Piaţa românească de leasing a avansat cu 42% în primele nouă luni din 2007 până la 3,31 miliarde euro, ca efect al creşterii economice, potrivit datelor centralizate de Asociaţia de Leasing şi Servicii Financiare NeBancare (ALB) şi de Asociaţia Societăţilor de Leasing din România (ASLR). Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de sectorul companiilor subsidiare ale băncilor, cu aproape două treimi (64%) din total, urmat de sectorul companiilor independente, cu peste un sfert (26%) şi de sectorul companiilor captive, cu 10%, se arată în comunicatul celor două entităţi.
Creşterea economică din primele nouă luni din 2007, de 5,8% a stimulat şi piaţa leasingului, care a cunoscut o dezvoltare puternică, spun asociaţiile profesionale din sector.
"Această evoluţie a pieţei confirmă astfel statutul leasingului de produs financiar accesibil unui număr mare de agenţi economici, care reprezintă peste 3% din produsul intern brut (PIB). Astfel, se poate susţine că leasingul a devenit o sursă de finanţare a investiţiilor pe termen mediu, capabilă să sprijine dezvoltarea diverselor sectoare ale economiei naţionale la costuri de finanţare competitive", se arată în comunicat.
Atât ALB, cât şi ASLR sunt afiliate la Federaţia Europeană a Asociaţiilor Societătilor de Leasing - Leaseurope şi concentrează 97% din piaţa autohtonă de leasing.
În primele nouă luni din 2007, ALB a finanţat active totale de 2,464 miliarde euro (74% din total), iar ASLR a finanţat active totale în valoare de 725 milioane euro (23%), astfel încât totalul contractelor semnate - după valoarea activelor finanţate - de către membrii ALB şi ASLR se cifra la 3,189 miliarde euro la 30 septembrie 2007.
Numărul total al contractelor de leasing încheiate de membrii ALB şi ASLR, la fârşitul lunii septembrie, era de 108.402, din care ALB deţinea 74.705 contracte, iar ASLR 33.697.
Peste o cincime (21%) din totalul finanţărilor, respectiv 666 milioane euro, au vizat echipamentele cu scop industrial, 7% (228 milioane euro) sectorul imobiliar şi 72% (2,295 miliarde euro) sectorul transporturilor.
În ce priveşte sectorul transporturilor, autoturismele deţin o cotă de piaţă de 53%, vehiculele comerciale grele 28%, vehiculele comerciale uşoare 17%, iar alte tipuri de vehicule restul de 2% din total, mai arată estimările celor două asociaţii.
Echipamentele reprezintă o cotă de 45% în domeniul echipamentelor industriale, fiind urmată de echipamente pentru construcţii (44%), echipamente medicale (4%), echipamente IT şi software cu un total de 4%, precum şi echipamente agricole (3%).
Finanţarea sectorului imobiliar este dominată de categoria clădirilor industriale şi comerciale, cu un total de 51% spaţiile de birouri clasa A, B şi C cu 36%, în timp ce restul de 13% reprezintă sectorul rezidenţial şi al blocurilor destinate apartamentelor.
Clienţii corporativi au atras cea mai mare parte (82%) din totalul finanţărilor, urmaţi de componenta de retail, cu o pondere de 15%, şi de sectorul public, care reprezintă 3% din totalul portofoliului.
Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioadele cel mai des întâlnite sunt cele de trei-patru ani (30%) şi de patru-cinci ani (30%), urmate de cea de doi-trei ani (22%), peste cinci ani (9%), unu-doi ani (6%) şi de un an (3%).
În primele zece luni ale anului 2007, leasingul financiar a continuat sa reprezinte principala direcţie de derulare a contractelor de leasing, cu o pondere de 98% din totalul activelor finanţate, restul de 2% fiind reprezentat de leasingul operaţional (1%) şi de leasingul extern (cross-border), tot cu 1%.
1. situ vostru
(mesaj trimis de pulica în data de 10.06.2008, 14:11)
e de cacat ca nu poti sa copii textu !!!!