Analiza Grupului interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC) al ONU indică faptul că emisiile de gaze cu efect de seră trebuie reduse cu 43% până în 2030 pentru a limita încălzirea globală la 1,5 grade necesare, conform unui comunicat remis redacţiei. Un raport recent al IPCC arată însă că se preconizează că emisiile vor creşte cu aproape 11%.
Potrivit sursei citate, multe produse alternative cu emisii scăzute de carbon, în special în sectorul industrial, încă sunt mai scumpe cu 50% sau chiar mai mult. Dar, pe măsură ce aceste noi tehnologii se extind şi intervenţia guvernamentală continuă, scăderea costurilor va crea oportunităţi pentru companii de a deveni pionieri pe pieţele produselor "verzi". Winning in Green Markets: Scaling Products for a Net Zero World, un raport publicat recent de Forumul Economic Mondial în colaborare cu Boston Consulting Group (BCG), examinează modul în care companiile pot comercializa sustenabilitatea prin identificarea, crearea şi modelarea pieţelor"verzi".
"Acest deceniu aduce oportunitatea de a vedea o extindere masivă a soluţiilor climatice şi crearea de pieţe mari pentru materiale, produse şi servicii cu emisii scăzute de carbon", a declarat Antonia Gawel, Director pentru Schimbările Climatice, Forumul Economic Mondial. "Mediul de afaceri şi guvernele au un rol esenţial pentru a oferi capitalul, tehnologia, politicile şi legislaţia necesare pentru a ne îndeplini obiectivele climatice la timp. Întâlnirea anuală de anul acesta de la Davos va adresa liderilor solicitarea de a accelera ambiţia şi investiţiile în materie de climă".
Potrivit raportului, pe măsură ce tehnologiile verzi se extind, primele de cost vor scădea sau vor dispărea cu totul. Ritmul parităţii costurilor depinde de locaţie şi de politicile guvernamentale. Între timp, cei care au fost primii în comercializarea produselor "verzi" trebuie să găsească o modalitate de a compensa costurile mai mari şi de a transforma "prima costurilor ecologice" într-o "primă a veniturilor ecologice" prin traducerea emisiilor mai mici într-o valoare comercială. Ørsted, Tesla şi Beyond Meat sunt exemple de companii care au obţinut un avantaj, fiind pioneri în crearea unei oferte ecologice convingătoare înainte de a fi atinsă paritatea costurilor.
Un sondaj BCG derulat în rândul consumatorilor de produse sustenabile din iunie 2022 a arătat că, în timp ce mai puţin de 10% dintre consumatori aleg produse durabile pentru a "salva planeta", numărul creşte de aproximativ două până la patru ori (la 20%-43% dintre consumatori) atunci când sustenabilitatea este legată de alte beneficii precum sănătatea, siguranţa şi calitatea. Numărul creşte încă de două până la patru ori (la aproximativ 80%) atunci când sunt abordate bariere precum comoditatea, lipsa de informaţii şi costurile. Pe baza acestor tendinţe ale consumatorilor, împreună cu creşterea acţiunii guvernamentale şi a presiunii de a acţiona din partea angajaţilor, investitorilor şi a altor părţi interesate, companiile pot construi un model de afaceri convingător pentru dezvoltarea opţiunilor ecologice. Pentru cei care vor adopta aceste practici mai devreme există o piaţă în mare parte neexploatată şi în creştere rapidă, dispusă să plătească pentru produse ecologice.
În ciuda cererii substanţiale şi în creştere pentru materiale ecologice, oferta nu reuşeşte să facă faţă , creând "penurie ecologică". În majoritatea lanţurilor valorice, cota de piaţă a jucătorilor din downstream cu angajamente de decarbonizare a lanţului valoric depăşeşte cu mult ponderea jucătorilor din upstream care ar trebui să furnizeze materiale verzi pentru a îndeplini aceste angajamente. Acest decalaj al cotei de piaţă poate fi mai mare de 20 de procente. Potrivit raportului, cel mai mare risc de deficit pentru 2030 este proiectat să fie în materialele plastice verzi şi substanţele chimice, unde capacitatea de producţie probabil nu va satisface cererea consumatorilor. Pe de altă parte, în timp ce cantitatea de oţel verde este încă mică, producătorii au anunţat planuri de a investiţii în capacităţi semnificative pentru acest deceniu, subliniază sursa citată.
Pe măsură ce companiile din upstream se luptă să modeleze o nouă piaţă, jucătorii din downstream încă se luptă să dezvolte produse net zero care ar fi convingătoare pentru consumatori. Raportul detaliază şase acţiuni pe care companiile trebuie să le întreprindă pentru a comercializa durabilitatea:
• Dezvoltaţi un portofoliu de oferte ecologice pentru o lume net-zero
• Creaţi propuneri de valoare pe baza acestor oferte ecologice
• Interacţionaţi cu clienţii cu privire la produsele ecologice
• Creaţi o strategie de preţ ecologic
• Dezvoltaţi mediul de piaţă corespunzător
• Transformaţi-vă pentru a prospera cu ajutorul factorilor cheie ale afacerii
"Beneficiile acţiunii împotriva schimbărilor climatice sunt clare, iar costurile inacţiunii reprezintă o ameninţare pentru întreaga umanitate", a declarat Patrick Herhold, Managing Director şi Partener şi coautor al raportului BCG. "Acţiunea corporativă decisivă a devenit un imperativ şi o oportunitate nu numai de a conduce pe o piaţă în creştere, ci şi de a crea şi scala pieţele verzi care vor transforma economia noastră", se menţionează în comunicat.