Revolut, aplicaţia financiară cu 35 de milioane de clienţi retail la nivel global şi peste 3 milioane în România, prezintă public, la o lună de la iniţierea unei campanii prevenire a fraudelor financiare, cifre legate de evoluţiile înregistrate, în ultimii ani, în acest domeniu. De la introducerea modulului educaţional în aplicaţie, utilizatorii Revolut din România sunt pe primul loc după numărul de lecţii parcurse (peste 30.000), iar la nivel global au foot finalizate peste 160.000 de lecţii antifraudă.
Interesul publicului faţă de problematica fraudelor financiare şi trendul crescător al fenomenelor de fincrime arată că printre profesiile viitorului se vor regăsi tot mai des cele legate de dezvoltarea de software şi tehnologii antifraudă, prevenirea spălării banilor sau a criminalităţii financiare, AI sau managementul riscurilor în mediul digital.
Revolut investeşte constant în recrutarea şi dezvoltarea de competenţe în domeniul antifraudă
Din 2021 până în prezent, Revolut şi-a dublat numărul angajaţilor specializaţi în detectarea şi prevenirea fraudelor, în timp ce compania a introdus tot mai multe tehnologii de ultimă oră şi inteligenţa artificială pentru a aborda integrat acest fenomen în creştere în industria serviciilor financiare.
Pentru a face faţă provocărilor aduse de numărul în creştere al tentativelor de fraudă care se folosesc de platformele digitale, companiile îşi întăresc echipele cu specialişti în FinCrime (criminalitate financiară). De exemplu, Revolut are peste 2.500 de angajaţi în acest domeniu, în echipe din şase ţări, iar responsabilităţile lor acoperă dezvoltarea de produse, data science, suport clienţi, prevenirea spălării banilor. Practic, echipa de experţi Revolut în acest domeniu s-a dublat din 2021 până în prezent. Rezultatele arată că, doar în ultimele 12 luni, fintech-ul a reuşit să prevină fraude a căror valoare totală s-ar fi ridicat la aproximativ 231 milioane de euro.
În egală măsură, în ultima perioadă, experţii antifraudă au remarcat o creştere a gradului de sofisticare a fraudelor în mediul online, ţintind serviciile financiare, astfel încât tot mai multe dintre aceste incidente migrează dinspre fraude spre scam-uri . De exemplu, în Regatul Unit, în perioada 2021-2022, fraudele neautorizate au scăzut cu 18%, în timp ce APP (fraude cu autorizarea plăţii prin notificare push) au crescut şi au ajuns să reprezinte circa 41% din totalul pierderilor provocate de fraude în această ţară în 2022.
În cazul Revolut, din iunie 2023 până în prezent, numărul de fraude de tipul APP s-a redus cu 35%. În acelaşi timp, numărul de scam-uri care sunt iniţiate pe platformele de social media a crescut constant şi a ajuns să reprezinte două treimi din fraudele raportate de sistemele fintech-ului. De altfel, potrivit unui studiu realizat recent de Dynata pentru Revolut, utilizatorii români declară că se simt deosebit de vulnerabili la fraude şi înşelătorii pe platformele sociale (56%), atunci când fac cumpărături online (de exemplu, atunci când banii sau informaţiile au fost partajate prin intermediul unui site web, e-mail sau link fals, 52%) sau la înşelătoriile prin mesaje text pe telefon (44%).
Aaron Elliot Gross, şeful departamentului Antifraudă Revolut, a declarat: "La Revolut, ne concentrăm pe o abordare integrată şi bazată pe date pentru protecţia clienţilor, apelând la tehnologie de vârf, experţi de top în prevenirea fraudelor şi noi modalităţi de educare a clienţilor noştri despre cum să se protejeze de escrocherii. Vedem din ce în ce mai multe fraude care apelează la mecanisme complexe, create de infractori fără scrupule, care vizează clienţii în principal prin intermediul platformelor de social media şi folosesc tehnici de inginerie socială (cum ar fi escrocherii romantice sau escrocherii cu investiţii) pentru a-i convinge să le dea bani. Ne-am luat angajamentul de a continua să recrutăm cei mai buni specialişti în acest domeniu, inclusiv experţi în domeniul criminalităţii financiare, pentru a oferi sprijin clienţii. De asemenea, investim constant în cele mai noi tehnologii, inclusiv în sisteme care integrează inteligenţă artificială, pentru a detecta activităţi de plată neobişnuite şi pentru a ne proteja utilizatorii."
Creşte nevoia companiilor de a angaja specialişti în FinCrime şi antifraudă
Fintech-ul britanic, care operează ca o bancă integral digitală în Uniunea Europeană (UE), în baza unei licenţe bancare acordate de Banca Lituaniei, şi sub jurisdicţia Băncii Centrale Europene, continuă să atragă specialişti din diverse instituţii financiare şi din industria fintech. Peste 77.000 de candidaturi au fost depuse de specialişti antifraudă, în ultimul an, pentru a ocupa un post de specialitate în cadrul Revolut. De exemplu, activitatea de suport clienţi Revolut îmbină priceperea echipei şi competenţele ridicate ale acestora în domeniul antifraudă cu tehnologii de ultimă oră, într-un mediu securizat, cum ar fi chat-ul din aplicaţie. Conversaţiile criptate derulate în chat asigură nu numai confidenţialitatea informaţiilor schimbate aici cu clienţii, dar şi trasabilitatea dialogurilor şi a activităţii specialiştilor antifraudă.
Conform studiului menţionat anterior, 6 din 10 români cred că banca lor inovează mult în domeniul conştientizării şi prevenirii fraudei, 3 din 10 nu ştiu concret ce face furnizorul lor de servicii bancare din perspectiva inovaţiei în acest domeniu. 61% spun că preferă să folosească tehnologiile bancare digitale cu instrumente inteligente pentru prevenirea fraudei, în timp ce 30% ar opta în continuare pentru o bancă tradiţională cu prezenţă fizică, pentru un acces mai uşor la un angajat al băncii, care ar putea ajuta în caz de fraudă.
Revolut a lansat în septembrie o campanie de prevenire a fraudelor şi de educare a clienţilor în legătură cu diversele tipuri de criminalitate financiară, care include o serie de lecţii ce pot fi parcurse direct în aplicaţie. La finalul acestora, utilizatorii pot completa chestionare de verificare a cunoştinţelor despre prevenirea fraudelor bancare digitale.