RAREŞ MARINESCU: Blocajul financiar şi băncile - obstacole în calea dezvoltării viticulturii
EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Frăţia Vinului / 24 decembrie 2010
"Blocajul financiar şi atitudinea de
Nu în ultimul rând, întârzierea aplicării unor legi sau aplicarea cu jumătăţi de măsură permit unor producători să vândă drept vin produse care nu sunt făcute integral din struguri. Acesta este cel mai mare obstacol pentru un producător dornic să facă o afacere corectă în domeniu", susţine Rareş Marinescu, directorul general al Societăţii de Promovare a Vinurilor, opinând că încă mai există suficient loc pe piaţă şi pentru alţi jucători: "Cred că peste 2-3 ani numărul producătorilor interni va fi cu cel puţin 30% mai mare şi, în acelaşi timp, vinurile din import vor creşte foarte mult în preferinţele consumatorului român".
• Va creşte consumul de vinuri roşii şi seci şi se vor dezvolta segmentele vinurilor foarte ieftine şi de lux
Referitor la piaţa de profil, domnul Marinescu este de părere că aceasta se află "într-o transformare la care suntem atenţi şi ne propunem să venim cu produse care să fie potrivite pentru cerinţele ei. Ne asumăm riscul de a nu fi prezenţi peste tot, pentru că nu vrem să ajungem să facem compromisuri de calitate pentru a susţine eforturile unei distribuţii intensive. Piaţa vinului în România este foarte dinamică - producători care nu spuneau mare lucru cu 2-3 ani în urmă sunt acum cotaţi extrem de bine, alţii care erau foarte bine cotaţi acum 3-4 ani au început să intre în declin. Cred că succesul sau insucesul este generat de capacitatea de a face o afacere serioasă, de a fi responsabil şi de a-ţi propune să creşti nivelul calitativ, sau cel puţin să îl menţii constant".
Potrivit domniei sale, chiar şi în recesiune piaţa a cres-cut, din punct de vedere cantitativ, iar după ce perioada de criză financiară va lua sfârşit, piaţa va relua trendul crescător valoric pe care l-a avut în perioada 2005- 2008.
Consumul de vinuri va continua să crească şi, în special, va creşte consumul de vinuri roşii şi seci, în detrimentul celor albe şi dulci sau demidulci, consideră reprezentantul societăţii. Domnia sa estimează, de asemenea, că pe termen scurt, ca urmare a crizei financiare, vor creşte segmentele vinurilor foarte ieftine şi de lux, în timp ce segmentul mediu (14-30 lei) va scădea dramatic.
• 2010 - an bun calitativ, dar slab cantitativ
Anul 2010 a adus o recoltă bună, din punct de vedere calitativ, însă, în ceea ce priveşte cantitatea de struguri recoltată, s-a dovedit un an slab pentru toate zonele ţării, a conchis directorul Societăţii de Promovare a Vinului: "Noi am pierdut din cauza grindinii, dar am avut avantajul că viile noastre sunt compacte şi tratamentele făcute pentru prevenirea bolilor favorizate de ploi au fost eficiente. Cunosc, însă, foarte multe situaţii în care un producător cu via răspândită în parcele mici a avut o recoltă dezastruoasă, chiar dacă a investit în tratamente, pentru că bolile au intrat în via lui, răspândindu-se din viile vecinilor care nu au realizat tratamentele fito-sanitare necesare". Astfel, potrivit domniei sale, în Dealu Mare Urlaţi - Ceptura, anul viticol a fost mai bun decât în alte regiuni, producătorii având o scădere de 20-30% comparativ cu recolta din 2009, faţă de cei din Dobrogea sau Moldova, unde producţia a fost de cinci ori mai mică în comparaţie cu anul trecut.
Societatea de Promovare a Vinului - o investiţie de peste şase milioane euro