Ieri, fiind joi, a fost o explozie de simeze, numeroase vernisaje importante blocând agenda specializată în creaţia plastică. Desigur, motivul principal nu este ziua mea de naştere, 2 octombrie, ci faptul că a picat într-o joi, când se petrece totul, lansări de carte, conferinţe şi simpozioane, conferinţe de presă şi, mai ales, vernisaje.
La Timişoara, galeria Calina ne propune ROSE - Breath, solo show de Patricia Teodorescu, al treilea proiect al platformei DESENUL SANS RIVAGES, având drept curator pe Liviana Dan. Aflăm că este vorba de "o platformă despre gândirea în desen, despre desenul contemporan ca idee şi proces, despre intenţionalitatea şi flexibilitatea lui".
La Lisabona, Institutul Cultural Român de acolo aduce bijuterii de Marian Nacu la Muzeul portughez de arte decorative din cartierul Alfama. În limba localnicilor se spune "Os contos de um joalheiro", la Museu de Artes Decorativas Portuguesas. La Viena, s-a deschis a X-a ediţie a VIENNAFAIR The New Contemporary, la care ICR-ul este partener.
În Bucureşti, la GAMB, lângă Arhitectură, Elite Art Gallery după actualul nume de scenă, impetuosul Laurenţiu Midvichi şi-a adus în Bucureşti un prieten din începuturile tulcene ale drumului în artă. După celebrele sale portrete mari de peşti de Deltă, Laurenţiu Midvichi priveşte scaieţii drept în ochi şi scoate imagini captivante de-a dreptul, pe care le văd în zgârie-nori new-yorkezi sau hong-konghezi, în timp ce Bogdan Ene aprope că miniaturizează peisajele sale de amintiri, să îi intre cât mai multe la suflet.
La galeria Occidentului, care îşi trage numele de la strada pe care se află, că dacă era după casa în care este găzduită s-a fi numit Mircea Deac(a), s-a deschis expoziţia "Refacerea fragmentului" de Matei Enric, un tânăr artist capabil de multă profunzime în lucrul cu simbolul şi creaţia plastică.
AnnArt Gallery a deschis expoziţia TAA_2014, două etaje cu 40 de lucrări, realizate de 11 tineri artişti. Alice Birca, Mircea Ciutu, Ana-Maria Huluban, Malvina Isfan, Andrei Mateescu, Ioana Nicoară, Dimitris Palade, Ioana Pioaru, Corina Raiciu, Constantin Rusu şi Mircea Teleagă au făcut fotografie, video, grafică-experiment, tehnică mixtă şi pictură. Dinamica galerie se află pe strada ce poartă numele lui Mahatma Gandhi, legendar lider indian şi apostol universal al non-violenţei, născut, şi el, tot într-o zi de 2 octombrie.
Din fericire, casele de licitaţii au început să evite joia, această zi aglomerată care adună, ca magnetul pilitura de fier, evenimentele ce trebuie să se desfăşoare în săptămâna ce o domină central. După joi seara se declanşează weekendul. Înainte, lumea mai şi munceşte, pregăteşte şi se pregăteşte pentru evenimentele de joi sau chiar de weekend. Adică lumea e foarte ocupată, nu are loc de ceremoniale. În primele 3 zile ale săptămânii, zile de muncă şi business, şi-au mutat epicentrul afacerilor şi casele de licitaţii. Zilele acestea au avut licitaţie şi Alis, şi Goldart şi Grimberg, chiar în această ordine. Din păcate, rezultatele sunt departe de ce ar trebui să fie, de ce îşi doresc organizatorii să fi fost şi de ce le doresc eu lor şi pieţei româneşti de artă, de ziua mea şi în restul celor 364 sau 365 de zile ale anului, desigur, mult mai puţin importante.
Alis dă startul cu duminica începuturilor la care a revenit după o oarecare căutare prin celelalte zile ale săptămânii, inclusiv joia. Duminica trecută, la licitaţia Alis, am regăsit invazia de Costinescu Augustin, pictor înfiorător de prolific şi fără prea mare valoare, care a umplut piaţa şi debaralele. Preţul cel mai mare al vânzării a fost de 32 de mii de lei, şi a fost obţinut de o micuţă scenă cu două tătăroaice, de Iser. Ca preţ, urmează 22 de mii de euro, pe o scenă cu pod veneţian aruncat peste ape, semnată Dărăscu. Alis a mai dat o tripletă de câte 9 mii de lei, formată dintr-o scenă cu două siluete feminine, de Margareta Sterian, o natură statică cu vânat, de Horia Damian, autentificată de Radu Varia, şi un peisaj urban de Steriadi. Un mic negustor, oriental şi oacheş, semnat H.Kalebdjan, cu 6 mii de lei, portretul poetului Octavina Goga, de George Catargi, cu 3,6 mii de lei, imediat după un alt portret, un copil, semnat Sava Henţia, a plecat la 3,4 mii de lei, un peisaj la malul mării de Traian Brădean, cu 3 mii de lei, preţ la care a plecat şi un tuş pseudo-heraldic de Ion Biţan, o Veneţie de Niculina Delavracea Dona, cu 2,6 mii de lei, o excepţională natură statică de Spiru Chintilă, în tuşele sale suple şi riguroase, cu 2,4 mii de lei, un peisaj hibernal cu 2 mii de lei, două scene rurale, fiecare cu câte 1,4 mii de lei, una de Doboşariu şi alta de Poitevin-Skeletti. Cam derutantă această oscilare între exprimarea estimării în euro şi a preţului de adjudecare în lei, dar ne descurcăm, mai ales că, de atâta timp, ne-am obişnuit.
La Goldart, o regăsim pe Margareta Sterian, cu o lucrare vândută cu 1,6 mii de euro. Anterior, o pictură de Alma Redlinger fusese adjudecată pentru 1,7 mii de euro. O natură statică de Virgil Chivu a fost vândută cu 1,1 mii de euro, un câmp de Dimitrie Mihăilescu, cu 1,2 mii de euro, un peisaj Jean Cheller, cu 2 mii de euro şi mai multe oferte sub o mie. De asemenea, o sculptură de Guguianu incredibil de expresivă, un Calvar, a fost vândută cu 2,2 mii de euro.
Casa Grimberg a revenit în business, cu un sediu nou şi o dedicaţie reînnoită. Preţul cel mare al reîntâlnirii a fost de 12,5 mii de euro, pentru flori de Tinitza. S-a mai dat o imagine urbană, armonios decupaj, cu 8 mii de euro, o stradă ardelenească, frumos arcuită, de Iorgulescu-Yor, cu 5 mii, o scenă de cârciumă, de Schweitzer-Cumpăna, cu 4 mii de euro, un peisaj de Steriadi, cu 1,5 mii de euro, un port de Rudolf Negely, la acelaşi preţ.
Este clar, s-a declanşat sezonul licitaţiilor de artă, cota de adjudecări a fost stabilită, dar cam jos, şi vom asista la o defilare interesantă de oferte deosebite care, din păcate, nu vor fi acoperite de cererea timidă, subdezvoltată, ce se anunţă pentru licitaţii, dar şi pentru expoziţiile contemporanilor, fie că s-au născut sau nu pe 2 octombrie.