Resuscitarea microîntreprinderilor prin reintroducerea variantei impozitului de 3% pe venit este o măsură extrem de binevenită pentru acest segment al economiei, dar, în condiţiile actuale, este mai prudent pentru companii să nu se grăbească să treacă la această formulă fără o analiză temeinică a business-ului după ultimii ani de criză: îndeplinirea cumulului de criterii care asigură eligibilitatea pentru această variantă de impozitare nu trebuie să fie suficientă pentru a face pasul hotărâtor (înapoi), este de părere Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pieţei de contabilitate, consultanţă fiscală şi audit.
Domnia sa a precizat că eliminarea, în 2010, a impozitului pe venit pentru microîntreprinderi a afectat semnificativ firmele respective, din punctul de vedere al cash-flow-ului, derularii activităţii etc, iar multe dintre cele care încă mai au activitate sunt "şubrezite" ca şi business-uri, dat fiind contextul general. "Aceste efecte se vor resimţi - măcar parţial - şi în acest an, aşa încât firmele res-pective nu trebuie să revină automat la statutul de microîntreprindere: nu trebuie să uităm că o eventuală pierdere înregistrată în anul curent nu va putea fi recunoscută fiscal atât timp cât statutul de micro este recunoscut, astfel încât - deşi pe pierdere - firma respectivă va plăti un impozit de 3% pe venit", a precizat Mirela Şerban.
Situaţia firmelor s-a schimbat, piaţa s-a modificat, legislaţia este alta etc, astfel încât decizia privind trecerea la impozitarea veniturilor trebuie luată în urma unei analize a 2-3 scenarii privind potenţiala evoluţie a afacerilor lor în acest an şi a implicaţiilor fiscale ale fiecărei variante, a adăugat Mirela Şerban.
Conform OUG nr. 117/ 2010, autorităţile au reintrodus posibilitatea ca o microîntreprindere să plătească un impozit de 3% pe venit, în cazul în care îndeplineşte cumulativ o serie de condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: are între 1 şi 9 salariaţi inclusiv; a realizat venituri de maxim 100.000 euro (echivalent în lei); capitalul social este deţinut de persoane (altele decât statul şi autorităţile locale) care nu sunt un acţionari sau asociaţi persoane juridice cu peste 250 de angajaţi; nu desfăşoară activităţi în domeniile bancar, asigurări/reasigurări, pieţe de capital (cu excepţia persoanelor juridice cu activităţi de intermediere în aceste domenii), jocuri de noroc, consultanţă sau management.
"În cazul în care îndeplineşte criteriile de încadrare în categoria < microîntreprinderi >, în procesul de decizie privind trecerea la impozitul pe venit, primul aspect pe care o firmă trebuie să îl ia în considerare este sus-tenabilitatea afacerii în anul care începe. În general, orientarea către statutul de microîntreprindere este recomandată companiilor care nu au avut pierderi fiscale din anii anteriori, au cheltuieli mici şi profituri mari, un punct de reper important fiind o rată a profitului de peste 20%", a sub-liniat Mirela Şerban.
La începutul anului trecut, când guvernul a eliminat facilităţile acordate microîntreprinderilor, multe dintre acestea "au comutat" către statutul de PFA. Pe parcursul lui 2010 însă, din punctul de vedere al încadrării taxelor şi contribuţiilor la stat etc, lucrurile s-au complicat şi pentru PFA-uri. O Persoană Fizică Autorizată plăteşte o singură dată impozitul de 16% pe profit, comparativ cu societăţile comerciale, care plăteau 16% impozit pe profit, plus încă 16% impozit pe dividende. "Odată cu reintroducerea regimului microîntreprinderelor însă, prin plata unui impozit de 3% pe venit, plus 16% pe dividende, avantajele fiscale ale unei PFA se estompează semnificativ. În plus, luând în calcul şi aspectele legate de determinarea dependenţei/ independenţei activităţii unei PFA şi implicaţiile privind calculul contribuţiilor la stat, constatăm că, în cazul unei microîntreprinderi, lucrurile sunt cu mult mai simple, aşa încât, în anumite cazuri, vom asista la procesul invers celui din urmă cu un an: multe PFA-uri vor opta pentru varianta înfiinţării unei microîntreprinderi cu plata impozitului pe venit", a precizat Mirela Şerban.
Domnia sa a mai spus: "Recomandarea generală este însă de a face o analiză specifică fiecarui caz în parte, întrucât numai astfel se poate determina cea mai bună (profitabilă) soluţie pentru fiecare companie în parte".