Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi de 20,78 milioane de lei în primele două luni ale anului 2009, a anunţat, ieri, Mihail Meiu, director în cadrul ANPC. El a menţionat că, în intervalul ianuarie - februarie 2009, au fost depuse 6.000 de reclamaţii, din care 2.800 au fost soluţionate în favoarea consumatorilor.
În ceea ce priveşte 2008, numărul controalelor derulate de inspectorii ANPC pe parcursul anului s-au ridicat la 117.000, valoarea totală a produselor şi serviciilor neconforme controlate a depăşit 310 milioane de lei, iar valoarea totală a produselor oprite definitiv de la comercializare a fost de circa opt milioane de lei.
Reprezentantul Autorităţii a precizat că numărul reclamaţiilor depuse de consumatori în anul 2008 a depăşit 52.000. Aproape jumătate dintre acestea, respectiv 24.000, au fost soluţionate în favoarea consumatorilor, potrivit lui Meiu, citat de Agerpres.
"Referitor la restul reclamaţiilor, o mare parte dintre acestea au fost orientate greşit, aspectele reclamate nefiind de competenţa ANPC, cum ar fi protecţia mediului sau pensii. Acestea reclamaţii le-am redirecţionat către instituţiile de profil", a subliniat Mihail Meiu.
El a menţionat că majoritatea reclamaţiilor depuse anul trecut de consumatori au vizat serviciile financiare, cei mai mulţi fiind nemulţumiţi de creşterea dobânzilor la credite. Referindu-se la acest aspect, Mihail Meiu a subliniat că există două situaţii. Una vizează dobânda variabilă stipulată în contractul de creditare, situaţie în care reclamaţiile s-au dovedit neîntemeiate, iar în alte cazuri este vorba despre lipsa notificărilor privind majorarea dobânzilor, informări care intrau în atribuţiile băncilor.
Alte aspecte reclamate de consumatori în raport cu băncile au mai fost majorarea comisioanelor sau introducerea altora noi. De asemenea, au fost semnalate încercări ale băncilor de a schimba clauze contractuale fără acceptul clientului.
"Avalanşa de credite acordate de bănci în ultimul timp l-a prins pe consumatorul român fără experienţă. Consumatorii au fost tentaţi să ia credite, fără să se gândească dacă după aceea le pot da înapoi. La asta s-au adăugat şi reclamele care îi îndemnau pe români să ia credite pentru a-şi rezolva problemele. Orice problemă ar fi avut, aceasta se putea rezolva cu credite. La noi există şi o lipsă a educaţiei financiare", a mai spus Meiu.
În acest sens, el a precizat că ANPC a iniţiat o campanie de informare a consumatorilor, a cărei deviză este "Nu semna cu ochii închişi". "Contractele trebuie semnate după ce se citeşte foarte atent ceea ce scrie. Foarte mulţi citesc contractele după ce le semnează. De aceea noi punem accent pe informarea pre-contractuală", a spus reprezentantul ANPC.
Totodată, el a arătat că la nivelul Uniunii Europene există acele coduri de bune practici, care ar fi putut rezolva situaţiile apărute la nivelul serviciilor financiare, fără a mai fi necesară intervenţia la nivel legislativ. Cu atât mai mult cu cât, potrivit lui Mihail Meiu, în România există filiale ale unor bănci care în ţările de origine aplică aceste coduri de bune practici.
În cursul anului 2008, ANPC a cercetat reclamaţiile primite şi a sancţionat băncile cu amenzi în valoare de 880.600 de lei.
Întrucât instituţia avea competenţe limitate în sancţionarea acestui comportament în relaţia client - bancă, din cauza legislaţiei în vigoare, specialiştii Autorităţii au pregătit un proiect de act normativ care să completeze Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor şi să modifice două acte normative specifice domeniului bancar, respectiv Legea creditului ipotecar şi Legea creditului de consum.
Proiectul de lege stipulează obligaţia instituţiei financiare de a prezenta clientului un model de contract înainte de semnarea acestuia, de a nu introduce comisioane noi pe durata derulării contractului, de a nu majora comisioanele existente, de a informa în scris clientul în legătură cu orice modificări de costuri şi de a încheia un act adiţional la contract, în cazul în care doreşte să modifice clauzele iniţiale. Acest proiect de act normativ a intrat în vigoare de la sfârşitul lunii decembrie 2008.