Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" Constanţa (CN APMC) încearcă stoparea protestelor şi divizarea operatorilor prin emiterea de informaţii "tendenţioase, denigratoare, nefondate", la adresa organelor de conducere ale Operatorului Portuar, arată un comunicat remis azi redacţiei.
Urmare a comunicatului de presă transmis vineri de către CN APMC, Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa notează în sursa citată:
"Domnul Viorel Panait a obţinut şi exercitat mandatul de membru al Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale ca persoană fizică, fiind selecţionat şi numit în această poziţie pe baza procedurii de selecţie instituite de O.U.G. 109/ 2011 art.28 alin 1 şi anume în considerarea experienţei sale profesionale în conducerea unor companii private profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice, potrivit prevederilor legale antecitate.
Acest mandat nu a fost obţinut din perspectiva reprezentării Organizaţiei Patronale «Operatorul Portuar» în Consilul de Administraţie al CN APMC.
Organizaţia Patronală «Operatorul Portuar» nu i-a asigurat acestuia nicio susţinere, nu a făcut niciun demers şi nu a constituit în niciun fel vreo platformă de reprezentare pentru ocuparea acestei poziţii de către domnul Viorel Panait.
Organizaţiei Patronale «Operatorul Portuar» nu i-a fost atribuit un mandat în Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Maritime» S.A. Constanţa.
Prin urmare, nu se poate considera din punct de vedere legal, că domnul Viorel Panait ar fi reprezentat şi susţinut în şedinţele Consiliului de Administraţie, poziţiile adoptate statutar de către Organizaţia Patronală, iar aceste poziţii ar fi fost luate ulterior în considerare în cadrul dezbaterilor.
Mai mult, trebuie observat că în aceste condiţii, domnul Viorel Panait în calitate de administrator, fiind obligat atât legal, cât şi prin contractul de mandat, de un angajament de confidenţialitate în legătură cu lucrările C.A., nu ar fi putut conduce în dezbaterile publice ale Operatorului Portuar subiectele discutate în şedinţele Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale, deoarece această problematică, în mod reciproc, nu putea face obiectul dezbaterilor din cadrul Organizaţiei.
Reciproc, domnul Viorel Panait nu ar fi putut transporta poziţiile constituite în cadrul şedinţelor organelor de conducere ale Organizaţiei Patronale în cadrul şedinţelor C.A. ale Companiei Naţionale deoarece această organizaţie nu a deţinut, ca persoană juridică conform prevederilor art. 15313 alin. 2 din Legea 31/1990 a societăţilor comerciale, un mandat de membru în Consiliul de Administraţie.
Referitor la data iniţierii primelor discuţii privind elaborarea Master Planului Portului Constanţa (şedinţa CA din data de 28.03.2011), acordul exprimat în demararea acestei proceduri, faptul că utilizarea terenului portuar trebuie să fie echidistantă pentru binele public, poziţia exprimată de domnul Viorel Panait este în deplină concordanţă cu prevederile legale şi, totodată, reflectă un interes general public de realizare a unui astfel de studiu, interes manifestat de întreaga comunitate portuară în diferite ocazii.
Poziţia exprimată de domnul Viorel Panait potrivit căreia astfel de planuri trebuie reactualizate periodic, este în total acord cu prevederile Comunicării COM 616/2008/final a Comisiei Europene cu privire la o politică general europeană de dezvoltare a porturilor.
În ceea ce priveşte faptul că actualizarea tarifelor practicate de către CN APMC a fost adoptată şi cu votul domnului Viorel Panait, vă aducem la cunoştinţă că aceasta s-a referit la actualizarea tarifelor cu indicele total de inflaţie, comunicat de INS, astfel cum era, de altfel, prevăzut în toate contractele Companiei Naţionale şi că acest acord a fost dat perfect judicios având în vedere obligaţia administratorului de a-şi exercita mandatul în interesul societăţii cu loialitate, conform art. 1441 alin. 4 Legea nr. 31/1990 a societăţilor comerciale.
De asemenea, cu privire la contractele de tip agent şi armator, trebuie arătat că, în calitatea sa de administrator, domnul Viorel Panait a adus în repetate rânduri obiecţiuni la contractul cadru, din perspectiva îmbunătăţirii formei acestor contracte, şi asigurarea echilibrului contractual în interesul Companiei Naţionale, pentru a se evita situaţiile dăunătoare în care aceasta ar fi atrasă în dispute de natură juridică.
În consecinţă, precizăm că, în niciun moment Organizaţia Patronală nu a avut calitatea de a fi reprezentată în mod legal în şedinţele Consiliului de Administraţie al Companiei, iar poziţiile adoptate nu au fost nicicum dezbătute în cadrul şedinţelor Operatorului Portuar.
Având în vedere că domnul Panait Viorel era ţinut de un angajament de confidenţialitate, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 31/1990, a O.U.G. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi contractului de mandat, nu a dezbătut problematica C.A. în nicio şedinţă din cadrul Organizaţiei.
Portul Constanţa este şi casa noastră.
El este, prin lege, proprietate publică de interes naţional şi, categoric, nu aparţine Companiei de Administrare a Portului.
E ca şi cum am spune că imobilul în care locuim aparţine administratorului de bloc, indiferent cât de obraznic ar fi acela când afişează lista de întreţinere.
Aici se întâlnesc interesele economice ale ţării, cele profesionale ale operatorilor portuari în directă legătură cu soarta multor familii din oraş. Prin urmare, noi, entităţile profesionale şi sindicale dorim să fim implicaţi în deciziile profesionale, sociale şi economice comune care au impact asupra vieţii noastre la fel cum în toate porturile europene cum sunt Marsilia, Genoa, Hamburg etc. entităţile implicate economic şi social cum sunt asociaţiile de agenţi, operatori portuari, industriale, sindicate au reprezentare în structurile de decizie ale administrării porturilor.
În felul acesta, doar în felul acesta, compania de administrare ar putea beneficia de informaţia economică actuală şi justă, folositoare fundamentării deciziilor sale, cu respectarea entităţilor reprezentând interesele legitime, economice şi sociale, din port.
Doar astfel este împiedicat abuzul de poziţia dominantă al administraţiei rezultat din deţinerea unui monopol natural sau tehnologic (Legea nr. 21/1996 a Concurenţei art. 5 şi art. 6) în legătură cu bunul ce i-a fost dat spre administrare, dar care nu îi aparţine, că şi în cazul administratorului de bloc.
Atragem atenţia însă asupra faptului că, un astfel de angajament de confidenţialitate îl au în continuare şi actualii membri ai Consiliului de Administraţie şi observăm încălcat acest angajament, în momentul în care au diseminat în public astfel de informaţii".
Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa reuneşte 35 de companii care îşi desfăşoară activitatea pe domeniul portuar.