PRIVATIZAREA CFR MARFĂ GFR: "Suntem dispuşi să plătim restul de bani dacă vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţiile"

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 11 octombrie 2013

GFR: "Suntem dispuşi să plătim restul de bani dacă vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţiile"

Update 15:00

Proprietarul Grup Feroviar Roman (GFR), Gruia Stoica, a declarat astăzi, la ieşirea de la Ministerul Transporturilor, că "am venit să discutăm despre cauzele contractuale şi în niciun caz despre bani". Domnia sa a pecizat că are banii, dar "în niciun caz din surse ilegale".

"Noi ne-am îndeplinit obligaţiile contractuale şi am tratat cu maximă seriozitate această privatizare", a declarat Gruia Stoica, adăugând că "sunt mai multe cauze contractuale care trebuie îndeplinite, nu numai cea cu Consiliul Concurenţei".

Patronul GFR a precizat că a depus deja, în două tranşe, 10 milioane de euro, respectiv 20 de milioane de euro, şi că îşi doreşte ca această privatizare să decurgă fără probleme.

Gruia Stoica a fost astăzi la Ministerul Transporturilor pentru a discuta cu ministrul Ramona Mănescu despre privatizarea CFR Marfă.

----

Se pare că am ajuns aproape de finalul privatizării CFR Marfă, doar că acesta nu se arată a fi unul roz.

Luni, 14 octombrie, este termenul limită pentru achitarea întregii sume pe care GFR şi l-a asumat pentru preluarea a 51% din acţiunile CFR Marfă.

Mai concret, potrivit Hotărârii de Guvern intrate în vigoare pe 14 august, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, ar trebui să plătească 170 milioane de euro, pentru a ajunge la preţul asumat de aproximativ 200 de milioane de euro. Restul de 30 de milioane de euro au fost depuşi în două rate, respectiv 10 milioane euro - pentru garanţia de participare la procedură şi 20 milioane euro - într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania.

Lucrurile nu sunt, însă, atât de simple precum par.

Reprezentanţii Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia de privatizare a CFR Marfă, ne-au declarat că sunt dispuşi să achite întregul preţ asumat pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni al societăţii de stat dacă vânzătorul, respectiv Ministerul Transporturilor, îşi va îndeplini integral obligaţiile care îi revin prin contract (obţinerea avizului de la Consiliul Concurenţei, obţinerea acordului de la finanţatorii interni şi externi cu privire la modificarea structurii capitalului social, finalizarea procesului de conversie a datoriilor în acţiuni).

Premierul Victor Ponta consideră că Executivul şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contractul pentru privatizarea CFR Marfă, declarând că, deşi nu cunoaşte toate detaliile, nu ştie ce ar mai trebui să facă Guvernul în această tranzacţie: "Excelent, atunci e excelent. Cred că da (n.r. Guvernul şi-a îndeplinit toate obligaţiile din contract), nu cunosc toate detaliile, dar nu ştiu ceva ce ar mai trebui să facă Guvernul şi nu a făcut".

Ponta a precizat că Executivul şi-a îndeplinit inclusiv angajamentul de transformare a datoriilor CFR Marfă în acţiuni, subliniind că singurul lucru care nu depinde de Guvern este avizul pe care trebuie să-l emită Consiliul Concurenţei.

Autoritatea de Concurenţă a anunţat că, în mod legal, pentru emiterea acestui aviz este nevoie de maxim cinci luni.

Ministerul Transporturilor (MT) a intenţionat să prelungească termenul de finalizare a privatizării, dar nu a făcut acest lucru.

Ministrul de resort Ramona Mănescu a anunţat, ieri, că termenul-limită de plată rămâne 14 octombrie, dată după care MT va anunţa cum va fi finalizată procedura de privatizare.

"Noi trebuie să respectăm termenul din hotărârea de guvern şi din contract. Nu vom amâna, nu avem cum să amânăm, există o strategie de privatizare, un acord scris cu Fondul Monetar Internaţional. Nu putem să derogăm de la acest termen. (...) Şi eu, şi premierul v-am spus: «Avem un contract, avem o hotărâre de guvern, trebuie să respectăm cele 60 de zile». Vă reamintesc că în scrisoarea semnată cu Fondul Monetar Internaţional se prevedea foarte clar că această privatizare nu poate să depăşească termenul de 15 octombrie. (...) De aceea s-a şi făcut o hotărâre de guvern care preciza acest termen de 60 de zile, fără posibilitate de prelungire".

Reacţionând la declaraţiile oficialilor, Gruia Stoica a precizat, citat de Mediafax: "Noi suntem pregătiţi să plătim diferenţa de sumă în condiţiile în care vânzătorul îşi îndeplineşte obligaţiile asumate, adică obligaţiile suspensive fără de care nu se poate închide contractul, implicit avizul de la Consiliul Concurenţei sau, după caz, Comisia Europeană. GFR nu are nicio treabă cu HG-ul, vânzătorul trebuie să facă demersurile necesare pentru prelungirea termenului de privatizare în baza contractului semnat între părţi. Până în prezent, eu mi-am îndeplinit toate obligaţiile suspensive, am virat 30 de milioane de euro şi am tratat cu maximă seriozitate acest proces de privatizare pe care vreau să îl duc până la capăt. Dacă vânzătorul nu obţine prelungirea, este problema lui şi, ca în orice relaţie contractuală, vom analiza varianta de a ne recupera, cel puţin, costurile avute pe toată perioada privatizării".

Omul de afaceri a precizat că, potrivit legislaţiei europene, un transfer de acţiuni nu poate fi făcut fără avizul Concurenţei. Acesta a menţionat, citat de Agerpres: "Legislaţia europeană spune clar: nu se face niciun transfer fără avizul Consiliului Concurenţei, abia atunci facem şi plata. Nu s-a întâmplat niciodată în istoria României sau a Uniunii Europene să se plătească banii fără avizul Concurenţei. Eu am banii, dar pentru a-i plăti, trebuie ca vânzătorul să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale. Ce să fac, să pun acum 200 de milioane de euro şi, dacă peste cinci luni Consiliul Concurenţei dă aviz negativ, cine plăteşte comisioanele la bănci? (...) Eu acum stau, aştept şi mă uit să văd până unde ne putem juca. Dacă vă uitaţi în istoria AVAS, o să vedeţi că aceasta n-ar fi prima prelungire. Nu ar fi o prelungire pentru mine, ci pentru CFR Marfă".

Gruia Stoica opinează că privatizarea CFR Marfă se va termina într-un mod "tipic românesc".

Premierul Victor Ponta nu a dorit să comenteze declaraţia proprietarului GFR, Gruia Stoica, privind intenţia de a acţiona statul în judecată în cazul nefinalizării procesului de privatizare, declarând: "Nu ştiu ce a anunţat. Fiecare anunţă ce vrea în ţara asta, suntem o ţară atât de liberă încât toată lumea anunţă ce vrea".

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, contractul fiind semnat la începutul lunii septembrie.

Potrivit lui Ponta, ministrul Ramona Mănescu urma să-i convoace pe consultanţi şi pe angajaţii care au lucrat la privatizarea CFR Marfă pentru a stabili soluţia juridică în acest caz, respectiv oprirea sau continuarea contractului încheiat cu câştigătorul procedurii.

Consiliul Concurenţei (CC) a avertizat Guvernul încă din vară, când a avizat proiectul de Hotărâre de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, că textul actului normativ poate crea confuzii privind termenul de plată a banilor, a declarat joi, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei, citat de Agerpres: "Acolo sunt câteva condiţii care trebuie îndeplinite pentru ca tranzacţia să fie finalizată, iar una dintre ele este avizul Consiliului".

Notificarea depusă de GFR nu este completă însă, iar termenul de maxim cinci luni curge din momentul în care CC primeşte toată documentaţia, a mai spus domnia sa.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. De ce notificarea este incompleta ?

    Pai asa iti trimit hartii cu ligurita si ma duc cu prelungirea termenului pana in panzele alebe sau pana cand vreau eu ! 

    GFR era obligat sa depuna notificarea completa nu incompleta ! 

    Asa a pierdut garantia si facem din nou privatizarea ! Fara sa fiu un specialist in domeniu si uitandu-ma la trenurile care trec prin Chitila CFR sau GFR cred ca d.p.d.v. concurential GFR nu poate prelua CFR.  

    Nu mai faceti jocul politicienilor domnule Chiritoiu ! 

    De aproape un an de zile de cand s-a demarat privatizarea si atatea avize de la CSAT nu credeti ca ar fi trebuit sa aveti deja in proportie de 90% raportul finalizat ?

    De ce doar in Romania avizul Consiliului Concurentei dureaza 5 luni? In alte tari UE, dureaza 30-60 de zile. Chiar este CFR o corporatie multinationala de este necesar 5 luni sa de-a un aviz? In legea privatizarii spune clar: statul trebuie sa indeplineasca toate clauzele contractuale. Consiliul Concurentei este tot statul, iar avizul trebuie sa il dea in interiorul termenului de plata! Sa adopte legislatia europeana, si nu cea dupa placul politicului! Daca mergi la banca si faci o cerere de credit, poti cumva sa iei banii inainte de a avea avizul de la Biroul de Credit? Pe cine prostiti domnilor guvernanti?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb