Regiunea de sud-est a ţării, porţiuni din zona Moldovei şi întregul litoral românesc de la Marea Neagră sunt, în general, cele mai afectate regiuni din Europa în privinţa bruiajului GPS. Sistemele de navigaţie ale avioanelor comerciale sunt afectate zilnic de interferenţe, informează digi24.
90% din semnalele false de GPS concentrate în estul României provin din Crimeea şi afectează aproape întregul trafic aerian dintre Uniunea Europeană şi Asia, potrivit unui raport publicat de OPS Group, în parteneriat cu instituţii precum ministerul britanic al Apărării, NASA şi experţi israelieni în cybersecurity. Întrebat despre subiect, în Camera Deputaţilor, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a susţinut recent că "incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranţa zborurilor".
"Regiunea de informaţii legate de zbor Bucureşti-România. Cadranul sud-estic al FIR (Flight Information Region, n.r.) înregistrează 90% din semnalele false, în zona dintre Braşov, Bucureşti şi Constanţa. Afectează în special traficul avioanelor care fac tranzit între UE-Asia. Semnalele false indică în special Simferopol", arată datele unui amplu raport publicat luna trecută şi redactat de experţi în aviaţie, navigaţie aeriană, semnale GPS, la care au colaborat instituţii precum Directoratul Naţional Cyber din Israel, ministerul britanic al Apărării, Forţele Aeriene Regale ale UK (RAF), NASA sau US Space Command.
În ce priveşte ţara noastră, aproximativ 231 de zboruri au înregistrat semnale false ale GPS-ului ("spoofing") în intervalul 15 iulie - 15 august ale acestui an, conform raportului OPS Group. "Din punctul de vedere al siguranţei navigaţiei aeriene, incidentele de tip pierderea semnalului GPS nu afectează siguranţa zborurilor, pentru că în navigaţia aeriană se utilizează mijloace convenţionale, puse la dispoziţie de ROMATSA, iar acestea sunt reziliente la bruiajele semnalului GPS/CNSS", a explicat într-o intervenţie scrisă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
De altfel, Ministerul Transporturilor a dat asigurări că "piloţii aeronavelor sunt informaţi în timp real în situaţia apariţiei unor degradări a semnalului GNSS".
"Per ansamblu, grupul de lucru apreciază că impactul bruiajului GPS asupra siguranţei zborurilor şi operaţiunilor aeriene este unul extrem de ridicat. Grupul de lucru se declară extrem de îngrijorat cu privire la impactul general pe care bruiajul GPS îl are asupra siguranţei zborurilor", potrivit raportului publicat de OPS Group.
Totodată, raportul precizează că nu a fost, până în prezent, identificat vreun caz în care un avion comercial să fie direct "ţintit" de acest tip de război electronic. Nu este însă de neglijat că, "odată cu apropierea iernii, vom trece de la condiţii meteo caracterizate predominant prin vreme frumoasă, la vreme rea, friguroasă, cu depunere de gheaţă, schimbare care va duce la creşterea factorilor de risc", se arată în raportul legat de modul în care bruiajul GPS afectează aeronavele civile. "În scopul avertizării din timp a aeronavelor pentru situaţiile în care semnalele GPS sunt bruiate, ROMATSA implementează un sistem de monitorizare a semnalului satelitar şi de detecţie a interferenţelor cu semnalul util în zonele terminale aeroportuare", a răspuns instituţia ministerului .
În luna ianuarie a acestui an, 300 de zboruri civile erau zilnic afectate de bruiajul GPS. În luna august, numărul a crescut la 1.500 de zboruri afectate pe zi, conform raportului OPS Group.
Potrivit hărţilor actualizate zilnic de GPS Jam, cele mai active zone de bruiaj electronic sunt în Ucraina, Crimeea, Marea Neagră, estul Mării Mediterane, Israel, Liban, dar şi la graniţa dintre India şi Pakistan. În prezent, conform celor mai recente date GPS Jam, cele mai afectate zone din ţara de bruiajul sau emiterea de date false GPS sunt judeţele Galaţi, Tulcea Constanţa, Iaşi şi Vaslui, informeaza digi.24.