Organizaţia Patronală "Operator Portuar" Constanţa transmite va continua protestele până la adoptarea tuturor măsurilor legale ce se impun în portul Constanţa, pentru intrarea acestuia în normalitate, pentru evitarea falimentării agenţilor economici de pe platforma portuară şi pierderea locurilor de muncă a lucrătorilor portuari.
"Operatorul Portuar" solicită ministrului Ioan Rus realizarea unui complex de activităţi, prin coordonarea portului de către o autoritate a statului român care să poată garanta marile investiţii de care portul are nevoie, care să elaboreze şi să implementeze politicile portuare în contextul convenţiilor europene şi internaţionale în domeniul maritim şi portuar.
Protestele în portul Constanţa au fost iniţiate de către comunitatea portuară, începând cu data de 9 martie 2015, având ca principală revendicare revocarea atât a mandatului administratorilor cât şi a întregii conduceri executive a Companiei Naţionale. Totodată, ele au fost menţinute ca urmare a promisiunilor reprezentanţilor Ministerului Transporturilor din cadrul ultimei întrevederi desfăşurate în luna februarie 2015, potrivit cărora Ministerul Transporturilor s-a angajat să se implice activ în vederea identificării şi aplicării unor soluţii pe termen scurt privind politică tarifară şi contractele de închiriere a infrastructurii de transport naval.
"Operator Portuar" condamnă tergiversarea acţiunilor Ministerului Transporturilor, deşi comunitatea portuară se află în plin protest şi transmite că ar trebui să se ia în considerare şi criza ce va avea în curând un impact extins de pe plan local la cel naţional, prin afectarea unor ramuri industriale şi comerciale importante, interconectate cu activitatea din Portul Constanţa.
Organizaţia Patronală reclamă lipsa unor acţiuni concrete ale Ministerului Transporturilor cu privire la sesizările formulate şi la soluţiile propuse de către operatorii portuari în cadrul întâlnirilor cu repezentanţii săi. Totodată, este condamnat şi refuzul constant al conducerii CN APMC S.A. în ceea ce priveşte aplicarea măsurilor necesare în vederea remedierii şi/sau înlăturării deficienţelor constatate în actul de administrare al porturilor Constanţa, Midia şi Mangalia. Potrivit "Operator Portuar", acest demers este necesar prin prisma interesului prioritar reprezentat de dezvoltarea durabilă a Portului Constanţa şi menţinerea să la un nivel competitiv pe pieţele în domeniu.
Organizaţia Patronală revine astfel asupra aspectelor sesizate prin Memoriul nr. 40/30.01.2014, solicitând încă o dată, analizarea soluţiilor propuse şi iniţierea procedurilor de implementare a acestora.
"Operator Portuar" consideră că portul trebuie să aibă o strategie comercială şi de dezvoltare unitară în vederea atragerii traficului de mărfuri şi realizării celorlalte activităţi conform angajamentelor asumate.
Astfel cum a fost arătat şi în corespondenţa anterioară, principalele soluţii identificate de către organizaţiile reprezentative pentru patronatul şi angajaţii care îşi desfăşoară activitatea în portul Constanţa, în scopul deblocării crizei economice portuare, sunt: revocarea membrilor Consiliului de Administraţie ai CN APMC S.A. şi ai conducerii executive, din cauza "neprofesionalismului şi a faptelor cu caracter penal şi corelarea Master Plan-ului pentru Portul Constanţa cu Master Planul General de Transport pentru o viziune unitară a managementului". Totodată, se propune asigurarea unei politici de transparenţă privind modalitatea în care este exploatat domeniul portuar de către CN APM S.A. Constanţa, în calitate de titular al contractului de concesiune încheiat cu statul român. "Operator Portuar" susţine exploatarea eficientă a domeniului portuar prin demararea procedurii de subconcesiune a infrastructurii portuare din portul Constanţa, în concordanţă cu Hotărârea de Guvern nr. 80/2008 - pentru aprobarea concesionării, prin atribuire directă a bunurilor proprietate publică a statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor. Mai mult, potrivit Organizaţiei Patronale, este necesară implementarea unor contracte de închiriere a infrastructurii de transport naval în conformitate cu prevederile Ordinului MTI nr. 1286/2012. În ceea ce priveşte politică tarifară (chirii, UDP, etc.) practicată de CN APM S.A. Constanţa, este necesar că aceasta să reflecte un management unitar şi sustenabil, prin raportare la situaţia economică concretă existenţa pe plan naţional, mai susţine Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa.