Francezii de la Naval Group nu sunt încă gata să parafeze contractul cu Ministerul Apărării Naţionale privind construirea celor patru corvete destinate Forţelor Navale Române, deşi au fost desemnaţi căştigători ai procedurii de achiziţie, alături de partenerii de la Şantierul Naval Constanţa, de la finalul lunii iunie 2019. Peste trei luni se vor împlini exact patru ani de când Gabriel Beniamin Leş, în calitate de ministru al Apărării Naţionale, anunţa că procedura de achiziţie a corvetelor marine a fost câştigată de asociaţia franco-română Naval Group-Şantierul Naval Constanţa, timp în care pe frontul de lucru de la ţărm de mare nu s-a văzut nimic. De ce? Pentru că, în urma tergiversării încheierii contractului cu MApN, din cauza contestaţiilor depuse, francezii s-au răzgândit şi au afirmat, după pandemie şi după crizele suprapuse din anii trecuţi că nu le mai convine preţul ofertat iniţial, deoarece ar fi prea mic în comparaţie cu preţurile actuale ale materialelor şi echipamentelor necesare pentru construcţia celor patru corvete. La care se adaugă mentenanţa pentru cele două fregate din dotarea Forţelor Navale. Şi, de trei ani, reprezentanţii Naval Group negociază permanent cu oficialii MApN termenii contractuali sperând că mulţi dintre aceştia vor fi schimbaţi, inclusiv unii parametri stabiliţi în procedura de achiziţie. Pentru acest lucru, atât în timpul guvernului Orban, cât şi în timpul guvernelor Cîţu şi Ciucă, cei de la Naval Group au solicitat de la MApN amânări peste amânări, promiţând de fiecare dată că vor lua o decizie cu privire la încheierea sau refuzul de a semna contractul.
La niciunul dintre termenele respective, nici Naval Group, nici oficialii MApN nu au luat vreo decizie, ceea ce arată că ambele părţi sunt în culpă în ceea ce priveşte tergiversarea acestui contract şi întârzierea mare privind dotarea Forţelor Navale cu corvetele proiectate la parametrii stabiliţi în perioada 2016-2017.
Arătăm că, numai anul trecut, fostul ministru al Apărării, Vasile Dîncu, le-a oferit patru termene celor de la Naval group pentru a lua o decizie: februarie 2022, aprilie 2022, iulie-august 2022, octombrie 2022, pentru ca, înainte să îşi prezinte demisia, să declare pentru ziarul BURSA că la începutul lunii noiembrie 2022 era aşteptată o delegaţie a companiei franceze pentru a semna contractul respectiv.
A trecut şi noiembrie 2022, ne-am pomenit şi cu un nou ministru al Apărării, Angel Tîlvăr, am ajuns în martie 2023 şi contractul încă nu este semnat de cei de la Naval Group.
• Patru ani, nicio soluţie
Cu toate acestea, reprezentanţii companiei franceze flutură nonşalant noi promisiuni privind încheierea în curând a acestui contract. Ce înseamnă acest în curând, reiese clar din declaraţia lui Stephane Fremont, director programe nave de luptă la Naval Group, reţinută de jurnaliştii de la Shephard Media: "Încă încercăm să găsim convergenţa asupra termenilor acordului, care a fost amânat de foarte mult timp. Mai avem câteva puncte de rezolvat, aş spune de ambele părţi, pentru a semna contractul. (...) Contractul, prin definiţie, este un document în care ambele părţi sunt de acord asupra unui lucru, aşa că mai sunt câteva aspecte de negociat. Sperăm să ajungem cât mai curând posibil la o concluzie".
Nimic nou pe frontul francez, am putea spune. Aceleaşi declaraţii, acelaşi "în curând", aceleaşi discuţii despre termenii contractuali, pe care le tot auzim de la reprezentanţii Naval Group de trei ani încoace, perioadă în care ar fi putut să livreze măcar o corvetă Forţelor Navale Române, dacă nu ar fi tărăgănat nepermis de mult semnarea contractului întocmit de MApN. Niciun termen concret, nicio dată limită pentru semnarea contractului, chiar dacă la finalul lunii iunie vom comemora patru ani de când ministrul social-democrat al Apărării, Gabriel Beniamin Leş, anunţa nonşalant, după o întâlnire la Paris, cu omologul său Florence Parly, că procedura de achiziţie privind corvetele a fost atribuită asocierii franco-române Naval Group-Şantierul Naval Constanţa, în detrimentul şantierului naval Damen din Galaţi. Şi, am adăuga noi, după ce guvernarea Dăncilă i-a păcălit pe cei de la Damen să preia Şantierul Naval Mangalia, unitate economică cu probleme mari la acea vreme, lăsând să se înţeleagă că acolo ar putea fi construite corvetele respective. Dar ce s-a întâmplat cu Damen are mai puţină importanţă.
Faptul că de patru ani MApN nu reuşeşte să încheie un contract cu Naval Group, că în aceşti patru ani nici Nicolae Ciucă - actualul premier, în calitate de ministru al Apărării, şi nici urmaşii săi în funcţie - Vasile Dîncu şi Angel Tîlvăr nu au finalizat procedura, arată incompetenţa autorităţilor române sau frica de a lua o decizie. Tăierea nodului gordian nu poate fi făcută de premierul Ciucă şi probabil că nici de viitorul premier - Marcel Ciolacu sau alt reprezentant al PSD.
• Naval Group vrea să intre pe piaţa din Grecia, deşi nu a finalizat contractul cu Malaezia
În acest timp, în care francezii de la Naval Group şi-au bătut joc de Forţele Navale Române, compania susţinută de Emmanuel Macron şi de comisarul european Thierry Breton a înfiinţat o filială în Grecia - Naval Group Hellas - care doreşte să se ocupe de construirea de corvete Gowind pentru ţara respectivă. Oferta franceză către guvernul de la Atena include ca minimum 30% din valoarea programului să provină din Grecia, unde ar urma să fie construite trei din patru nave. Naval Group va livra prima corvetă Gowind către Marina elenă în termen de trei ani de la intrarea în vigoare a contractului, în cazul în care va cîştiga procedura de achiziţie. Partenerul grec, Hellenic Shipyards ar urma să construiască următoarele trei nave, prima navă produsă local urmând să fie lansată la apă la un an după prima corvetă. Poate vă întrebaţi cu cine concurează Naval Group în Grecia. Aşa cum au făcut şi în România, cu partenerii lor italieni de la Fincantieri care oferă corveta FCX30 din clasa Doha. Numai că în Grecia sunt doar cele două firme care au constituit în urmă cu patru ani un holding european privind construcţia de nave militare. În România, au avut de-a face şi cu alţi competitori, care se pare că le-au încurcat socotelile. Şi de aceea, Naval Group se face că negociază.
Sursa citată - Shephard Media - mai aminteşte şi despre problemele contractuale dintre Naval Group şi Malaezia cu privire la corvetele destinate ţării asiatice, semnalate şi de ziarul BURSA. În legătură cu problemele privind livrarea navelor conform contractului, Stephane Fremont a confirmat că planificarea actuală prevede eliminarea unei corvete Gowind din cele stabilite iniţial pentru livrare. Menţionăm că în anul 2014, Naval Group (Euronaval) la acea dată se angajase să livreze Malaeziei şase corvete Gowind, care urmau să fie construite în ţara asiatică la şantierul Boustead Naval pentru un preţ total de 2,1 miliarde dolari. Contractul cu guvernul din Malaezia este valabil până în octombrie 2023; cu toate acestea, livările stabilite iniţial au fost mult întârziate şi, după aproape 9 ani de la încheierea contractului, nicio navă Gowind din cele construite nu este încă funcţională în totalitate, susţin cei de la Shephard Media. În ianuarie 2023, Malaezia a anulat comanda pentru a şasea navă, reducând necesarul la cinci nave.
Stephane Fremont a declarat: "Există negocieri între Marina Regală Malaeziană şi Boustead. De îndată ce aceste decizii vor fi închise, ne vom relua programul cu o navă mai puţin. Aceasta este decizia actuală. Sperăm că va fi finalizat în curând".
Planul actual este ca nava principală să înceapă testele pe mare în 2024, înainte de data de punere în funcţiune din 2025.
Date fiind cele de mai sus, ce aşteptări mai au premierul Nicolae Ciucă şi ministrul Apărării, Angel Tâlvar, de la cei de la Naval Group? Forţele Navale se pare că au înţeles că respectivele corvete vor rămâne doar o vânare de vânt, din cauza jocurilor politice din Capitală.
Notă: Contractul pentru construirea celor patru corvete multifuncţionale destinate Forţelor Navale Române şi pentru mentenanţa acestora şi a fregatelor pe care le avem a fost atribuit consorţiului francez Naval Group în parteneriat cu Şantierul Naval Constanţa încă din 3 iulie 2019, de pe vremea când ministru al apărării era social-democratul Beniamin Leş. Preţul cu care Naval Group a câştigat procedura de achiziţie este de 1,2 miliarde euro, fără TVA (cu 50 milioane euro mai puţin decât preţul oferit de compania olandeză Damen, care deţine şantierul naval Galaţi), dar este greu de crezut că acesta va fi menţinut prin prisma majorării preţurilor din energie, problemelor privind lanţurile de aprovizionare cu materii prime şi materiale din statele terţe, precum şi problemelor privind microcipurile şi alte sisteme bazate pe microelectronică, care au dus la creşteri de preţuri atât pentru producătorii de tehnică şi echipamente militare, cât şi pentru beneficiarii finali.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.03.2023, 09:42)
Sa fim multumiti ca nu s-a finalizat acest contract. De unde se va finanta o asemenea achizitie- cca 5mld de euro ? Avem un litoral de 140km si pt apararea acestuia nu avem nevoie de o flota cu capabilitati oceanice.
Nu ne ajunge experienta celor 2 vechituri cumparate acum 25 de ani din GB si care se plimba aiurea pe mare nedispunand de armament(rachete)
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2023, 08:56)
ROMANIA, TARA foarte bogata cu un PIB mai mare ca al GERMANIEI,doreste sa cumpere niste CURVETE,insa PESTII care conduc Romania,nu sau inteles cu cei care doresc sa le VIOLEZE pe CURVETE adica FRANTA si OLANDA,ai caror conducatori nu au stabilit inca care dintre tari sunt mai VIRILE. PESTII Romani,asteapta si ei sa vada care da SPAGA mai mare,iar RUSII,au deja pregatite RACHETELE cu care sa trimita CURVETELE langa nava lor amiral MOSKOVA. După aceea,romania o sa cumpere submarine cu care sa HRANEASCA DELFINII din MAREA NEAGRA. PROSTULUI,ii trebuie TICHIE de MARGARITAR.!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.03.2023, 09:43)
Damen oferea mult peste dotarea Naval! Iar pretul ceva m mare! In fapt Naval au subofertat doar ot a castiga!
2.1. 50 milioane euro (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Coriolan în data de 17.03.2023, 14:01)
Care pret mult mai mare la Damen? Cu 50 milioane euro mai mult. Damen avea santierul pregatit la Galati ca sa inceapa imediat constructia corvetelor. Asa face corvete la Galati pentru alte state, inclusiv nave pentru Fortele Navale olandeze iar noi tot asteptam contractul cu Naval Group.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.03.2023, 13:15)
La șantierul damen galati erau gata de mult.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.03.2023, 13:53)
La noi toate licitatiile si contractele parca sunt facute care nu stiu sa scrie. Autostrazile, armata, medicamente.....etc. dureaza ani si ani....ceva e putred in Romani.
4. Șpagă nu a fost acceptata
(mesaj trimis de Cetățeanul prostit de sistem în data de 17.03.2023, 13:49)
Asta e adevărul. Francezii dau șpagă legală și transparentă dar impozabilă, că un comision de succes, de maximum 2 %.. asta e motivul amânării. Măciuca și măciucii nu pot pune botul..
5. pentru ce ?
(mesaj trimis de ion în data de 17.03.2023, 23:35)
sa se duca la fund ca moskova ?
sitting duck !!!
himars
bradley
javelinexocet
6. fără titlu
(mesaj trimis de Fane copan în data de 18.03.2023, 17:03)
Jegosi aia de francezi o freaca aiuea , asa au facut si cu australia de au luat tzeapa la submarine
7. fără titlu
(mesaj trimis de Vigo în data de 18.03.2023, 23:32)
Neseriozitate totala din partea fracturilor.sunt smecheri, vor preț mai mare și fără sa respecte termenele. In cazul nostru incapabili din ministerul aparari sunt de vina ca s- atergiversat și denota o lipsa a coloanei vertebrale ca la viermi
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2023, 09:52)
Bun articol! Arata lunga istoria a acestui dosar si batalia dintre influencerii din serviciile secrete!
Mergeti pe Ytube la Starea Impostorilor si vizualizati portretul fff probabil al viitorului presedinte al Romaniei, actualmente adjunct la otan.
Datorita acestuia si al lobbyului penticostalilor, in persoana lui BLes Romania a luat vechituri de Furi in loc de Saaburi dotate complet.....isr in viitor tot creste deprndenta de peste ocean.