RAPORTUL CORPULUI DE CONTROL AL PRIM-MINISTRULUI: Cheltuieli nejustificate şi încălcări ale legii la Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti

Gheorghe Iorgoveanu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 22 octombrie 2020

Contracte de prestări-servicii neconforme, acte adiţionale neaprobate de acţionari

Închirierea unor spaţii comerciale fără aprobarea Consiliului de Administraţie al companiei publice Parcul auto al CNAB, în revizie permanentă

O parte dintre achiziţiile publice şi din contractele de închiriere încheiate în perioada 2018-2019 de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) SA încalcă legislaţia în vigoare şi prezintă deficienţe majore în derularea lor, se arată în raportul întocmit de Corpul de Control al prim-ministrului Ludovic Orban.

Inspectorii susţin că problemele depistate sunt la contractele de curăţenie, reparaţii auto, asistenţă juridică şi la închirierea spaţiilor comerciale (cu Millenium Pro Design SRL, firmă care de peste 20 de ani controlează magazinele din aeroportul Otopeni) şi afirmă că aceste contracte prejudiciază bugetul companiei publice. De asemenea, inspectorii arată că CNAB nu a realizat planul de investiţii în 2018 şi 2019.

Conform sintezei raportului întocmit de Corpul de Control al premierului, postată pe site-ul Guvernului, reiese că în privinţa contractului de prestări servicii nr.134/C/15.05.2019 având ca obiect prestarea serviciilor de curăţenie, salubrizare şi colectare selectivă pentru spaţiile aferente punctului de lucru Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, oferta declarată câştigătoare la finalizarea procedurii de atribuire nu a fost de natură a asigura respectarea cerinţelor prevăzute de companie în caietul de sarcini, respectiv a condiţiei ca prestatorul să asigure un număr minim de agenţi în ansamblu şi pe fiecare tură.

Conform inspectorilor din cadrul Corpului de Control, în aceste condiţii, oferta respectivă ar fi trebuit să fie declarată neconformă şi contractul să fi fost atribuit unei alte companii ce respecta toate obligaţiile prevăzute în caietul de sarcini.

În legătură cu acest contract, raportul Corpului de Control mai arată că ajustarea tarifelor şi, implicit modificarea preţului contractului, realizată prin încheierea Actului adiţional nr.1, s-a efectuat fără îndeplinirea obligaţiei prestatorului de a prezenta devizele analitice prin care să fie evidenţiată influenţa pe care o exercită modificarea legislativă în preţul unitar şi/sau total ofertat iniţial.

Documentul postat pe site-ul Guvernului menţionează că, în privinţa contractelor de prestări servicii de curăţenie nr.425/C/12.12.2018 şi nr.410/C/26.11.2018, procedura de negociere fără invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, aplicată de CNAB, nu a fost justificată în conformitate cu prevederile legale, ci s-a datorat unui parcurs defectuos a etapei de planificare/pregătire a achiziţiilor iniţiate anterior, ce a avut ca rezultat depăşirea duratei prevăzută de entitate pentru derularea procedurilor de atribuire.

Angajaţii Guvernului au mai constatat că, în condiţiile în care CNAB a constatat că într-unul dintre cele două contracte prestatorul nu îşi îndeplinea obligaţiile, nu i-a calculat şi aplicat penalităţile şi daunele prevăzute de contractul încheiat cu acesta.

30 de revizii auto pentru un autoturism, în 35 de luni de funcţionare

Situaţia este dea dreptul hilară în privinţa derulării contractului sectorial de servicii nr. 309/C/2019, având ca obiect reparaţiile, întreţinerea, reviziile şi inspecţiile periodice ale mijloacelor auto ale CNAB.

Inspectorii Corpului de Control au constatat că, în cazul unor autovehicule din parcul auto al companiei, au fost decontate sume semnificative - cuprinse între echivalentul a 8064 euro şi 14.834 euro (fără TVA) -, raportate la numărul de kilometri parcurşi (între 72.027 km şi 148.879 km) şi la valoarea de achiziţie a respectivelor active. De asemenea s-a înregistrat o prezenţă în service cu o frecvenţă relativ mare - ajungându-se până la 30 prezenţe în service în decursul a 35 de luni, spre exemplu, costurile acestor servicii, pentru un autovehicul marca Dacia Duster, fiind cuprinse între 1098,21 lei/lună şi 1894,71 lei/lună.

În privinţa achiziţiilor directe, din informaţiile puse la dispoziţia Corpului de Control, a reieşit faptul că CNAB a achiziţionat direct anumite produse/servicii cu toate că valoarea acestora a depăşit pragul prevăzut la art. 12 alin. (4) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, până la care entitatea contractantă a avut dreptul de a efectua achiziţii în acest mod.

"Cu toate că reprezentanţii CNAB S.A. au susţinut faptul că obiectul achiziţiei directe analizate a fost, în fapt de lucrări (şi nu de produse sau servicii), iar codul CPV al achiziţiei nu a fost pus în corespondenţă cu obiectul acesteia, încălcându-se astfel obligaţia prevăzută la art. 17 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 394/2016, cu modificările şi completările ulterioare, documentele prezentate de companie nu au fost de natură a justifica încadrarea achiziţiei ca fiind una de lucrări", se arată în documentul postat pe site-ul Guvernului.

Referitor la modificarea, derularea şi încetarea unor contracte de asociere în participaţiune încheiate de CNAB, inspectorii Corpului de Control arată că actele adiţionale 2, 3 şi 4 încheiate la contractul 527/C/27.10.2010 au fost efectuate în condiţiile în care adunarea generală extraordinară a acţionarilor nu s-a întrunit pentru a adopta o hotărâre în acest sens, fiind încălcate dispoziţiile13 art. 14 alin. (7) lit. m) şi n) din Actul constitutiv al CNAB, Anexa la HG nr.1208/2009, cu modificările şi completările ulterioare, deoarece pentru modificarea unui contract de asociere în participaţiune (participaţie), trebuiau îndeplinite condiţiile de formă şi fond cerute de lege, ca şi în cazul încheierii lui.

Contract de închiriere, încheiat fără aprobarea Consiliului de Administraţie

În raportul Corpului de Control se mai menţionează că noul contract de închiriere spaţii comerciale a fost încheiat la începutul acestui an între CNAB şi firma Millenium Pro Design SRL, fără a fi aprobat de către Consiliul de Administraţie, fapt care încalcă dispoziţiile art. 19 alin. (1) lit. n) din Actul constitutiv al companiei publice şi Anexa la HG nr.1208/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

În privinţa relaţiei contractuale a CNAB cu un cabinet individual de avocatură, legat de recuperarea creanţelor companiei derivate din activităţile de parcare publică, în raportul Corpului de Control al premierului se arată:

"În perioada 2013-2018, la nivelul CNAB SA, creanţele rezultate din activitatea de parcare, acţiunile judiciare şi procedurile de recuperare relative la aceste creanţe nu au fost cunoscute într-o măsură completă şi corectă şi, în consecinţă nu au fost monitorizate, nefiind respectată obligaţia de realizare a unei bune gestiuni financiare a drepturilor companiei, prevăzută la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, cu modificările şi completările ulterioare. În perioada 2013-2018, nu a fost realizată şi valorificată în conformitate cu actele normative incidente inventarierea creanţelor CNAB rezultate din activitatea de parcare desfăşurată în perioada 2006-2012. În contextul prezentat anterior, evidenţa contabilă a CNAB nu a fost în măsură să asigure reflectarea unei imagini fidele a patrimoniului companiei în situaţiile financiare întocmite pentru exerciţiile financiare 2013-2018, nefiind respectate dispoziţiile incidente ce reglementează întocmirea situaţiilor financiare".

În aceste condiţii, inspectorii Corpului de Control constată că "demersul având ca scop recuperarea prejudiciului reprezentând valoarea creanţelor prescrise, menţionate anterior, apreciat de reprezentanţii CNAB S.A. ca fiind produs prin inacţiunea cabinetului individual de avocatură, a fost efectuat cu întârziere de aproximativ 6 ani, respectiv în luna ianuarie 2020, deşi s-a cunoscut la nivelul companiei, încă din luna martie 2014, faptul că reprezentanţii cabinetului au tergiversat solicitările transmise cu privire la situaţia dosarelor aflate pe rolul instanţelor şi a dosarelor având ca obiect executarea silită în baza titlurilor obţinute, iar la nivelul CA s-a cunoscut, din data de 06.09.2018, faptul că «asupra debitelor respective a intervenit instituţia prescrierii (...)» şi s-a propus «notificarea Cabinetului Individual (...) cu privire la existenţa acestui prejudiciu şi obligaţia de a fi acoperit (...)»".

Raportul Corpului de Control mai menţionează că în anii 2018 şi 2019, la nivelul CNAB a fost înregistrat un grad de realizare a Programelor de investiţii, de 4,31%, respectiv de 11,67%. De asemenea, un grad de realizare foarte scăzut a fost înregistrat la capitolul "lucrări de investiţii", de 1,35%, în anul 2018, şi de 2,46%, în anul 2019.

"Astfel, cea mai mare parte a obiectivelor/proiectelor conţinute în Programele de investiţii, din această perioadă, nu au fost realizate sau au fost realizate parţial, principalele cauze identificate fiind:

a) programarea unor obiective de investiţii fără a exista o strategie de prioritizare coerentă şi asumată la nivelul companiei;

b) întârzieri în elaborarea şi aprobarea Referatelor de necesitate pentru unele lucrări şi/sau proiecte aferente investiţiilor;

c) aprobarea tardivă a bugetelor de venituri şi cheltuieli aferente exerciţiilor bugetare din anii 2018 şi 2019

d) programarea nerealistă a obiectivelor de investiţii în raport cu capacitatea de realizare şi/sau timpul necesar de realizare al acestora, coroborată cu necesităţile operaţionale;

e) programarea de către companie a unor investiţii fără a respecta propriile planuri de măsuri asumate sau termenele acordate de terţe entităţi de reglementare", se arată în documentul întocmit de inspectorii din cadrul Guvernului.

În urma verificărilor, angajaţii Corpului de Control au întocmit o notă de informare pe care au transmis-o către Curtea de Conturi a României - pentru continuarea verificărilor, precum şi către CNAB şi Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Asta s-a intamplat si la Hidroelectrica pana au reusit sa o bage in insolventa.

    Tocmai de aceea este nevoie ca participatii minoritare din companiile statului sa fie listate pe bursa.

    "Nu ne vindem tara," doar prevenim capusarea ei de catre cei numiti politic. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb