şi valorificare a unor oportunităţi importante din piaţă. Obiectivele de business ale companiei vizează un ritm de creştere de peste 20% în piaţa din România şi de 65% în pieţe externe, astfel încât în 2025 cifra de afaceri să fie de aproape patru ori mai mare faţă de 2020. Concret, cred că pot contribui cu experienţa mea la obiectivele de creştere anorganică ale companiei, procesele de M&A şi corporate finance, atragerea şi alocarea capitalului, planurile de internaţionalizare.
Reporter: Care este specificul unei companii de tehnologie pe piaţa de capital, la ce ar trebui să se uite investitorii în tech?
Iulian Cîrciumaru: Pot spune la ce mă uit eu. În practică, chiar dacă aparent investitorii se uită la aspecte similare, piaţa arată că implementarea şi viziunea sunt diferite.
În ceea ce mă priveşte, în primul rând, caut să înţeleg tehnologia şi ecosistemul din jurul său. Dacă nu am un grad suficient de profund de înţelegere, nu investesc, ci aleg calea unui ETF. De exemplu, cred foarte mult în viitorul industriei de cybersecurity, dar nu cunosc complexităţile industriei, deci nu caut să aleg companii individuale, ci investesc într-un ETF specific industriei, iar în cazul acesta mă uit la istoricul şi reputaţia managerului de fond, la strategia de portofoliu, la fee-urile fondului, la câţiva parametri tehnici şi de evaluare.
Dacă înţeleg suficient de bine tehnologia şi ecosistemul, analizez potenţialul de creştere al companiei pe termen scurt-mediu, capacitatea de a genera profit sustenabil pe termen mediu-lung, randamentul implicit al capitalului investit, convexitatea business-ului (abilitatea de a genera un efect pozitiv disproporţionat din îmbunătăţiri/ creşteri marginale), avantajele competitive (network effects, switching costs).
Reporter: De asemenea, sunteţi preşedinte al Holde Agri Invest, companie din domeniul agribusiness listată tot pe AeRO. Cât de mult influenţează obiectul de activitate al societăţilor activitatea dumneavoastră ca administrator?
Iulian Cîrciumaru: Sigur că particularităţile afacerilor/companiilor au o influenţă în activitatea oricărui administrator, însă nefiind vorba de un rol executiv, diferenţele sunt destul de uşor de gestionat. În plus, un anumit set de competenţe de business sunt relativ transferabile, putând fi astfel folosite la nivelul Board-ului, în general, indiferent de domeniul de activitate.
Reporter: Ce sfat i-ar da Iulian Cîrciumaru de astăzi lui Iulian Cîrciumaru de acum 15 ani, proaspăt absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucureşti?
Iulian Cîrciumaru: Probabil că aş putea menţiona câteva pagini de sfaturi, dar mă voi rezuma la unul singur, relevant investiţiilor pe piaţa de capital. L-aş sfătui pe Iulian de acum 15 ani să fie mai consecvent în strategia de investiţii, fără să mai cadă în capcana "zgomotului' din pieţe.
Reporter: Vă mulţumesc!