Afacerile Poştei Române vor continua să scadă şi în 2013, după pierderea unui drept rezervat companiei, la finele acestui an, iar în acest context managementul operatorului vizează noi activităţi, de brokeraj de asigurări şi servicii financiar-bancare sau de telefonie mobilă.
Directorul general al Poştei Române, Ion Smeeianu, a declarat: "În ultimii 3 ani, pierderile cumulate ale Poştei Române au depăşit 400 milioane de lei. Afacerile companiei s-au înscris pe un trend negativ, care se va menţine şi în 2013, pentru că Poşta va pierde, la 31 decembrie 2012, dreptul rezervat pentru prestarea de servicii poştale constând în trimiteri de corespondenţă cu greutatea cuprinsă între 0 şi 50 de grame".
El a adăugat că managementul companiei şi-a propus, prin elaborarea unei strategii, să reducă pierderile de venituri prin intrarea Poştei pe piaţa brokerajului de asigurări şi zona serviciilor financiar-bancare.
"Avem o strategie pentru minimizarea reducerii veniturilor, care se bazează pe menţinerea actualilor clienţi şi pe atragerea de noi clienţi. Vrem să îmbunătăţim portofoliul de servicii şi ne vom îndrepta spre zona asigurărilor obligatorii de locuinţe. Poşta va deveni în scurt timp broker de asigurări şi va intermedia, prin capilaritatea reţelei, vânzarea acestor poliţe în zona mic urbană şi rurală", a spus Smeeianu, citat de Mediafax.
El a arătat că Poşta intenţionează să lanseze servicii financiar-bancare în 2013, în parteneriat cu o bancă sau prin intermediul unei bănci proprii.
"Totodată, vrem să introducem o platformă informatică foarte puternică în fiecare oficiu poştal, cu capabilităţi de servicii de asigurări, servicii bancare şi servicii de statistică poştală, precum şi alte servicii pe care potenţialii clienţi le-ar putea solicita", a spus şeful operatorului naţional poştal.
Smeeianu, care la începutul anilor 2000 a fost şeful autorităţii de reglementare în telecom, a afirmat că Poşta Română vrea să activeze şi în zona serviciilor de telefonie mobilă.
"Compania a lansat o cerere de ofertă privind implementarea unui operator virtual de telecomunicaţii mobile (MVNO), în varianta cea mai facilă, respectiv revânzător de servicii de telefonie mobilă. Acest demers a avut la bază capilaritatea reţelei de oficii şi prezenţa poştaşului la poarta clientului neinstruit în domeniul comunicaţiilor mobile", a spus Smeeianu, care a adăugat că operatorul a primit două oferte şi că în jurul datei de 10 decembrie va fi anunţat câştigatorul licitaţiei.
Un MVNO este un operator care furnizează servicii de voce şi date mobile fără a-şi construi propria reţea de antene şi fibră optică, ci închiriind infrastructura de la operatori existenţi.
Smeeianu a spus că Poşta va avea în portofoliu două servicii de telefonie mobilă, unul de bază, popular, care va permite comunicaţii gratuite în interiorul unei localităţi, şi altul care se va situa sub cea mai ieftină ofertă de servicii preplătite de pe piaţă.
"Vom ajunge astfel la cea mai pauperă zonă a populaţiei, care va putea accesa servicii de telefonie mobilă. Mă aştept să lansăm aceste servicii undeva la începutul anului 2013 şi mă aştept ca, într-o primă fază, să avem 20-30.000 de cartele vândute. De asemenea, vom dezvolta parteneriatul cu Radiocom pe segmentul serviciilor de acces în bandă largă la Internet prin tehnologia WiMAX", a spus şeful operatorului poştal.
Poşta Română este cel mai mare operator de profil şi dispune de o reţea teritorială de aproximativ 7.100 de oficii poştale.
Acţionarii operatorului sunt Ministerul Comunicaţiilor, cu o participaţie de 75%, şi Fondul Proprietatea, care deţine 25% din capital.
În 2011, cifra de afaceri a CNPR a scăzut cu 8,7%, la 1,26 miliarde de lei, în timp ce pierderile au urcat cu 50%, la 182,9 milioane de lei, conform datelor Ministerului Finanţelor Publice.
La finele anului trecut, compania avea datorii totale de 556,9 milioane de lei, iar numărul mediu de salariaţi a scăzut cu peste 2.500, la 32.124 de persoane.