Reţelele de metrou, tramvai şi autobuz reprezintă principalele obiective de dezvoltare din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), pus în dezbatere de Condiliul Judeţean Ilfov.
Planul propune trei scenarii complexe, fiecare dintre acestea adresându-se componentei metrou şi celor pentru tramvai rapid şi autobuz rapid.
Redăm mai jos cel viziunea celui de-al treilea scenariu complex din PMUD.
• Componenta Metrou
Scenariul complex 1 include trei proiecte noi de metrou, cu o lungime totală de 29 km de infrastructură de metrou nouă. Continuarea investiţiei în Linia M5, prelungirea acesteia din Drumul Taberei către Iancului, oferă o soluţie de transport de mare capacitate de-a lungul coridorului Est-Vest al centrului oraşului Bucureşti, în timp ce îmbunătăţeşte conectivitatea reţelei. M6 este dezvoltat de planul original Metrorex, cu infrastructură nouă între AIHC până la 1 Mai, cu serviciu operaţional până la Gara de Nord, conectând astfel Otopeni şi Bucureşti. Pentru a utiliza în mod optim restul bugetului pentru metrou, este prezentată o alternativă M7, ce prelungeşte nou coridor M5 până la staţia Moşilor prin Sector 2 către Voulntari şi Depoul Afumaţi, acoperind astfel coridorul cu cerere mare din Nord-Est şi îl conectează cu centrul oraşului.
• Componenta Tramvai rapid
Traseele suplimentare de tramvai rapid 7b şi 39, cu o lungime totală a infrastructurii de 26 km, oferă un serviciu complementar de transport către noua reţea de metrou. Ambele trasee sunt proiectate de-a lungul infrastructurii de tramvai existente, împreună cu extensiile noi. Dată fiind că Linia M7 a fost modificată, a fost alocat un nou traseu de Tramvai rapid 7b, ce se întinde de la Bragadiru prin Sector 5 şi centrul oraşului spre viitoarea staţie de metrou Moşilor, pentru a menţine un nivel înalt al serviciului în lungul coridorului cu cerere mare. Aliniamentul traseului este facilitat de conexiunea la noua infrastructură de tramvai prin Piaţa Unirii, ce este o componentă a pachetului "Bază". Tramvaiul rapid 39 a fost proiectat ca o combinaţie între traseul cu cerere mare 3 şi secţiunea de Sud a traseului analizat 9. Astfel, aliniamentul traseului compensează absenţa prelungirii M4 şi oferă o conectivitate de suprafaţă între Gara de Nord şi Progresul, alături de câteva conexiuni intermodale cu sistemul de metrou.
• Componenta Autobuz rapid
Cele două proiecte de autobuz rapid identificate a prezenta cererea cea mai mare în faza de analiză sunt BRT 1 şi BRT 2. Acestea oferă un acces direct esenţial spre Bucureşti pentru localităţile în dezvoltare din Ilfov, ce sunt slab deservite în prezent, cu accent pe conectivitate la reţelele de transport public de nivel superior, precum calea ferată regională, metrou şi tramvai rapid. Astfel, acestea sunt incluse în toate cele trei scenarii complexe.