Reporter: Cum a evoluat piaţa mobilei în ultimii ani?
Aurica Sereny: Constatăm cu satisfacţie că industria mobilei ce prelucrează în principal materialul lemnos autohton regenerabil şi antrenează numeroşi furnizori din alte domenii complementare şi forţă de muncă a cunoscut o evoluţie bună în ultimul deceniu, cu toate că vremurile nu au fost atât de prietenoase.
Reporter: Cum a încheiat acest sector anul 2013?
Aurica Sereny: Comisia Naţională de Prognoză (CNP) estimează că în anul 2013 mobila va înregistra o creştere a exportului mai mare decât industria prelucrătoare în ansamblu. CNP preconizează că în anul 2012 ponderea mobilierului în exportul total a fost de 3,1%, pentru 2013 fiind estimată o pondere de 3,3% şi pentru acest an - 3,5%.
În aceste condiţii, sectorul are perspective optimiste şi încurajatoare.
Trebuie menţionat că ţara noastră a ocupat locul al 13-lea în topul exportatorilor mondiali, în anul 2012.
Piaţa internă este încă dificilă, dar interesantă şi atractivă, creşterea pe primele opt luni din 2013 fiind de 3,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Analizând în detaliu consumul pe piaţa locală, observăm că, practic, creşterea cu 3,4% a consumului total a provenit din importurile de mobilier, care au crescut cu 10,6%, în timp ce consumul din producţia autohtonă s-a diminuat cu 3,2%.
Reporter: În ce mod a fost influenţat de criză sectorul mobilei?
Aurica Sereny: Criza economică şi financiară a lovit din plin şi economiile europene cu care aveam o colaborare bună de mai mulţi ani. Impactul crizei a scos la iveală probleme vechi şi dureroase, a căror soluţionare nu a fost posibilă pe termen scurt. Turbulenţele economice încă persistă şi, în aceste condiţii, nu ne încumetăm să facem estimări pe o perioadă mare de timp.
Producătorii de mobilă din România au simţit din plin, din anul 2009 mai ales, efectele crizei, dar au rămas încrezători şi s-au preocupat cu multă seriozitate de menţinerea clienţilor şi de prospectarea unor pieţe noi, considerând exportul veriga de bază a activităţii.
Reporter: Ce strategii au abordat companiile din domeniu pentru depăşirea perioadei economice dificile?
Aurica Sereny: Fiecare firmă şi-a analizat oportunităţile printr-o analiză SWOT responsabilă. Astfel, unele societăţi au continuat să dezvolte exportul şi au renunţat la producţia pentru intern, altele au evoluat şi la export şi au continuat să-şi menţină şi activitatea pe piaţa internă, iar altele au renunţat complet la export şi au păstrat doar activitatea pentru intern.
Exportatorii mai îndrăzneţi au încercat să identifice segmente noi de distribuţie a produselor în Federaţia Rusă, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită etc.
Producătorii şi distribuitorii din industria mobilei au încercat să recâştige piaţa internă prin reducerea preţurilor pentru o serie de modele, sporirea ofertei de produse în rate şi organizarea periodică a promoţiilor, extinderea modului de comercializare online, reînnoirea ofertei de produse şi realizeaza de ambientări personalizate la cererea clienţilor.
Reporter: Cum a fost modificată structura organizatorică a domeniului?
Aurica Sereny: Structura organizatorică a sectorului este într-o reconfigurare permanentă. Miile de firme mici şi mijlocii înfiinţate după 1992 şi-au modificat tot timpul structura organizatorică - societăţi importante odinioară precum Elbac Bacău, Moldomobila Iaşi, Stratusmob Blaj nu au putut suporta costurile ridicate ale spaţiilor supradimensionate, cu toate că s-au restrâns şi s-au fragmentat mereu. Totodată, au fost înfiinţate multe firme noi, care au progresat surprinzător de frumos - Aramis Invest Baia Mare, Ital Sofa România, Taparo Târgug Lăpuş, Cotta International Arad, Rus-Savitar Timişoara, GP Sofa Satu-Mare, Lemet Câmpina.
Reporter: Către ce produse din domeniu se îndreaptă clienţii din ţara noastră?
Aurica Sereny: Evenimentul BIFE-SIM 2013 a reuşit să transmită un mesaj optimist în privinţa perspectivei industriei mobilei şi să recâştige încrederea pieţei interne, deosebit de interesantă. Interesul vizitatorilor a fost atras de mobilierul de calitate, cu design îmbunătăţit, accesorizat, pe care multe firme din ţara noastră îl realizează şi a facilitat dezvoltarea legăturilor între producătorii şi comercianţii prezenţi la eveniment.
Ne aşteptăm în continuare ca în urma acestui eveniment să crească interesul cumpărătorului pentru produsele fabricate în România.
Reporter: Care sunt tendinţele în piaţă?
Aurica Sereny: Structura sortimentală se diversifică mult în fiecare an, apar numeroase modele noi cu design îmbunătăţit, modele uşor modificate, materiale noi, culori şi nuanţe atrăgătoare, feronerie şi accesorii mereu schimbate, adezivi, materiale de finisare etc.
Speranţa dezvoltării sectorului industriei mobilei şi a produselor finite din lemn constă în extinderea exportului românesc de mobilă, cu modele inovative, în funcţie de cerinţele pieţelor.
Produsele noastre sunt apreciate şi agreate într-o măsură mai mare în ţările europene avansate - Germania, Franţa, Italia, Austria, Olanda, Marea Britanie, Belgia, Suedia, Spania, Polonia, Danemarca, Slovacia, Croaţia etc. Agenţii economici au continuat să exploreze concomitent şi pieţele din Azerbaidjan şi China şi au încercat să se extindă cu succes în Federaţia Rusă, Elveţia, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Israel, Turcia, SUA şi Serbia.
Reporter: Cu ce probleme se confruntă producătorii de mobilă?
Aurica Sereny: Cu toţii ne-am bucura ca sistemul economic să fie mai transparent, mai stabil şi să funcţioneze coerent. Din păcate, însă, nu avansăm cum dorim.
În ceea ce priveşte cadrul instituţional, solicităm insistent majorarea fondurilor alocate pentru sectorul industriei mobilei, întrucât exportul acestui sector creşte mai rapid decât media exportului pe economie, iar ponderea fondurilor alocate pentru participarea industriei mobilei în totalul fondurilor alocate pe economie a scăzut de la 20,3% în anul 2007 la 12,3% în acest an.
Pe parcursul lui 2014, producătorii de mobilă vor participa la patru târguri internaţionale (Koln, Kiev, Milano, Moscova), evenimente prevăzute în Programul de promovare a exportului, deşi APMR solicitase includerea unui număr de 12 târguri internaţionale în program.
În 2007 am participat la nouă târguri internaţionale de profil, iar în 2012 - la şapte astfel de evenimente.
APMR susţine necesitatea continuării programelor cu finanţare de la bugetul de stat şi din fonduri europene şi majorarea substanţială a fondurilor bugetare.
Printre alte probleme ale sectorului, se numără şi faptul că Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în calitate de autoritate de management a Programului Naţional de Dezvoltare Rurală, în cadrul exerciţiului financiar 2014-2020 va aloca fonduri europene reduse pentru sectorul forestier, cu grave consecinţe economice, sociale şi de mediu. Necesarul de fonduri pentru PNDR 2014-2020 în vederea instituirii unui sistem coerent de valorificare eficientă a resurselor din fondul forestier este de trei miliarde euro.
Problemele existente se acutizează în amploare de la o zi la alta, ca urmare a tăierilor ilegale de păduri şi defrişărilor aleatorii.
Printre altele, avem de-a face cu lipsa accesibilităţii în fondul forestier care necesită costuri mai mari în procesare, prejudicii de mediu şi insecuritatea muncii din cauza dotării precare cu echipamente şi utilaje, infrastructura deficitară.
Producătorii de mobilă sunt interesaţi ca fondul forestier să fie gestionat corect, deoarece au investit mult, în principal prin eforturi proprii, în cele circa 4.000 de firme de profil răspândite în toate zonele ţării.
Este necesară dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii din România, prin susţinerea distribuţiei şi comercializării produselor acestora, de reducerea fiscalităţii asupra forţei de muncă, de stimularea creării de locuri de muncă în sectorul privat şi de atragerea de fonduri europene în perioada 2014-2020.
Reporter: Mulţumesc!
• La nivelul cadrului administrativ central şi local, producătorii de mobilă se confruntă cu următoarele probleme:
- existenţa unei infrastructuri inadecvate la nivel local, regional şi naţional, care grevează costurile produselor;
- inexistenţa unor centre autohtone organizate de aprovizionare cu materii prime lemnoase;
- lipsa unor canale autohtone de distribuţie a materiilor prime;
- lipsa perspectivei tinerilor în realizarea dorinţelor.
• În ceea ce priveşte cadrul legislativ, este nevoie de adoptarea următoarelor măsuri:
- urgentarea aprobării noului Cod Silvic şi a reglementărilor metodologice actualizate privind gestionarea fondului forestier în concordanţă cu realităţile existente;
- extinderea certificării pădurilor, în conformitate cu prevederile UE;
- eficientizarea controalelor efectuate în gestionarea materialului lemnos;
- sistematizarea şi mediatizarea posibilităţilor de pregătire profesională în concordanţă cu prevederile UE;
• Referitor la cadrul economico-financiar, APMR solicită următoarele:
- revederea şi înăsprirea procedurilor din Legea Insolvenţei;
- simplificarea procedurilor existente de accesare a fondurilor europene;
- reducerea termenelor de eliberare a documentelor ce atestă eligibilitatea firmei;
- formularea clară/simplificată a procedurilor de completare a documentelor în vamă;
- întărirea controlului în vamă la importul produselor de mobilier din statele extracomunitare, precum şi la exportul celorlate sortimente de material lemnos în statele extracomunitare;
- eliberarea Certificatului de Origine a exportului de masă lemnoasă să fie făcută de Camera de Comerţ şi Industrie a României;
- reducerea barierelor administrative, a modului de accesare, precum şi a cuantumului acestora cu terţe ţări;
- crearea fondului de risc pentru promovarea produselor pe diverse pieţe externe;
- susţinerea la Comisia Europeană a majorării plafonului de minimis;