• De ce ar apela o companie la mediere sau arbitraj?
Atât şedinţele de mediere, cât şi cele de arbitraj nu sunt publice. De asemenea, în ambele situaţii, dosarul este confidenţial, fiind evitate astfel eventualele prejudicii de imagine şi pierderile financiare deloc de neglijat ce derivă din acestea. În plus, perioada de timp necesară pentru soluţionarea litigiului şi obţinerea unui titlu executoriu este incomparabil mai redusă decât în cazul în care se apelează la instanţele judecătoreşti de drept comun, iar costurile aferente sunt substanţial inferioare celor generate de soluţionarea conflictului prin procedura de drept comun. Aşadar, apelând la mediere sau arbitraj vorbim despre protejarea imaginii firmei, dar şi despre economii substanţiale de timp şi bani, unde factorul timp reprezintă neagravarea situaţiei generate de raportul conflictual şi restabilirea situaţiei anterioare apariţiei diferendului.
Referindu-mă strict la serviciile oferite de CCIB, tot la capitolul avantaje aş menţiona experienţa si buna reputaţie profesională de care se bucură, în ţară şi în străinătate, mediatorii Centrului nostru de Mediere şi arbitrii Curţii de Arbitraj Comercial Bucureşti, ceea ce constituie o garanţie solidă pentru calitatea prestaţiilor oferite celor ce apelează la noi.
În plus, menţionez că în actualul context epidemiologic, echipele noastre pot desfăşura şedinţele atât online, cât şi în săli cu o suprafaţă generoasă, în care sunt respectate toate regulile privind distanţarea fizică, fiind evitate astfel riscurile de infectare generate de aglomeraţia inerentă din instanţe.
Aceste avantaje sunt din ce în ce mai bine percepute de comunitatea de afaceri. Mă bucur să vă spun că în ultima perioadă am constatat o creştere a gradului de interes al antreprenorilor pentru soluţionarea diferendelor prin metode alternative.
• Ce conflicte se pot media?
Se pot media de la conflicte în materie civilă, comercială, penală şi până la cele din domeniul protecţiei consumatorilor, litigii de muncă şi responsabilitate profesională (malpraxis). Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum şi orice alte drepturi de care părţile, potrivit legii, nu pot dispune prin convenţie sau prin orice alt mod admis de lege, respectiv nu pot face obiectul medierii negocierile cu privire la acordarea/încadrarea în grupele I şi/sau a II-a de muncă, respectiv condiţii deosebite şi/sau condiţii speciale. De menţionat că rata de succes a medierii este de până la 70% din conflictele comerciale mediate. Specificitatea medierii o reprezintă caracterul personal al soluţiei, în sensul că soluţia este a părţilor şi nu a mediatorului. De asemenea, important de subliniat este faptul că medierea poate avea loc înainte, în timpul sau chiar ulterior apelării la instanţelor judecătoreşti de drept comun sau instanţelor arbitrale, existând chiar obligaţia potrivit legii ca instanţele să comunice părţilor posibilitatea medierii pe toată durata procedurii judiciare sau arbitrale.
• În ce caz medierea este obligatorie?
Medierea a devenit o procedură încurajată şi, în unele cazuri, chiar obligatorie pentru anumite categorii de contracte de achiziţii publice. Prin Hotărârea de Guvern nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, se recunoaşte medierea ca fiind principala modalitate de soluţionare a disputelor apărute în domeniul menţionat anterior.
• Ce litigii se pot soluţiona la Curtea de Arbitraj Bucureşti?
Curtea poate soluţiona orice litigiu derivând dintr-un contract, inclusiv referitor la încheierea, executarea sau desfiinţarea lui, ca şi din alte raporturi juridice civile între profesionişti, cu condiţia ca părţile să o sesizeze în temeiul unei convenţii arbitrale scrise în cadrul actului juridic încheiat între părţi care reprezintă izvorul obligaţiei obiect al diferendului. Se pot arbitra litigii din toate sectoarele economice: de la energie, petrol şi gaze naturale, infrastructură, construcţii, finanţare de proiecte, contracte între profesonişti, indiferent de denumire, distribuţie sau leasing de echipamente, până la servicii bancare şi pieţe de capital, asigurări, achiziţii publice, inclusiv cu elemente de extraneitate.
• Cum se poate apela la serviciile Curţii de Arbitraj Comercial Bucureşti?
Prin includerea în contract a unei clauze compromisorii prin care se atribuie Curţii de Arbitraj Comercial Bucureşti competenţa asupra soluţionării disputelor. Această clauză poate avea următorul conţinut: "Orice litigiu decurgând din sau în legătură cu acest contract, inclusiv referitor la încheierea, executarea ori desfiinţarea lui, se va soluţiona prin arbitrajul Curţii de Arbitraj Comercial Bucuresti de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti, în conformitate cu Regulile de procedură arbitrală ale Curţii de Arbitraj." De asemenea, se poate încheia o înţelegere de sine stătătoare denumită compromis. O altă posibilitate este aceea ca reclamantul să introducă o cerere de arbitrare, acceptată de către pârât, prin care să solicite soluţionarea litigiului de către Curtea de Arbitraj Comercial Bucureşti.
• Cum se soluţionează un litigiu prin arbitraj?
Soluţionarea cauzei arbitrale revine exclusiv tribunalului arbitral. Părţile stabilesc dacă litigiul se judecă de către un arbitru unic sau de mai mulţi arbitri. Dacă părţile n-au stabilit numărul arbitrilor, litigiul se judecă, de regulă, de trei arbitri, câte unul numit de fiecare dintre părţi, iar al treilea - supraarbitrul - ales de cei doi arbitri. În orice stadiu al litigiului, tribunalul arbitral va încerca soluţionarea acestuia pe baza înţelegerii părţilor. Sarcina probei îi revine celui care reclamă un drept, iar contraproba îi revine celui care neagă dreptul pretins şi dedus judecăţii, procedura de drept comun fiind aplicabilă în completarea procedurii arbitrale. Procedura arbitrală ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri arbitrale, denumită sentinţă arbitrală, care este definitivă şi obligatorie de la comunicare.