Noul Cod de procedură civilă, prin care se urmăreşte asigurarea celerităţii soluţionării cauzelor, concomitent cu îmbunătăţirea calităţii actului de justiţie, intră în vigoare astăzi, după mai multe modificări ale termenului, în contextul pregătirilor pentru implementare.
Scopul esenţial al noului cod este \"crearea în materia procesului civil a unui cadru legislativ modern care să răspundă pe deplin imperativelor funcţionării unei justiţii moderne, adaptate aşteptărilor sociale, precum şi necesităţii creşterii calităţii acestui serviciu public\", după cum se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.
Totodată, în scopul degrevării instanţelor de judecată, ceea ce ar avea consecinţe nemijlocite asupra duratei de des-făşurarea a procedurilor judiciare, codul prevede în sarcina judecătorului obligaţia de a îndruma părţile din proces spre folosirea procedurii medierii, ca mijloc alternativ de soluţionare a litigiilor, pe durata desfăşurării acestei proceduri judecata fiind suspendată.
Potrivit iniţiatorilor, dispoziţiile noului Cod de procedură civilă urmăresc să răspundă unor deziderate actuale, precum accesul justiţiabililor la mijloace şi forme procedurale mai simple şi accesibile şi accelerarea procedurii, inclusiv în faza executării silite.
În egală măsură, actul normativ răspunde şi exigenţelor de previzibilitate a procedurilor judiciare decurgând din Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi, implicit, din cele statuate în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) de la Strasbourg.
Pentru asigurarea pe viitor a previzibilităţii normei de procedură civilă şi evitarea unor evenimente legislative care să surprindă sau să genereze confuzii atât în rândul justiţiabililor, cât şi al judecătorilor, noul Cod de procedură civilă conţine dispoziţii normative clare referitoare la aplicarea legii de procedură, înlocuind principiul actual al aplicării imediate a noii norme procedurale cu acela potrivit căruia dispoziţiile noii legi de procedură civilă se aplică numai pentru procesele şi executările silite începute după intrarea în vigoare a acesteia. Principiul este detaliat prin câteva dispoziţii univoce referitoare la legea aplicabilă în caz de casare cu trimitere, în cazul administrării probelor şi în cazul exercitării căilor de atac, situaţii în care legea veche supravieţuieşte alături de legea nouă, rămânând sub imperiul ei cauzele aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoa-re a legii noi.
Codul conţine, totodată, şi prevederi referitoare la teritorialitatea legii de procedură.
În 30 ianuarie, Guvernul a revenit asupra anunţului iniţial privind amânarea Codului de procedură civilă şi a precizat că data la care noul Cod va intra în vigoare este 15 februarie, şi nu 1 iulie.
Executivul a stablit astfel, printr-o ordonanţă de urgenţă, ca termenele pentru intrarea in vigoare a şedinţelor de informare despre mediere în cauze civile să fie 15 februarie, odată cu intrarea în vigoare a Codului de Procedură Civilă, cel al şedinţelor de informare despre mediere în cauze penale este data de intrare în vigoare a noului cod, iar pentru sancţiunea inadmisibilităţii cererii de chemare în judecată în cazul neîndeplinirii de către reclamant a obligaţiei de a participa la şedinţa de informare privind medierea termenul este 1 august 2013.
Ordonanţa mai prevede ca articolul din Codul de procedură civilă care oferea posibilitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) sau asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele abuzive şi să le elimine din toate contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare, a fost amânat până la 1 iulie 2013.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.02.2013, 03:53)
Greu, foarte greu. Oricum, felicitari Ministerului Justitiei.
Si un apel catre doamna ministru Pivniceru si catre parlamentari :
Haideti sa rezolvam si problemele care mai exista in legatura cu implementrea noului (?!?!) Cod Penal, sa aiba si Romania toate cele patru coduri macar la patru ani de la adoptarea lor....
2. Fara felicitari!
(mesaj trimis de un cititorr în data de 15.02.2013, 23:45)
Consider ca dn. ministru m pivniceru nu trebuie felicitata, din contra, trebuie un pic criticata pt. modificarea de anul trecut.
Unul din obiectivele NCPC este crearea unui nou mecanism pentru unificarea practicii judiciare care să contribuie, alături de recursul în interesul legii, la transformarea jurisprudenţei româneşti într-una predictibilă.
Din pacate modificarea art.512 facuta anul trecut reprezinta un pas inapoi in aceasta directie. Astfel:
Inainte de modificare:
Art. 503. – Dacă, în cursul judecăţii, un complet de judecată al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curţii de apel sau al tribunalului, învestit cu soluţionarea cauzei în ultimă instanţă, constatând că o problemă de drept de care depinde soluţionarea cauzei respective nu a fost dezlegată unitar în practica instanţelor, va putea solicita secţiei corespunzătoare a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să pronunţe o hotărâre prin care să se dea rezolvare de principiu problemei de drept cu care a fost sesizată.
Dupa modificare:
Art. 512. – Daca, in cursul judecatii, un complet de judecata al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, al curtii de apel sau al tribunalului, investit cu solutionarea cauzei in ultima instanta, constatand ca o chestiune de drept, de a carei lamurire depinde solutionarea pe fond a cauzei respective, este noua si asupra acesteia Inalta Curte de Casatie si Justitie nu a statuat si nici nu face obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare, va putea solicita Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa pronunte o hotarare prin care sa se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizata.
Se observa ca vechea reglementare permitea lamurirea problemellor de drept care nu au fost dezlegată unitar în practica instanţelor , iar noua reglementare nu permite acest lucru.
Deci vechea reglementare permitea sa se faca o unificare a practicii judiciare, iar noua reglementare nu permite acest lucru.
CONSIDER CA TREBUIE MODIFICAT ACEST ART.512 PENTRU CA SCOPUL DE UNIFICARE A PRACTICII JUDICIARE SA FIE ATINS!
Daca va face acest lucru, atunci consider ca dn. ministru va trebui felicitata.