Peste jumătate dintre salariaţii globali (54%) au raportat o creştere a volumului de lucru de la începutul tranziţiei către munca la distanţă, iar 18% au catalogat drept semnificativă această majorare, potrivit unui sondaj Kaspersky realizat recent, cu 4.303 de respondenti din domeniul IT.
De asemenea, 37% dintre respondenţi au afirmat că nu au observat o modificare a volumului de muncă, în timp ce doar 9% au avut scăderi ale sarcinilor în domeniul de activitate din cauza noilor condiţii de muncă.
"În 2020, digitalizarea interacţiunilor angajaţilor a fost una dintre cele mai accelerate schimbări. Cu toate acestea, la începutul lockdown-ului, 82% dintre manageri erau îngrijoraţi de faptul că trecerea rapidă la telemuncă ar duce la o scădere a productivităţii, iar 69% dintre angajaţi au susţinut că munca la distanţă le-a afectat negativ starea emoţională. Pe măsură ce ne apropiem de sfârşitul celui de-al doilea an al pandemiei, acesta este un moment bun pentru a reevalua implicaţiile muncii la distanţă pentru cei din sectorul IT", se precizează în comunicat.
Chiar dacă sondajul arată că mai mult de jumătate dintre angajaţi au experimentat o creştere a volumului de muncă, 64% dintre cei chestionaţi nu se simt mai epuizaţi la sfârşitul unei zile de lucru de la distanţă. În acelaşi timp, 36% din totalul celor intervievaţi au menţionat că au mai multă energie lucrând de acasă, iar 28% nu au observat o diferenţă între cele două formate.
Când vine vorba despre stabilitate emoţională, modalitatea de muncă de la distanţă a fost bine primită de angajaţi: 67% au declarat că se simt mai confortabil când lucrează de la distanţă sau nu au observat o creştere a anxietăţii din cauza orelor suplimentare, în timp ce 41% dintre respondenţi s-au simţit chiar mai confortabil muncind de acasă, decât atunci când lucrau la birou.
Dar, în acelaşi timp, procentul angajaţilor care s-au simţit inconfortabil că au fost distanţaţi de colegii lor a fost unul destul de semnificativ, 36% dintre respondenţi spunând că se simt mai obosiţi şi 33% raportând că se simt mai anxioşi lucrând de acasă
"O soluţie care se dovedeşte populară în rândul angajaţilor este modelul de lucru hibrid. Acest format este foarte favorizat în rândul forţei de muncă, aproape jumătate dintre angajaţi (45%) trecând la modelul hibrid până la jumătatea anului 2021. O altă soluţie binevenită este implementarea practicilor corporative de wellbeing. Vestea bună este că multe companii fac faţă provocării de a căuta modalităţi care să ajute la gestionarea potenţialului burnout. Într-adevăr, 80% dintre firme investesc în cursuri de formare pentru a îmbunătăţi competenţele de bază, cum ar fi administrarea efficienta a timpului (31%). Companiile oferă, de asemenea, avantaje, cum ar fi concediu suplimentar plătit sau concediu anual (30%) şi oferă consultaţii şi cursuri de wellbeing online (29%). Cu toate acestea, raportul indică că mai sunt încă lucruri de făcut pentru a atenua volumul crescut al muncii în rândul angajaţilor care lucrează la distanţă. Doar 45% dintre firme au luat cel puţin o măsură practică, cum ar fi automatizarea operaţiunilor de securitate sau angajarea de personal suplimentar pentru a combate epuizarea angajaţilor", menţionează reprezentanţii Kaspersky.
"Astăzi, starea de bine a angajaţilor este în centrul atenţiei multor organizaţii. Din păcate, nu există o «soluţie unică pentru toate» atunci când vine vorba de dezvoltarea unui asemenea program, deoarece succesul acestuia depinde de nevoile tuturor angajaţilor. Astfel de programe pot include ajutor psiholog-ic şi practici de mindfulness, programe de fitness şi servicii de consultanţă juridică şi financiară pentru a ajuta angajaţii să facă faţă situaţiilor negative din viaţă. Este, totuşi, esenţial să se creeze o cultură care să le permită angajaţilor să vorbească despre starea lor emoţională sau problemele lor cu managerii sau cu partenerii de afaceri de resurse umane", comentează Marina Alekseeva, Chief Human Resources Officer la Kaspersky. "La Kaspersky, suntem mândri că am construit o astfel de cultură. Anul trecut am introdus sondaje de tip puls pentru a evalua cum se simt angajaţii noştri şi cum îi putem ajuta. De ase-menea, am implementat diverse servicii de wellness, fitness şi asistenţă psihologică şi am creat o plat-formă dedicată pentru relaxare digitală: Cyber Spa, care îi ajută atât pe angajaţii noştri, cât şi publicul extern să se relaxeze şi să ia pauze în timpul zilelor lor aglomerate."