New kids on the block, o nouă casă de licitaţie pe piaţă! Se numeşte Historic şi te transpune în timp, direct în vremea regilor României. Cel puţin la licitaţia de debut, numită "Regalitatea Româ-nească. Istorie şi Valoare". Totul este pregătit pentru licitaţii pe tema destul de restrânsă sugerată de ti-tlu, spaţiu elegant, domnişoare şi mai... ca să nu mai vorbim de ofertă. Vânzarea decurge lent, se degus-tă totul, ca o ofertă de calitate şi bun-gust. Dar asta ia mult timp, eu am plecat la un moment dat, deşi aş mai fi stat, dar părea cert că se prinde dimineaţa, de se menţine acelaşi ritm. Pe scări am întâlnit un tânăr şi pasionat comerciant de artă ce părea consolat că poziţia lui preferată era undeva pe la coadă. Strict cronologic vorbim. Poate şi din această cauză, următoarea vânzare a Historic, a doua, este propusă spre desfăşurare pe două zile.
Toate-s vechi şi vechi sunt toate, la casa de licitaţii de "paper treasures and collectibles". Mai ales oferta. S-au propus şi s-au vândut fotografii, cărţi şi alte publicaţii, plachete şi alte numismatici. Cel mai mare preţ a fost de 11 mii de euro, destul de mare pentru orice lot, orice marfă, inclusiv picturi. Este un superb album fotografic de epocă, unul care conţine nu mai puţin de 76 de fotografii, o adevărată licitaţie de fotografii în sine, cu Carol I, regina Elisabeta şi rudele lor germane, realizate de diverse ateliere fotografice, după venirea în România şi urcarea pe tron. Autorii sunt nume mari, Franz Duschek cu 25 de fotografii şi Carol Popp de Szathmary, cu 12 piese istorice. Albumul, cel mai scump de la noi până în prezent, este o piesă aparte. Realizat de parizienii de la Wirth FrPres, are coperţi din alamă patinată dar îmbrăcate în catifea neagră. Aplicaţiile traforate ce vin peste catifea sunt de inspiraţie vegetală. "Şnitul este aurit iar încuietorile sunt din alamă, decorate cu figuri vegetale", ne mai spune, enigmatic, organizatorul. Albumul, cu cotor îmbrăcat în piele de viţel, i-a aparţinut Irinei Mavrocordat, născută Blaremberg, soţia diplomatului Edgar Mavrocordat, reprezentantul diplomatic al Româ-niei la Viena în 1916. De altfel, monograma sa impozantă îţi sare în ochi pe coperta albumului. Preţul de pornire este un element important al discuţiei despre licitaţia His-toric, care, fiind prima, nu putem folosi pluralul. Astfel, în cazul de faţă, preţul de pornire a fost de 4.500 de euro, dar estimarea oferea un interval între 9 şi 15 mii de euro. La prima vedere, toate preţurile de pornire s-au situat la jumătatea estimării minime.
A fost o clipă de inspiraţie în masă pentru că, imediat după albumul Irinei Mavrocordat, s-a dat poziţia a doua în topul preţurilor primei licitaţii Historic, cu numai 3 mii de euro.
Este un album, o carte plină de ilustraţii ca o cronică în imagini. Pe numele său "Albumul Carelor simbolice de la serbarea încoronării Majestăţilor lor Regele şi Regina Româ-niei, 10-11 mai 1881, Bucureşti", preţiosul lot al licitaţiei cuprinde 13 cromolitografii de Carol Popp de Szathmary, cam de o expoziţie, tipărite în album de editura E. Grassiany, în chiar anul încoronării. Concret, ni se arată că avem imagini cu carele alegorice construite pentru a reprezenta: Societatea Concordia Româ-nă, Căile Ferate Române, Societatea Constructorilor, Societatea Comercianţilor de Băuturi Spirtoase, Băuturile Gazoase, Artiştii Teatrali, Cofetarii şi Restauratorii, Corporaţia Brutarilor, de Ceasornicari, Giuvaergii şi Argintari, de Croitori, Modiste, Pălărieri, Frizeri, Cis-mari şi Pantofari, de Societăţile Germane, apoi Cortegiul Reginei Elisabeta şi imaginea Regelui Carol I cu Suita Militară.
Două cărţi au fost vândute cu câte 2.800 de euro. "Buletinul Instrucţiunii Publice 1865-1866" putea fi o carte administrativă des-tul de insipidă numai că, pe marginea cărţii, unde sunt rostuite marginile paginilor frumos tăiate, ne apare chipul tânărului rege Carol, sub stema ţării, imprimată în roşu, harta României şi semnătura "Ion Buznea relieur". Legător, adică, în franceză, pentru că de Franţa se lea-gă şi povestea acestei cărţi. Ne spun tot organizatorii: "Volumul a fost realizat în 1867 de către librarul şi legătorul de cărţi Ion Buznea pentru a fi inclus printre obiectele cu care Principatele Unite ale Moldovei şi Ţării Româneşti, titulatura oficială a României în acel moment, au participat la Expoziţia Universală de la Paris din 1867. Această participare a declanşat o adevărată furtună diplomatică deoa-rece România nu era încă independentă şi, prin urmare, nu avea dreptul la un pavilion propriu în cadrul expoziţiei. Cu toate aces-tea, datorită susţinerii politice a împăratului Napoleon al III-lea al Franţei, România a obţinut un pavilion separat de acela al Imperiului Otoman, puterea suzerană, ceea ce a determinat protestele acestuia. Guvernul român a organizat în mod special această participare. Au fost solicitate obiecte atât din partea instituţiilor publice, cât şi din partea particularilor. Ion Buznea a considerat de datoria lui de cetăţean să contribuie cu mijloacele sale la reuşita pavilionului româ-nesc". Jos pălăria pentru actele predecesorilor noştri! De aceea, nici nu am mai ţinut cont de faptul că domnitorul Carol încă nu era rege, la acel moment. Peste puţin timp îi băteam pe turci şi urma să nu mai avem nevoie de aprobări sau îngăduinţă pentru a face ceva bun cu ţara. S-a pornit de la 900 de euro, mai puţin chiar de jumătatea estimării minime de 2,5 mii, şi s-a ajuns la 2,8 mii, preţul de adjudecare, mult sub estimarea optimistă de 5 mii.
În schimb, a doua carte care s-a vândut cu 2,8 mii de euro sunt, de fapt, trei volume în stare foarte bună ale studiului "The Story of my Life" de Marie Queen of Romania, fiecare cu autograful legendarei regine Maria. Volumul a fost scos de Cassel and Company Ltd, care era reprezentată la Londra, Toronto, Melbourne şi Sydney.
Regina ne zâmbeşte, fermecător şi straniu, din cadrul unei mici feres-tre dintre acoperişurile castelului de la Bran. Este o carte poştală din 1925 propusă cu 150 de euro şi vândută cu 470, peste estimarea maximă. De fapt, fotografiile au fost partea de reverie muzeală a licitaţiei de debut a casei Historic. Fiecare dintre ele ar trebui luată în parte şi discutată temeinic. Sunt informaţii formale dar mai ales informale în aceste imagini personale de cele mai multe ori. Îi putem vedea aşa cum au fost marii noştri regi şi regine, când erau mici şi deja moştenitori sau doar bebeluşi. Incredibile dedicaţii şi emoţionante filiaţii se află pe aceste fotografii care dau o imagine umană istoriei regale a României.
Preţurile de adjudecare a aces-tor minunăţii de tezaur de suflet au fost bune spre mici. Şi nu pot să nu mă gândesc la ce s-ar fi ajuns dacă ar fi fost scoase la vânzare anul trecut, în Anul Centenarului marii victorii unificatoare la care ne-au dus regii noştri. Într-adevăr, atmos-fera ar fi trebuit să continue şi în acest an, în aceste zile când se împlinesc şi alte centenare esenţiale, cum ar fi negocierile de pace de la Paris sau alungarea pericolului bolşevic din Ungaria vecină şi ..., doar atât, vecină.