RĂZVAN NICOLESCU, DELOITTE: "Puţin probabil ca statul să finanţeze investiţiile din energie"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 25 mai 2018

"Puţin probabil ca statul să finanţeze investiţiile din energie"

Este puţin probabil ca statul să devină finanţator al investiţiilor din domeniul energetic, consideră fostul ministru de resort Răzvan Nicolescu, senior-expert în cadrul Deloitte.

Specialistul a menţionat, ieri, într-o conferinţă de profil: "Avem nevoie de investiţii în acest sector, digitalizarea şi sustenabilitatea generând investiţii necesare consistente, estimate de Deloitte la zeci de miliarde de euro. Dar de unde am putea să luăm asemenea sume? Ar putea să vină de la stat, dar acest lucru nu este realist. Cred că trebuie să uităm că statul ar putea fi investitor în energie, pentru că nu are bani şi are alte priorităţi".

O a doua alternativă ar fi companiile de stat, care au potenţial, însă decizia de a da aproape tot profitul pe dividendele acţionarilor slăbeşte foarte mult puterea lor de investiţie, a continuat Răzvan Nicolescu, precizând: "Politica agresivă de distribuire aproape în totalitate a profitului în dividende reduce mult puterea companiilor de stat de a face investiţii. Însă ele nu au prea multe credite şi, atunci, încă pot finanţa investiţiile din sector".

Companiile private au bani şi trebuie să investească, dar trebuie să vadă în ce parte se îndreaptă ţara, subliniază consultantul, adăugând: "Ce vrem să facem cu reţelele de distribuţie? Să fie digitalizate? Să scadă numărul intervenţiilor? Să creştem pierderile? Să le scădem? Vom trece la reţele integrate? Care este obiectivul pe termen mediu şi lung? Sunt aspecte care ne lipsesc şi de aceea companiile private ar putea să investească, dar trebuie să înţeleagă ce vrea statul".

În opinia fostului ministru al energiei, este foarte important să fie finalizată Strategia Energetică, iar la 1 decembrie ţara noastră să trimită la UE un plan naţional de acţiune privind schimbările climatice. Conform reprezentantului Deloitte, în 2019, acest plan ar putea deveni un angajament obligatoriu. Acesta va fi mai greu de implementat decât de elaborat, a conchis domnia sa.

Potrivit lui Niculae Havrileţ, consilier la Ministerul Energiei şi fost preşedinte ANRE, noua Strategie Energetică va fi realizată pornind de la strategia veche, modificările nefiind unele esenţiale. Domnia sa a spus, printre altele, că sunt societăţi în piaţă "care ating cifre importante de succes financiar, în urma liberalizării". Ele ar trebui să fie direcţionate pentru completarea capacităţii existente şi pentru înfiinţarea de capacităţi noi, a conchis Havrileţ.

Răzvan Nicolescu a completat, printre altele: "Sunt câteva provocări foarte importante în sector. Nu cred că România poate să-şi permită să aibă mai puţin de 30% energie regenerabilă în mixul de energie. Cărbunele poate furniza energie în continuare, până în anul 2035, dacă suntem serioşi, iar dacă transformăm tehnologia pe cărbune într-o tehnologie nepoluantă, atunci vom putea avea energie din cărbune şi după 2035.

Fără cărbune şi fără centrala de la Cernavodă, va trebui să mergem cu energia regenerabilă mult peste 30% în mixul de energie. Ar trebui să avem prevăzută o creştere a energiei regenerabile în prima parte a perioadei, respectiv 2026-2028".

Nicolescu: "Segmentul automobilelor electrice trebuie reglementat"

Este necesar să respectăm standardele de mediu impuse ca o condiţie, mai atrage atenţia Răzvan Nicolescu, apreciind că trebuie reglementat domeniul alimentării automobilelor electrice, pentru că noi nu avem o alternativă clară la combustibilii clasici: "Noi nu ştim ce fel de staţii de încărcare ne trebuie, cum şi unde instalăm astfel de staţii, cum plătim alimentarea cu energie electrică a automobilelor etc. Este nevoie să reglementăm acest segment".

Şi producătorii de staţii de încărcare pentru noile automobile sunt de părere că acest segment este nereglementat.

Fenomenul automobilelor electrice va deveni un haos dacă nu va fi creat, cât de curând, un cadru legislativ care să legifereze modul de funcţionare a acestor autovehicule, ne-a spus, anul trecut, Eugen Scheuşan, directorul general al Electromagnetica, precizând: "În alte state, fenomenul este unul de masă. În România, însă, nu avem nicio prevedere pentru acest segment. Dacă nu se trasează nişte direcţii încă de acum, când începe fenomenul, totul va deveni un haos. Trebuie stabilit de la început, de exemplu, cine are voie să opereze aceste staţii de încărcare ca furnizor de servicii. Se va cere o anumită calificare sau va fi nevoie de o licenţă? Nu ştie nimeni acest lucru. A doua întrebare ar fi cum se impozitează curentul pentru maşina electrică. Este capabil cineva să înlocuiască actualele contribuţii încasate la bugetul de stat din sectorul combustibililor şi lubrifianţilor? Nu! Eu, ca premier, nu aş accepta această situaţie. Dacă vom plăti curentul cu care ne încărcăm maşina la valoarea la care îl plătim pe cel folosit la maşina de spălat de acasă, atunci niciodată banii la buget nu vor fi suficienţi pentru proiectele de infrastructură.

La dispariţia automobilului clasic, cu combustibil fosil, care este impozitat şi foarte accizat, nimeni nu ştie cu ce vor fi înlocuite la buget respectivele sume. Vom acciza electricitatea? Cum? Pentru că benzina, de exemplu, dacă este pentru agricultură, se pune o substanţă în ea şi se face roşie, ca să ştii cum o impozitezi, pentru avioane e verde etc. La curentul electric cum se va proceda?

Nu se ştie nici de unde vom consuma atâta energie.

În acelaşi timp, investiţiile care se fac pentru acest domeniu sunt imense - investim o mulţime de bani în cercetare, dar nu există niciun program în acest sens. Nu ştim unde vom pune staţiile de încărcare, cine va avea voie să vândă astfel de produse, cum?

Totodată, se formează monopoluri. Companiile de distribuţie a electricităţii şi cele de petrol îşi dau mâna şi strangulează domeniul. Nu este niciun program naţional care să implice companiile româneşti. Pentru că cei care au staţii până acum, la noi, sunt din afara ţării".

Electromagnetica investeşte în dezvoltarea staţiilor de încărcare pentru automobilele electrice.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Nicolescu si Havrilet chiar stiu domeniu. Sunt printre putinii care stiu ce vorbesc.

    Havrilet e un bandit pus de Tariceanu sa pacaleasca statul roman. Il prefer totusi pe acest bandit local lui Iulian Iancu de la Gazprom!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb