Trei sferturi dintre românii din populaţia Pareto reuşesc să economisească în mod constant, iar 25% dintre ei pot acoperi cheltuieli neprevăzute de până la 10.000 de lei din propriile fonduri, arată Pareto Report, realizat de firma de consultanţă marketing The Engine şi compania de cercetare de piaţă AHA Moments, se arată într-un comunicat al Pareto, remis redacţiei. Populaţia Pareto, în România, reuneşte 1,9 milioane de oameni, care înseamnă 20% din publicul comercial general, digitalizat. Populaţia de 18-65 de ani, care foloseşte internetul cel puţin o dată pe lună, este de 9,2 milioane de oameni, din totalul de 19 milioane de rezidenţi ai ţării, conform studiului, ajuns la a treia ediţie, informează sursa menţionată.
Cei 1,9 milioane de români, care au cele mai mari venituri declarate, generează anual venituri de 32 miliarde de euro, sumă care reprezintă 40% din veniturile nete anuale ale populaţiei comerciale generale, aşa cum este definită de Pareto Report, precizează sursa.
Potrivit comunicatului, "Publicul Pareto este masa critică pentru businessuri, iar cele care înţeleg mai bine direcţia în care e îndreaptă atitudinile şi preferinţele acestor consumatori de află deja cu un pas înaintea competitorilor", declară Mihai Bârsan, fondator al The Engine.
Cei mai mulţi dintre membrii populaţiei Pareto au vârste cuprinse între 25 şi 44 de ani, ponderi însemnate având cei ce sunt profesionişti tineri din mediul urban şi cei care au mai multe surse de venit. Ponderea celor care nu au copii este mai mică faţă de restul populaţiei, transmite sursa relatată.
Ediţia din acest an a studiului, a adus şi o serie de noutăţi, conform Manuelei Mancaş, managing director şi founder al companiei de cercetare de piaţă AHA Moments, co-fondator Pareto Report, se arată în comunicat: "Sunt două mari direcţii care merită amintite: pe de o parte, fiind deja la a treia ediţie a studiului, avem avantajul de a putea puncta evoluţii în atitudinile, percepţiile şi comportamentele populaţiei Pareto la final de 2023 faţă de 2022 şi 2021. Pe de altă parte, unul dintre capitolele care au stârnit de-a lungul timpului cel mai mare interes, cel de Innovation Adopters, este îmbogăţit acum cu informaţii din multiple zone de interes şi amintesc aici: wellbeing şi nutriţie, inovaţii din retail, noi băuturi lansate, atitudini faţă de sistemul de garanţie-returnare, sustenabilitate, şi nu în ultimul rând deschiderea faţă de noile tehnologii şi inteligenţă artificială".
Veniturile celor din populaţia Pareto au crescut pe parcursul ultimului an cu 15% faţă de perioada precedentă, media netă ajungând la 7.169 lei pe lună, aproape dublu faţă de cei din publicul comercial general. În plus, studiul arată că este evidentă o creştere disproporţionată între veniturile femeilor şi bărbaţilor, diferenţele ajungând la 2.000 de lei pentru populaţia Pareto şi 1.000 de lei pentru publicul comercial general, ceea ce înseamnă că "prăpastia" s-a dublat faţă de 2022, potrivit firmei de consultanţă.
Peste trei sferturi (77%) dintre membrii populaţiei Pareto sunt capabili să economisească în mod constant, ponderea lor fiind de 1,5 ori mai mare decât în cazul publicului comercial general, menţionează sursa. În ce priveşte sursele financiare pentru cheltuieli suplimentare sau neprevăzute, trei sferturi dintre Pareto declară că au apelat cel puţin o dată la cunoştinţe sau prieteni. 69% dintre Pareto au economii pentru situaţii neprevăzute, 45% au economii pentru perioada de pensie, iar 37% au bani puşi deoparte pentru copii, informează agenţia.
În cazul cheltuielilor neprevăzute de până în 10.000 de lei, un sfert dintre membrii populaţiei Pareto au posibilitatea de a le acoperi fără probleme din propriile economii, faţă de 10% în cazul publicului comercial general, arată datele raportului. Pe de altă parte, pentru cheltuieli neprevăzute de peste 25.000 de lei, cei mai mulţi trebuie să apeleze la un credit, doar 15% având aceste sume disponibile, transmit reprezentanţii Pareto.
Populaţia Pareto pune mare preţ, la fel ca şi cei mai mulţi dintre români, pe familie şi se ghidează în viaţă după valori ca respectul, corectitudinea, bunătatea şi încrederea. În cel mai recent val al studiului, bunătatea este indicată de mai mulţi membri ai populaţiei Pareto ca fiind importantă, o creştere vizibilă fiind marcată şi de loialitate (care devine mai proeminentă pentru membrii acestui grup), potrivit comunicatului.
Principiul Pareto, cunoscut ca regula 80/20, se traduce în afaceri astfel: 80% din vânzări vin de la 20% din clienţi. Orice ţară are o populaţie Pareto: acei 20% din vârful piramidei de venituri. Aceştia sunt cei mai valoroşi consumatori, având o pondere disproporţionată ca nivel al vânzărilor din mai toate domeniile. Ei pot face diferenţa dintre succes sau eşec, mai ales în cazul produselor şi serviciilor inovatoare, transmite sursa indicată.
Pareto Report este un studiu de tip sindicalizat. Aflat în 2023 la a treia ediţie, s-a derulat în ultima parte a anului trecut şi a inclus 900 de respondenţi Pareto cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani şi 500 de respondenţi din publicul comercial general, conform firmei de consultanţă. Între clienţii acestui studiu se numără cinci din top şapte instituţii bancare din România, companii din domeniul bunurilor de larg consum, retail şi ONG-uri, se mai arată în comunicat.