Real-estate-ul virtual începe să prindă contur şi să se manifeste în lumea afacerilor precum real- estate-ul din lumea reală, afirmă Caroline Hughes, co-fondator şi CEO Lifetise. Ea a declarat, recent, cu prilejul unei prezentări efectuate în cadrul celei de-a opta ediţii a SEE Property Forum, care a avut loc la Bucureşti, că tranzacţiile din real-estate-ul virtual au depăşit 2 miliarde dolari.
"Real-estate-ul virtual de pe sistemul Metaverse al reţelei Facebook este foarte închis şi nu poţi face foarte multe lucruri, chiar dacă poţi interacţiona cu alte persoane. El are propriul sistem meta în care intri ca să faci lucruri, dar nu poţi construi de fapt pe el, nu poţi cumpăra teren şi asta este foarte bine, deoarece îl separă de celelalte sisteme pe care le ai pe ecran. De aceea, au apărut alte metabaze unde poţi deveni un investitor imobiliar care poate cumpăra teren şi care poate construi, metabaze ce se transformă în adevărate afaceri care ne oferă adevărata imagine a industriei despre care vorbim. În legătură cu amploarea acestei industrii, este de reţinut că anul trecut am avut tranzacţii reale în valoare totală de peste 1,9 miliarde dolari, iar majoritatea sumelor se găsesc în patru dintre cele cinci mari proiecte derulate în real-estate-ul virtual. De exemplu, maimuţele digitale din Board Apes - cea mai faimoasă colecţie de NFT-uri din lume - sunt achiziţionate cu milioane de dolari de investitorii din mediul online. Mai mult, unul dintre cele cinci proiecte se află în curs de dezvoltare, iar trailerul - care este un simplu desen animat lansat pentru vânzarea terenurilor din realitatea virtuală -, a strâns 561 milioane dolari în numai 24 de ore, fapt care ne arată amploarea proiectelor şi finanţările acestora", a spus Caroline Hughes, la SEE Property Forum.
Ea a arătat că sunt companii care au cheltuit 5 milioane dolari pentru o tranzacţie imobiliară în realitatea virtuală, chiar dacă piaţa criptomonedelor era în scădere semnificativă.
"În ultimul timp se remarcă un trend către investiţiile din zona rezidenţială în real-estate-ul virtual. Astfel, în Metaverse a apărut cel mai nou exemplu de realitate virtuală - Fantasy-islands, care se adresează tranzacţiilor imobiliare rezidenţiale de lux. Au fost create deja 100 de insule private, investitorii dorind să obţină propria insulă. Insulele conţin trei tipuri de vile distincte, combinate cu peisaje unice şi active NFT bonus. Investitorii care vor achiziţiona cele 100 de insule Fantasy private care vor fi vândute în The Sandbox, vor deveni parte din comunitatea exclusivă a paradisului digital - şi adevăraţi proprietari de terenuri în metavers. Până acum, cei care doresc să intre în proprietatea insulelor virtiuale au investit deja 60 milioane dolari, iar destinaţiile încep să fie construite după cerinţele investitorilor. Se pare că Fantasy islands vor face din Opensea una dintre cele mai apreciate realităţi virtuale şi unul dintre cele mai căutate locuri pentru investitorii din real-estate-ul virtual", a arătat Caroline Hughes.
CEO-ul companiei Lifetise a precizat că toate achiziţiile în imobilele rezidenţiale de lux sunt făcute în criptomonede, dar echivalentul acestora poate să se ridice la sute de milioane euro aşa cum a fost anul trecut, când a fost cumpărat cel mai mare iaht virtual de lux creat deocamdată.
"Iahtul virtual se numeşte Meta Flower Super, e dotat cu heliport, piscină şi multe alte utilităţi şi s-ar putea să vă gândiţi de ce are cineva nevoie de un super-vas în Metaverse şi ce va face cu el. Ei bine, în noiembrie 2021, când criptomonedele se aflau pe un trend de creştere, un investitor a cumpărat acest iaht virtual cu 650.000 dolari", a precizat Caroline Hughes.
Ţinând cont de creşterea exponenţială a pieţei real-estate-ului virtual, Caroline Hughes susţine că investiţiile făcute în acest moment în terenuri şi clădiri în lumea aşa-ziselor jocuri online vor avea o valoare ridicată în cinci - maximum zece ani, ceea ce le va permite actualilor proprietari să dobândească o adevărată avere atunci când vor decide să înstrăineze investiţia făcută.
Caroline Hughes a arătat că, de exemplu, numai într-o astfel de aplicaţie virtuală au fost create 164.000 de parcele de teren care pot fi cumpărate de investitori, parcele în care ulterior aceştia pot construi orice doresc, bineînţeles investind în continuare criptomonedele necesare.
"O altă companie a creat doar 55.000 de loturi de teren, dar cred că în curând va ajunge la aproximativ 200.000 de parcele, cererea fiind foarte ridicată, mai ales că, în timp, valoarea acestor imobile, care sunt doar o parte a blockchain-ului, va creşte. (...) Teoretic nu există nimic care să-i oprească pe dezvoltatorii metabazelor să creeze mai mult teren în viitor, dar, deşi nu sunt constrânşi de nimeni din lumea fizică, aceştia nu fac aşa ceva, pentru a creşte valoarea metabazelor dezvoltate acum. Le-ar fi foarte uşor să creeze mai multe loturi de teren pentru a câştiga în acest moment mai mulţi bani, dar creşterea valorii activelor actuale le va aduce în timp un profit mult mai mare", a arătat Caroline Hughes.
Ea a menţionat că în real-estate-ul virtual au intrat deja şi mari branduri, care au cumpărat diferite locaţii unde au ridicat magazine virtuale, care le ajută foarte mult în activitatea de marketing în e-commerce.
"De exemplu Sothebys, cea mai mare casă de artă din Marea Britanie a creat o locaţie în zona rezidenţială din Metaverse care îi permite să expună şi să vândă arte digitale într-un spaţiu în care, evident, există alături o mulţime de comercianţi cu amănuntul, care vând adidaşi virtuali şi haine. Un brand din domeniul comercianţilor de echipament sportiv a avut în locaţiile din real-estate-ul virtual peste 21 milioane de vizitatori până în acest moment. Există aplicaţii care sunt axate şi pe divestisment, care crează experienţe privind participarea la concerte în orice colţ al lumii sau la diferite evenimente sportive internaţionale. Investitorii în acest domeniu pot crea orice fel de experienţă, deoarece vor avea un câştig pe măsură, ţinând cont că în lumea virtuală intră oameni care sunt de fapt conştienţi că este singurul mod rentabil în care pot călători în locaţii fizice în care nu ar putea ajunge vreodată în lumea reală. Investiţiile din real-estate-ul virtual au deschis o piaţâ la nivel global, care este accesibilă într-un fel sau altul diferitelor persoane din lume. Acest fapt se observă şi din modul în care activele respective - NFT-urile - nu se mai transmit atât de rapid de la un investitor la altul, pe piaţa secundară. Dacă anul trecut, în real-estate-ul virtual au fost înregistrate între diferiţi investitori tranzacţii de 62,5 milioane dolari pe săptămână, valoarea acestora s-a prăbuşit dramatic în 2022, înregistrându-se în luna august tranzacţii de doar 650.000 dolari, ceea ce arată că investitorii respectivi au dezvoltat o adevărată pasiune pentru starea proprietăţilor deţinute în Metaverse", a punctat Caroline Hughes.
Dezvoltatorii din domeniul real-estate-ului virtual asigură potenţialii investitorii că experienţele de afaceri pe care le au sunt aproape similare cu cele din lumea fizică, reală, şi că riscurile întâlnite sunt aceleaşi în ambele situaţii. Industria ia amploarea şi rămâne de văzut când viaţa reală va fi înlocuită, în cazul unor oameni de afaceri - potenţi din punct de vedere financiar -, de viaţa în lumea virtuală.
(Articol preluat din Revista BURSA Construcţiilor)/i >