Consiliul Concurenţei (CC) a început colaborarea cu reprezentanţii Comisiei Europene (CE) în procesul de privatizare a CFR Marfă, cele două autorităţi urmând să decidă dacă, prin preluarea de către Grup Feroviar Român (GFR) a pachetului majoritar de acţiuni de la operatorul feroviar de marfă, se va forma o concentrare economică, după cum ne-a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CC.
Domnia ne-a precizat că procesul de analiză este într-o stare incipientă, din punct de vedere legal având la dispoziţie şase luni pentru adoptarea unei decizii în acest sens.
Bogdan Chiriţoiu ne-a declarat: "Am fost la Bruxelles şi m-am întâlnit cu reprezentanţii CE. Am abordat şi subiectul CFR Marfă. Momentan, schimbăm informaţii şi aşteptăm notificarea GFR. Compania trebuie să-şi întocmească singură dosarul de notificare. Vom avea o perioadă de câteva săptămâni să analizăm situaţia, după care vom discuta la Comisia Europeană. Legal, avem şase luni la dispoziţie să luăm o decizie".
Preşedintele Consiliului Concurenţei ne-a mai spus că există trei variante - autorităţile abilitate pot aviza preluarea CFR Marfă de către GFR, o pot respinge sau o pot accepta tranzacţia, cu anumite condiţii.
Domnia ne-a precizat că GFR va trebui să plătească suma la care s-a angajat în paralel cu analiza făcută de autorităţile de concurenţă, subliniind: "Sunt lucruri care se derulează în paralel, nu au legătură una cu cealaltă".
Reprezentanţii Grupului Grampet, care deţine GFR, ne-au spus că au avut discuţii preliminare cu oficialii CC, adăugând: "Au fost deja discuţii preliminare cu Consiliul Concurenţei, pentru că ne preocupă cât se poate de serios avizul Bruxelles-ului privind tranzacţia. Au fost două adrese pe care le-am înaintat: una înainte de privatizare, la iniţiativa noastră şi alta în timpul procedurii de privatizare. Conform acestor comunicări informale, nu ne asteptăm să apară probleme insurmontabile.
Vom face, însă, toţi paşii necesari în legătură cu Consiliul Concurenţei, în speţă trimiterea unei notificări, imediat ce vom termina discuţiile cu Ministerul Transporturilor şi se va semna contractul.
Situaţia din România are precedente în alte ţări, cum ar fi chiar Austria sau Germania; din păcate, piaţa central şi sud-est europeană se pare că nu este încă foartă atractivă ca să fie o competiţie acerbă, dar ea rămâne deschisă oricăror operatori, concurenţa nu este obstrucţionată".
Grup Feroviar Român, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnat câştigător în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, după ce a oferit un preţ de 202 milioane de euro pentru 51% din acţiunile companiei.
Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a anunţat, la finalul săptămânii trecute, că GFR şi-a asumat investiţii în companie în valoare de alte circa 200 de milioane de euro şi investiţii de mediu de 1,5 milioane de euro.
La data respectivă, ministrul de resort a subliniat că va discuta cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei pe marginea posibilităţii formării unei concentrări economice prin achiziţionarea CFR Marfă, cu o cotă de piaţă de circa 50%, de către GFR, care deţine circa 30% din piaţă.
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei ne-au spus, recent, că, potrivit legii, dacă cifra totală de afaceri realizată de toate companiile implicate într-o concentrare economică depăşeşte valoarea de 5 miliarde euro şi cifra totală de afaceri realizată în UE de cel puţin două dintre companii depăşeşte 250 de milioane de euro, pentru realizarea tranzacţiei este necesară autorizarea Comisiei Europene.
Bogdan Chiriţoiu a subliniat că GFR va trebui să aştepte decizia autorităţilor abilitate în domeniu înainte de preluarea efectivă a pachetului majoritar de acţiuni al companiei de stat.
Grup Feroviar Român a fost singurul investitor care a depus ofertă angajantă pentru privatizarea CFR Marfă, după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz s-a retras din această cursă şi compania americană OmniTRAX a fost descalificată pentru că nu a depus oferta neangajantă.