Ne apropiem de momentul din an când foarte multe produse în prag de uzură morală ne vor fi pasate cu aerul că reprezintă mari oportunităţi. Din perspectiva retailerilor, va fi o excelentă ocazie să scape de stocuri acceptând să-şi reducă marjele de profit pentru produse depăşite tehnologic (nu va aşteptaţi la mari reduceri pentru produsele lansate recent) sau care se confruntau cu o rată mare de retur în service-uri. Din perspectiva cumpărătorilor, va fi o excelentă ocazie să spere că vor agăţa în extremis cele câteva zeci de produse oferite la un preţ supertentant dar care se epuizează, conform obiceiului, în primul minunt de la deschiderea site-ului pentru cumpărători.
Ca o notă distinctă în acest an, dacă eMag a furat în mod tradiţional startul cu o săptămână (mişcare justificată de faptul că Black Friday-ul clasic-ultima vineri din lună- s-ar apropia cam mult de 1 Decembrie, alt pretext de marketing, şi ar fi existat probleme cu livrările) am avut retaileri care l-au decalat chiar cu mai multe, precum Altex, Evomag, Flanco, PC Garage, etc. E drept, în aceste cazuri nici n-a mai fost Black Friday clasic - o zi, cel mult un weeek-end de reduceri mai importante - ci am avut săptămâni întregi cu afişul de reduceri excepţionale postat la locul lui. La mintea cocoşului, ce e cu adevărat atractiv se epuizează repede, ce este menţinut săptămâni întregi la vânzare cu pretenţia că poartă mari discounturi ascunde o capcană. Fie discounturile reale nu sunt deloc atât de mari precum se pretinde, fie produsul e pe punctul de a fi retras defintiv de la vânzare aşa că orice preţ e mai rentabil decât casarea. Probabil că şi retailerii deja enumeraţi vor avea o zi de reduceri foarte-foarte mari pe 16 noiembrie, cot la cot cu campania eMag, spre deosebire de cele "doar" foarte mari din săptămânile precedente.
Revenind la principalul jucător din comerţul online, mă aştept să văd iar câteva zeci/sute de televizoare HD vândute pe la 400-450 lei, câteva zeci/sute de laptopuri new entry pe la 450-500 de lei, poate nişte SSD-uri la 50 lei plus câteva produse-surpriză care să întregească numărul cârligelor de marketing care vor trebui să aducă multă lume pe site în dimineaţa de vineri. Previzbil, mulţi vor pleca cu totul şi cu totul altceva decât plănuiau iniţial (dacă nu prinzi marile chilipiruri, măcar să nu pleci cu mâna goală, nu?), spre bucuria retailerului.
Sfaturi? Aceleaşi de anul trecut. Nu cumpăra cu cardul - ai cel puţin siguranţa că nu cumperi sub imbold emoţional; dacă păstrezi cash-ul aproape te mai poţi răzgândi şi poţi refuza livrarea peste câteva zile dacă îţi dai seama că nu ai cu adevărat nevoie de produsul achiziţionat. Pune cu 1-2 zile înainte produsele urmărite în coşul virtual, în felul ăsta vezi şi mai bine cât de mare este reducerea pretinsă de retaileri şi poţi termina mai repede comanda dacă acestea fac parte dintre articolele unde se vor oferi discounturi mai mari. În final, reţine că ce este foarte ieftin are mari şanse să aibă o problemă mai puţin vizibilă, fie pe partea de fiabilitate, fie pe partea de adecvare tehnologică (produse mai vechi, depăşite deja). Gândeşte-te că undeva există un retailer care se bucură la fel de mult că scapă de stocuri precum te bucuri tu că ai prins "marea ocazie". Poate chiar mai mai mult.