• Dan Balaban, "Davino": "Simt o perturbare şi am semne de întrebare asupra viitorului pe termen scurt"
Pentru prima dată de când a început criza economică, unii dintre producătorii vinurilor de lux din ţara noas-tră ne-au declarat că încep să simtă prezenţa recesiunii.
Dan Balaban, managerul cramelor "Davino", care până acum ne-a spus, de fiecare dată, că "segmentul vinurilor de lux nu a fost afectat de criză, pentru că oamenii cu bani cumpără în continuare aceleaşi produse", ne-a precizat, vineri, într-un interviu, că simte o perturbare a pieţei: "Simt o perturbare a pieţei. Oamenii sunt în aşteptare, chiar dacă anul viticol a fost unul bun. Pe fondul a ceea ce se întâmplă în economie şi a exacerbării zvonurilor cu privire la criză, oamenii au tendinţa să fie rezervaţi în a cumpăra. Am semne de întrebare asupra viitorului pe termen scurt".
La baza afirmaţiilor domnului Balaban stă evoluţia propriei afaceri, care a înregistrat creşteri importante în toată perioada crizei, până la jumătatea acestui an, când nivelul creşterii a început să scadă: "Anul trecut faţă de 2009 am avut creşteri deosebit de mari. În prima parte a anului în curs am crescut cu peste 20%, însă după luna iulie creşterile au început să fie tot mai mici, de la lună la lună - vânzările scad văzând cu ochii. În septembrie, creşterea faţă de luna similară a anului trecut era doar de 2-3%".
Domnia sa consideră că acest fenomen este trecător şi că, în primele luni ale anului viitor, "lucrurile îşi vor reveni": "Nu mai avem unde să scădem. Din salarii şi din pensii nu se poate tăia mai mult, TVA este la maximul admis de UE, iar impozitele se află deja în discuţii pentru a fi reduse. Cred că ceea ce se întâmplă acum în economie este doar o încetinire a revenirii".
Domnia sa a subliniat că mai sunt zone unde trebuie intervenit, adăugând că există vinuri care sunt vândute la un raport preţ/calitate "total disproporţional": "Pe de o parte, nu poţi găsi un vin de 25-30 de euro la raft care nu-şi justifică preţul. Pe de altă parte, sunt vinuri care costă cinci euro şi care ar merita mult mai mult, dacă privim lucrurile din punct de vedere calitativ".
Subliniind că piaţa neagră ocupă circa 80% din totalul vinului comercializat la noi, domnul Balaban ne-a spus că persoanele care cumpărau vinuri premium şi super premium s-au mutat pe segmentul low cost: "Toate cramele au rămas fără vin înainte de începerea culesului din această toamnă. Toţi cei care mă sunau anii trecuţi să mă întrebe dacă nu vreau să cumpăr vin, acum m-au sunat să mă întrebe dacă nu mai am de vânzare vin din gama low cost. Au crescut enorm vânzările de vinuri de acest gen".
Ovidiu Gheorghe, preşedintele Patronatului Viei şi Vinului (PVV), a confirmat acest lucru, declarând, recent, că în această perioadă producătorii şi comercianţii de vinuri s-au readaptat la o nouă formă a cererii, îndreptată îndeosebi către vinurile din categoriile medium şi low. Vinurile din categoria premium au înregistrat scăderi semnificative ale cotei de piaţă, a precizat domnia sa, subliniind că piaţa totală a vinului a scăzut de la circa 450 milioane de euro la aproximativ 350 milioane de euro, în ultimii trei ani, pe fondul crizei economice.
Importurile masive de vin vărsat din cursul anului curent se explică prin producţia scăzută de vin autohton, în 2010, şi prin tendinţa marilor producători/îmbuteliatori de a acoperi nevoia de consum din piaţa internă, potrivit PVV.
La rândul său, Mihail Rotenberg, proprietarul cramelor "Rotenberg", ne-a spus, în urmă cu câteva săptămâni, că vinurile de calitate superioară, care sunt vândute, de obicei, în HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), au o căutare mult mai mare în reţelele de hypermarketuri decât în magazinele de specialitate. Domnia sa ne-a precizat că, din acest an, vinurile "Rotenberg" de înaltă clasă sunt găsite şi pe rafturile unor hypermarketuri precum "Carrefour", "Metro" sau "Mega Image": "Am vândut mai mult vin în < Metro > decât în toate magazinele de specialitate".
• Anul viticol 2011 nu poate fi consemnat în galeria anilor deosebiţi, potrivit lui Dan Balaban
Anul viticol 2011 nu este unul deosebit, potrivit lui Dan Balaban, care ne-a spus că nu s-a ridicat la nivelul la care a fost popularizat, din punct de vedere calitativ, dar că a fost unul record în ceea ce priveşte cantitatea: "Noi facem 5.000 de kg la hectar. Anul acesta, faţă de 2010, a trebuit să renunţăm la o parte din struguri pentru a face calitate". Compania a produs, în anul în curs, 300.000 de litri de vin, estimează Dan Balaban, care ne-a spus că în aceste zile se termină culesul în viile sale.
Din totalul producţiei, sub 10% este destinat exportului. Ţările în care "Davino" livrează vin sunt sunt Franţa, Ungaria, Slovacia, Austria, Germania, iar din acest an societatea are contracte şi în Norvegia şi Japonia.
În luna februarie a anului viitor, compania va scoate la vânzare vinurile albe din acest an şi vinurile roşii produse în 2009, considerat an viticol excepţional. Potrivit domnului Balaban, peste 70% dintre acestea sunt deja vândute.
Cea mai mare parte a vinurilor produse în cramele "Davino" - vinuri dedicate exclusiv pentru HoReCa - sunt produse din vii plantate în urmă cu peste 30 de ani. Totuşi, Dan Balaban investeşte şi în replantarea de viţă, urmând ca în 2012 şi 2013 să replanteze şase şi, respectiv 4,5-5 hectare cu Merlot şi "Sauvignon Blanc", pentru a ajunge la targetul propus, de 50-60 de hectare.
Cele şase soiuri de struguri pe care le cultivă "Davino" sunt "Fetească Albă", "Riesling Italian" şi "Sauvig-non Blanc", pentru vinurile albe şi "Merlot", "Fetească Neagră şi "Cabernet", pentru cele roşii.
Anul acesta, domnia sa a investit 200.000 de euro în modernizarea cramei şi, foarte curând, va depune proiectul pentru obţinerea de fonduri europene, în vederea construirii unei crame noi, dedicată exclusiv pentru producţia vinului roşu de top. După cum ne-a spus Dan Balaban, investiţia se va ridica la "până într-un milion de euro". Crama va avea o capacitate de maxim 150.000 de litri.
Cifra de afaceri a celor trei societăţi "Davino" - o firmă care produce, una care vinde în estul ţării şi una în celelalte zone din ţară - a depăşit, anul trecut, 2 milioane de euro.
Vinurile produse de "Davino" cos-tă între 20-25 de lei şi peste 250 de lei. Societatea "Davino" a debutat, în anul 1992, ca distribuitor de vinuri.
Producţia de vin din 2011 va fi, din punct de vedere cantitativ, peste media înregistrată în ultimii ani, potrivit prognozei PVV. Volumul de vin din anul în curs va fi de circa 6,5 milioane de hectolitri, în ciuda faptului că anumite zone au fost afectate de grindină (Buzău - Pietroasa) sau de îngheţul târziu din luna martie (Vrancea, Iaşi, Huşi).
În intervalul ianuarie - iunie 2011, valoarea importurilor a ajuns la 22,62 milioane de euro, comparativ cu 20,7 milioane euro - valoarea importurilor realizată în întreg anul trecut. În 2009, importurile valorau 14,81 milioane de euro.
Ţările din care importăm sunt, în principal, Spania, Italia şi Moldova.
Exportul de vinuri la şase luni a ajuns la 7,97 milioane euro, comparativ cu 12,84 milioane euro în 2010 şi 13,72 milioane de euro în 2009.
Principalele ţări către care ţara noastră exportă sunt Germania, China şi Statele Unite ale Americii.
Reprezentanţii patronatului din domeniu estimează o stabilitate a consumului de vin, în ultima parte a anului în curs.