Reporter: Când aţi început business-ul cu lavandă şi cum aţi ales această cultură?
Gabriela Culda: Am început această afacere în 2009, propunându-mi să accesez fonduri europene pe un proiect pe care l-am considerat o mare oportunitate, mai ales pentru tinerii din mediul rural.
Am accesat măsura "112 Tineri Fermieri", mânată de ambiţia de a face ceva inedit. Din acest motiv, am ales o cultură mai puţin experimentată la noi. Am analizat îndelung şi mi-am luat măsurile de siguranţă pentru a nu eşua lamentabil. Această cultură are avantaje mari, iar unul dintre ele - poate cel mai important - este acela că nu necesită valorificare la momentul recoltării.
Faptul că am accesat fonduri europene şi, automat, am beneficiat de un ajutor, mi-a dat putere şi curaj să înving toate obstacolele pe acest drum necunoscut mie până atunci. Respectarea riguroasă a planului de afaceri depus în cadrul proiectului m-a motivat să duc totul la bun sfârşit, exact aşa cum mi-am imaginat.
Raportându-mă la piaţa din România, este un business interesant, frumos şi liber profesionist. Mărturisesc că m-am ataşat de el, pot spune că ne-am dezvoltat împreună.
Reporter: Cât aţi investit?
Gabriela Culda: Investiţia propriu-zisă a fost de peste 30.000 de euro (15 000 - 20 000 lei/ha), dar în timp s-au cheltuit sume frumuşele pentru partea de marketing, promovare etc.
Reporter: Cum caracterizaţi mediul de afaceri din România? Sunt schimbări între momentul intrării dumneavoastră pe piaţă şi prezent?
Gabriela Culda: Recunosc că nu pot caracteriza optimist nici prezentul, nici viitorul nostru, al micilor fermieri şi întreprinzători. Mediul în care mă învârt este unul instabil, incert şi îmi asum când spun că este nespus de greu.
Principala problemă este că nu avem o legislaţie clară, sigură, pe care să te poţi baza măcar de la an la an. Tot timpul ba apar, ba dispar norme - care cu timpul au devenit tot mai multe şi mai complicate pentru un fermier mic. Nu avem ce face altceva decât să încercăm să ţinem pasul şi aici mă refer la partea de valorificare a produselor obţinute.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi înregistrat în 2014 şi ce aşteptări aveţi, pentru 2015?
Gabriela Culda: Nu pot să dau o cifră exactă, pot să spun doar că noi reinvestim tot ce obţinem, pentru a creşte conform planului de afaceri stabilit în proiect. Pe lângă acesta, există şi un plan personal, ţintind o creştere continuă şi de durată. Ştim cu toţii că 2015 nu a fost deloc un an agricol de top, dar, în ciuda a ceea ce s-a întâmplat, noi sperăm pe mai departe şi luptăm să ne continuăm trendul crescător.
Reporter: Ce suprafaţă cultivabilă aveţi?
Gabriela Culda: În acest moment, terenul cultivat este de 5000 mp.
Reporter: Câte specii de lavandă există?
Gabriela Culda: Există multe specii de lavandă, dar trebuie să menţionez că nu toate soiurile se pretează la clima din ţara noastră. Speciile se deosebesc prin calitate, cantitatea productivă, aspectul decorativ şi, nu în ultimul rând, prin compoziţia substanţelor volatile conţinute de fiecare soi în parte.
Reporter: Care sunt costurile?
Gabriela Culda: Ele diferă în funcţie de mulţi factori, printre care amintesc: soi cultivat, întreţinere, procesare, valorificare. Fără a oferi cifre concrete, reţineţi doar că nu vorbim de sume modice.
Reporter: Ce beneficii are această plantă?
Gabriela Culda: Sunt mai vaste decât ale altor culturi, deoarece planta în sine are foarte multe beneficii: este un bun remediu pentru insomnii, ameliorează anxietatea, combate afecţiunile respiratorii şi tratează durerile de stomac. Lavanda, prin calităţiile ei, poate fi utilizată în domenii diverse: ornamental, aromaterapie, sănătate.
Reporter: Câte producţii de lavandă sunt într-un an?
Gabriela Culda: Producţia şi calitatea lavandei depind de maturitatea plantei şi de anul agricol, dar şi de soiul cultivat. Prima recoltare se face în luna iunie, iar a doua în august sau chiar septembrie. Subliniez că există două recolte pe an doar la anumite soiuri de lavandă.
Reporter: Care sunt preţurile pe care le aplicaţi? Sub ce formă vindeţi lavanda?
Gabriela Culda: Preţurile diferă în funcţie de modul de valorificare. Pe piaţa din România, nu există un preţ sigur şi bun pentru cultivatorii de lavandă. Produsele finite pe care le realizez costă între 5 şi 65 lei, iar această sumă depinde de investiţia în materialele pe care le utilizez în crearea produselor, dar şi de cantitatea de lavandă folosită în fiecare produs în parte. În momentul de faţă valorificăm lavanda sub multe forme: buchete, ghivece, butaşi, săculeţi, jucării, perne decorative cu lavandă etc.
Reporter: Ce idei de dezvoltare aveţi pentru perioada imediat următoare?
Gabriela Culda: Dorim să ne construim o reţea de distribuţie a produselor noastre, atât în ţară, cât şi în afară. O altă ţintă constă în mărirea culturii de lavandă.