Pui pariu...?

Cornel Codiţă
Ziarul BURSA #Editorial / 30 octombrie 2015

Cornel Codiţă

Dacă nu ştiaţi, definiţia pariului este foarte simplă: un contract între un fraier şi un hoţ în care, atunci cînd fac prinsoarea, fiecare este convins că el e hoţul! Strălucitoare ilustrări literare pot fi găsite mai peste tot, dar, Gogol, schiţa "Jucătorii de cărţi", şi Dostoievski, romanul apăsat autobiografic "Jucătorul", sunt printre cele mai convingătoare. Pentru că activităţile propriu zis industriale cer o groază de investiţii, de cheltuieli şi bătaie de cap, în lumea miracolelor post-modernităţii "industria" pariurilor a devenit o afacere globală, mult mai tentantă, care rulează miliarde, în fiecare zi! Exploatarea conjugată a capacităţii de comunicare a internetului, a televiziunii şi disponibilitatea exerciţiului bancar instantaneu au făcut dintr-o activitate umană veche de cînd lumea, o piaţă planetară a ocaziilor de joc şi, desigur, a jucătorilor. E atît de dezvoltată, încît a ajuns să fie invidiată pînă şi de pieţele financiare, cele pe care se rulează, încă, cele mai mari sume într-un alt tip de "industrie" a miracolelor, adică a lucrurilor care nu se văd, decît prin efectele lor, şi pot fi create din nimic. La rădăcina "industriei" pariurilor stă o frumoasă poveste de dragoste....pentru matematică, dintre Pascal şi Fermat şi, desigur, o problemă; celebra problemă a jocului neterminat! În cele cîteva scrisori, în care, pe la 1654, cei doi schimbau idei, explicaţii şi frînturi de demostraţii, pînă la soluţia generalizată cu n jucători, dată de Fermat, s-a născut domeniul matematic al probabilităţilor, cel care dă astăzi întreprinzătorilor marii "industrii" a pariurilor certitudinea faptului că, în condiţii de joc controlate, banca este "condamnată" să cîştige. În afară sumelor disponibile în bugetul sutelor de milioane de jucători, antrenaţi zilnic în pariuri, "industria" exploatează, fără prejudecăţi, dacă nu chiar cu cinism, alte două resurse: capacitatea de auto-iluzionare a omului, potenţată de lăcomie, disperare sau simplă curiozitate şi nevoia lui de relaxare, de evadare prin joacă, dintr-o lume în care este supus presiunii tot mai mari a evenimentelor necontrolate, o lume despre care are certitudinea că, oricît de frumos i s-ar prezenta, oricît de multe tentaţii şi oferte i-ar aşterne în cale, în realitate, este una neprietenoasă, care nu pierde nici o ocazie să îi ia cîte ceva, dacă nu chiar totul. Nu întîmplător, Ulrich Beck a numit-o "societatea de risc"! Ca orice "comerţ", afacerea pariurilor avea nevoie de reclama potrivită. Şi a găsit-o: "Viaţa e un joc" Arta remarcabilă a celui care a iscodit-o constă nu doar în concizie şi echilibru, cît în capacitatea de sugestie, pentru că întregul, prin asocierea contextuală, trimite la formula....un joc de noroc! Nu am nici cea mai mică îndoială că 8 din 10 cetăţeni care completează un formular de pariu nu ar obiecta, grav, la formularea respectivă, ba chiar m-aş prinde că cel puţin jumătate dintre ei o consideră OK! Acceptabilă, în orice caz! Aşa cum pot să fac pariu că cel puţin jumătate şi nu mai puţin de o treime din oamenii care nu joacă niciodată "la pariuri" ar accepta ca adevărată afirmaţia din reclama marii afaceri care constă din păcălirea tuturor celor dispuşi să scoată nişte bani din buzunar, ca să se lase păcăliţi, pe scară "industrială"! Jucătorii, ca şi proprietarii marii afaceri pot sta liniştiţi, nu natura "economică" a afacerii interesează aici, ci problema morală din spatele ei.

Nu încape nici o îndoială, sunt oameni care îşi trăiesc viaţa ca pe un joc de noroc. Într-o lume a Libertăţii, este o opţiune pe care nu o poţi interzice nimănui. Întrebarea este, însă, o poţi recomanda cuiva, copilului tău spre exemplu, cu conştiinţa împăcată, în acord cu ordinea Binelui? Răspunsul nu poate fi găsit, decît dacă priveşti în faţă consecinţele unei astfel de opţiuni. Nu puţine, foarte plăcute, de altfel! Un lucru e cert: ne satisfac cerinţa de "Joacă", parte integrantă din condiţia noastră umană, aşa cum au stabilit cît se poate de ştiinţific psihologia şi antropologia. Viaţa ca un joc poate fi pentru cineva, parţial sau chiar în totalitate, foarte interesantă, plină de surprize, cu valenţa importantă de a-ţi pune la încercare calităţile şi de a dezvălui slăbiciunile. Ar putea fi o viaţă din care ai ceva de învăţat şi nu-i puţin lucru!!! O singură problemă zace adînc ascunsă sub mormanul de avantaje şi unghiuri interesante, tentante, ale "vieţii ca un joc": răspunderea pentru propriile acte, alegeri şi consecinţele lor. Jocurile, în general, şi "jocurile de noroc", în special, încorporează un mecanism prin care răspunderea pentru consecinţa pierderii (rezultatul cel mai frecvent la jocurile de noroc!!) este luată din seama celui care a decis să-şi joace banii şi este în pusă pe seama "jocului" sau a regulilor sale, pe care nu participantul le decide. Această buclă psihologică de transfer automat a răspunderii, de absolvire repetată şi infailibilă pentru pagubele pe care ţi le-ai creat singur, de fapt, dar sunt atît de convingător atribuite altuia/altora este cheia care explică atît uşurinţa deciziei de a juca, de a-ţi juca chiar şi viaţa, cît şi fenomenul de "adicţie", de dependenţă psihologică, descris atît de realist şi complex în romanul pomenit al lui Dostoievski, ori mai tern în tratatele de patologie psihologică. Viaţa într-o lume în care răspunderea pentru consecinţele actelor tale este întotdeauna a altora şi nu a ta are fără îndoială avantajul de a fi una ceva mai uşor de suportat, doar că ea te condamnă irevocabil şi implacabil la infern! De unde se poate vedea că, spre surpriza multora, viaţa în Iad ar putea fi mult mai suportabilă, chiar dacă nu e neapărat mai uşoară, decît cea din Rai, unde răspunderea pentru actele proprii este obligatorie şi de neocolit pentru toţi participanţii, indiferent de rang!

Jocul rămîne, cu siguranţă, o parte importantă din viaţă. Viaţa, însă, nu poate fi trăită ca un joc, mai ales unul de noroc, decît ca un blestem, etern!

Opinia Cititorului ( 30 )

Secţiunea de comentarii la articolele domnului Cornel Codiţă este abuzată grav, continuu, de unul şi acelasi cititor, de ani de zile, motiv pentru care, în acord cu autorul, am limitat textul oricărui comentariu la maximum 500 de semne.

  1. O simplă plimbare prin isterica noastră Capitală ne poate releva dimensiunea acestui flagel.

    De pildă, cartierele "muncitorești" colcăie de stabilimente ale "plăcerii jocului", ridicate în incintele fostelor Alimentare și măcelării "comuniste". 

    Bănci și cazinouri, înșirate unele după altele ca mărgelele pe ață, "fac trotuarul" blocurilor de tip vagon, oferind privitorului o jalnică imagine a lumii în care trăim.

    Păcănele, poker, pariuri sportive, bingo,slot rooms... 

    1. Totusi, eu joc la pavanele. Intrucat pensie. Aceasta este mica desi pensionar MI. Totusi nu tot s-a spus de Codita.

      Pacanele, analfabetule.

      Totusi, continua sa se faca de ras

      Urmeaza legalizare/recunoasterea oficiala, ptr ca in fapt exista, a prostitutiei. 

      Toti stiu dar nimeni nu recunoaste oficial ca se practica de susu si pana joc...cum sa traxezi prostitutia instutionala?

      Mesajul nu apartine cititorului Cristi C. Analfabetul tot apasa taste alaturate.

      Sunt invidios pe admiratia pe care prostii i-o poarta lui Cristi C si ii preiau semnatura. Eu vroiam sa fiu in centrul atentiei lor. Il urasc pe Cristi C.

      pun pariu!

    Astept o opinie Salomeea.

    Multumesc. 

    1. Unii isi joaca si prietenele sau sotiile la jocuri de noroc. Cunosc cateva exemple.

      Prostotutia a ajuns instrument de parvenire, de capatuire dar si de imbogatire pentru cei care exploateaza victemele traficului de carne. Inca nu am gacut o cercetare in domeniu dar din cate am vazut sau auzit, multe femei de succes sau cgiar barbati au fost obligati sa se prostitueze, sa plateasca in natura...servicii contra servicii. Serviciile detin asemena informatii si cei de la DNA ar trebui sa... 

      Este posibilă iertarea ? F.M.Dostoievski spune că da, iertarea este posibilă. Romanul său, Jucătorul, este construit abil, în jurul aceste idei = iertarea. Dacă poţi ierta, poţi trăi. Poţi trăi cu toată imperfecţiunea? creaţiei bunului Dumnezeu. Totuşi, nu despre iertare este vorba în Jucătorul. În acest roman, Dostoievski pune în valoare puterea patimii : patima care îi animă de fapt, pe toţi oamenii. Patima bărbatului pentru femeie, patima femeii pentru bărbat, patima femeilor şi a... 

      Simbol:DOI COPII OLANDEZI DISCUTIND.

      Explicatie:Simpli tate de moda veche. Exista o nevoie de claritate, si cei asemanatori trebuie sa-si comunice idei spontane si creatoare. 

      Esenta:Impartasir ea gindurilor si idealurilor inocente si fara griji. Schimb de vederi cu indivizi de aceeasi factura mentala.

      Negativ:A nu reusi sa comunici in profunzime. A adopta un punct de vedere nesofisticat. A-i exclude pe altii, considerindu-i lipsiti de valoare. Poate fi vorba de o prejudecata sociala... 

      Simbol:O BATRINA INDIANCA VINZIND PERLE.

      Explicatie:Nu te subestima si nu face doar ceea ce consideri ca te cred ceilalti in stare sa faci. Chiar aceste limitari iti vorbesc despre talentele si calitatile tale ascunse, pe care le tratezi cu gratuitate. 

      Esenta:Elemente mai vechi, mai intelepte ale societatii, facind oferte celor mai tinere, mai putin integrate. Oferte mici, dar valoroase.

      Negativ:A-i privi de sus pe cei ce par mai putin norocosi. 

    Este periculos sa practici jocuri de noroc...sa pariezi...te duc la ruina.Mama mea inteleapta a parasit sotul legitim pentru ca a juca jocuri de noroc...asta am aflat de la sora mea. Si mie imi plac jocurile si pot spune ca am noroc..mai ales cele bazate pe calcule matematice si strategie, tatal meu m-qa invatat de mica sag, si alte jocuri care dezvolta operatiile gandirii. Nu m-am gandit niciodata ca as putea face bani din asta...e doar placerea de a invinge. Unii mai pragmatici speculeaza...

    Daca dragoste nu e e nimic nu e!

    Pariul Ateului este un răspuns ateu la „Pariul lui Blaise Pascal” cu privire la Existența lui Dumnezeu. În timp ce Pascal a sugerat că este mai bine să riști crezând într-un zeu care s-ar putea să nu existe, decât să riști pierderea fericirii eterne prin lipsa credinței într-un zeu care există, Pariul Ateului sugerează:

    „Ar trebui să îți trăiești viața și să încerci să faci lumea un loc mai bun, indiferent de prezența sau lipsa... 

    1. “Pariul lui Pascal” este numele dat unui argument al credintei in Dumnezeu de catre Blaise Pascal. Numele este inselator, deoarece intr-un singur paragraf din lucrarea sa, “Pensées”, Pascal prezinta cel putin 3 astfel de argumente, toate putand fi numite “pariuri”. Ultimul dintre ele este numit, in mod traditional, Pariul lui Pascal. In el se incruciseaza cateva curente importante de gandire: justificare teismului, teoria probabilitatii si teoria...

      Draga Silvia

      Problema despre care este vorba aici este una de matematica. A fost formulata prima data pe la 1494 in Summa arithmetica..a lui Luca Pacioli. E foarte simpla: Doi jucatori pun o miza cu contributii egale. Dau cu banul de cinci ori, fiecare alegindu-si una dintre fetele lui (cap sau pajura). Dupa cinci aruncari cistiga, evident, unul dintre ei cu scorul minim 3-2 si maxim 5-0. Dar, daca sunt obligati sa opreasca jocul dupa numai trei aruncari, cum ar trebui impartita miza?... 

      Ma bucur ca ne dati detalii despre poveste... ieri am si citit-o in varianta din limba engleza pe net...dar nu am expus-o acum pentru ca nu e mult spatiu si mi se pare pariul lui Pascal explica titlul.

      Povestea spune ca partida a fost intrerupta pentru ca trebuia sa mearga sa viziteze un prieten bolnav...ulterior a reflectat asupra impartirii a celor 100 de franci...daca imi amintesc bine. 

      Pareti a fi doar un spectator al vietii si doar cu o cultura vasta.

    Lumea lui Gogol nu are iesire, este o cusca inchisa in care oamenii transformati in fiare se sfasie intre ei fiindca banul, rapacitatea, dorinta de putere au intors totul cu capul in jos.

    Se poate comunica cu ceilalti prin luciditate. Intelepciunea inseamna mai mult decat a sti. Ceea ce se face cu cunoasterea, constituie intelepciunea. Prin cunoastere si intelegere putem crea o punte intre noi si ceilalti.

    Interpretarea si conversia credintelor si ideilor. 

    Negativ

    Convinger ea ca stii totul. 

    Comentariile se concentrează pe Pascal, dar articolul se referă mai degrabă la caracteristica definitorie a societatii post-moderne descrisă de Beck ca societate a riscului, care la rândul ei este un corolar al teoriei lui Huizinga despre homo ludens și jocul ca o condiție necesară, dar insuficientă, a apariției culturii umane și deci a societatii istorice. Autorul articolului consideră ca societatea capitalistă post modernă a exacerbat riscul unor categorii sociale pentru...

    1. Nici un comentariu nu isi are rostul acum pentru ca nu trebuie sa se comenteze. Cei care comenteaza nu stiu ca nu isi au rostul. Vreau sa spun daca se mai coneteaza asta.

      Dom'le , l-am ascultat pe Popescu , primarele sectorului 4 . Jenant . Cum dracu' ajung niste agramati care abea leaga doua trei vorbe coerent primari in capitala tarii ??? Din aceasi categorie ma "delecteaza " Nitu ,procurorul general care vorbeste fara sa spuna nimic . Are pile mari de-si permite sa vorbeasca cind nimic nu are a aspune si ocupa un fotoliu mult , mult prea mare.

      Iar scrii in locul meu CS?

      Fiecare poate interpreta articolul in cheia care i se pare mai aproape de preocuparile sale.

      Aceasta este si frumusetea articolului...este deschis. 

      Mesajul nu aparține cititorului Cristi C. Dacă ortografia ar fi fost un criteriu pentru acceptarea comentariilor, clona obsedata de Cristi C ar fi disparut de mult de pe forum. Este un bou fara preocupari in viata.

      Umanitatea inca nu a ajuns la maturitate..inca se afla in copilarie si de aici si lipsa de responasabiliatte a deciziilor luate, mai ales cele politice.

      Acesta este tristul adevar! 

      Multe decizii luate sunt impotriva umanitatii si a naturii, pana si un copil gandeste mai profund si mai matur decat unii decidenti! 

      Este nevoie de alt tip de leadership..mai intelep si responsabil pentru generatia prezentea dar si cele viitoaret!

      Asa ca societatea continua sa se joace iresponsabil si cu... 

DIN ACEEAŞI SECŢIUNE

Editorial

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb