Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) solicită, prin intermediul a două memorii trimise către Ministerul Transporturilor, respectarea deciziei Curţii Constituţionale, respectiv repunerea statului în posesia celor 20% din acţiunile companiei care administrează Portul Constanţa.
Potrivit unui comunicat al celor două entităţi, în adresa transmisă către ministerul de resort, sub autoritatea căruia funcţionează Compania Naţională "Administraţia porturilor Maritime" - S.A.Constanţa (CN APM), sunt expuse două probleme vitale pentru continuarea activităţii economice în Portul Constanţa.
"Prima problemă ţine de nerespectarea până în acest moment a Deciziei nr. 574/16.10.2014 a Curţii Constituţionale, publicate în Monitorul Oficial nr. 889/08.12.2014 referitoare la neconstituţionalitatea dispoziţiilor Legii nr.216/2008 care prevedea transmiterea cu titlu gratuit către Consiluil Local al Municipiului Constanţa a unui pachet de 1.369.125 de acţiuni deţinute de stat la CN APM. Drept urmare, judecătorii Curţii au stabilit că la data publicării acesteia, < < pachetul de 1.369.125 de acţiuni, reprezentând 20% din capitalul social al CN APM, revine statului > >", se arată în comunicatul citat.
În consecinţă, Organizaţia "Operatorul Portuar" Constanţa împreună cu FNSP reiau solicitările expuse într-un memoriu remis Ministerului Transporturilor la sfârşitul lunii decembrie 2014 ca instituţia să ia act de efectele imediate şi directe ale Deciziei Curţii Constituţionale mai sus amintite şi iniţieze procedurile legale de punere a acesteia în aplicare, în acord cu prevederile constituţionale şi cu legislaţia relevantă în materie; şi totodată să dispună revocarea Consiliul de Administraţie al APMC, conform prevederilor OUG nr.109/2011, privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.
"A doua problemă este legată de conducerea actuală a CN APM. Organizaţia < < Operatorul Portuar > > şi FNSP au solicitat deja, într-un memoriu trimis în data de 30 septembrie 2014, demiterea actualei echipei manageriale a portului şi numirea unei noi echipe formate din oameni cu experienţă în domeni, recunoscuţi de comunitatea portuară. Noul memoriu reia aspectele problematice expuse în documentul comunicat în luna septembrie, dar care până acum nu au fost rezolvate: Disfuncţionalităţile constatate în ceea ce priveşte actul de administrare al porturilor maritime Constanţa, Midia şi Mangalia, reaua credinţă în administrarea acestora şi lipsa unei viziuni de afaceri clare şi a unei strategii viabile a activităţilor ce se desfăşoară în perimetrul portuar; Refuzul constant al conducerii CN APM în privinţa aplicării măsurilor necesare în vederea remedierii deficienţelor constatate în actul de administrare a porturilor amintite; Lipsa unor soluţii concrete din partea Ministerului Transporturilor cu privire la sesizările formulate şi a soluţiilor propuse de către operatorii portuari în cadrul întâlnirilor cu reprezentanţii instituţiei", se mai arată în comunicat.
Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa reuneşte 34 de companii care îşi desfăşoară activitatea pe domeniul portuar.
În cadrul companiilor membre ale Organizaţiei Patronale îşi desfăşoară activitatea peste 6.000 salariaţi, ceea ce reprezintă mai bine de 60% din numărul total de persoane angajate pe domeniul portuar.
Companiile membre ale Organizaţiei Patronale, prin activitatea desfăşurată, contribuie cu peste 85% la veniturile Administraţiei Portului Constanţa (CN APM).
Contribuţia Organizaţiei Patronale la bugetul local prin activitatea desfăşurată este de cca 2 milioane de euro între 2011-2013, ceea ce reprezintă aproximativ 30% din respectivul buget.
Contribuţia Organizaţiei Patronale la bugetul de stat este de 45 milioane de euro/3 ani (2011-2013).
Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP) reuneşte 26 de sindicate ale lucrătorilor din porturile româneşti şi din serviciile conexe acestora, fiind singura organizaţie ce deţine statut de reprezentativitate într-un sector cuprinzând 40.000 de salariaţi.