• ADEVĂRUL
• PSD pregăteşte marea impozitare
Social-democraţii merg cu impozitarea până la 40% din veniturile de peste 4.000 de lei. Proiectul de impozitare progresivă nu va aduce mai mulţi bani la buget, iar persoanele cu venituri mari vor încerca să ocolească legea, susţin unii analişti economici. Social-democraţii discută, la ora actuală, două variante de impozitare progresivă, afirmă vicepreşedintele PSD Constantin Niţă, şeful grupului care pregăteşte programul economic al partidului. "Există o variantă în care treapta de impozit maxim este de 40%, dar există şi varianta cu 30%", afirmă Niţă.
Liviu Voinea: 40%, impozit prea mare
La alegerile anticipate sau la termen, cota progresivă de impozitare va face parte din programul cu care ne vom prezenta în faţa electoratului", afirmă Niţă. La elaborarea programului PSD au contribuit, potrivit unor surse citate de PSD, "Ziarul Financiar", Florin Georgescu, prim-viceguvernator al BNR, şi Liviu Voinea, directorul Grupului de Economie Aplicată. Voinea susţine însă că "la bucata impozitării progresive nu a lucrat". Acesta se declară un partizan al impozitării progresive, însă nu în această formulă. "Treapta de 40% este prea crescută. Măsura nu trebuie gândită doar pentru colectarea la buget a unor sume suplimentare, ci pentru redirecţionarea acestora", a mai spus Liviu Voinea.
Mai puţine venituri la buget
Laurian Lungu, managing partner la Macro-analitica, consideră că adoptarea unei impozitări în trepte este o măsură proastă pentru economie, întrucât va aduce mai puţine încasări la buget. "Cu o rată de 40% nu stimulezi munca, iar România, pentru a creşte, trebuie să investească în capitalul fizic şi uman", a explicat Lungu. În plus, această măsură ar afecta competitivitatea faţă de alte ţări, mai ales în contextul în care costul salarial este oricum mare, mai spune el. Şi Nicolaie Chidesciuc, economistul-şef al ING Bank, spune că măsura propusă de PSD ar duce la o scădere a veniturilor la bugetul de stat
(impozitarea redusă a celor cu venituri sub 2.000 de lei, ce reprezintă aproximativ 75% din total, va aduce extrem de puţine venituri la buget).
• Tom G. Palmer, analist american: "Urmaţi exemplul Germaniei!"
Specialistul american în economie şi în drepturile omului, Tom G. Palmer (foto),sfătuieşte România să nu urmeze indicaţiile lui Obama şi Bush cu privire la îndatorarea pentru încurajarea consumului.
El consideră că germanii dau o "lecţie-cheie" de ieşire din criză: ei taie cheltuielile publice excesive, au introdus reguli bancare sănătoase, dar mai ales au încurajat oamenii să economisească şi nu să se bazeze pe diferite subvenţii de la stat.
SUA, strategie greşită
La capitolul "aşa nu", Palmer a dat exemplul SUA. "Nu ascultaţi cererile administraţiei Obama de a cheltui şi de a consuma mai mult. Este prostesc. Acum e timpul pentru a fi mai raţionali, adică să cheltuim mai puţin şi să economisim mai mult. Deci nu ascultaţi de sfatul care vine de la Casa Albă!", a declarat Tom G. Palmer pentru "Adevărul". "Toate ţările europene trebuie să se uite la Grecia şi să nu aleagă acelaşi drum: promisiuni de câştiguri mari, sistem de pensii prost gestionat, pentru că au tot scăzut vârsta de pensioare, chiar până la 50 de ani, în unele cazuri. Nu aşa este viabil sistemul". În timp ce grecii şi-au micşorat vârsta de pensioare, nemţii şi-au mărit vârsta cu doi ani, a precizat expertul american.
• Poliţiştii au dat cu cascheta de pământ. Băsescu a refuzat baia de poliţieni
Peste 6.000 de poliţişti au protestat, ieri, în Piaţa Victoriei, 2.000 dintre ei plecând apoi într-un marş neautorizat spre Palatul Cotroceni. Protestatarii au cerut Guvernului şi preşedintelui Traian Băsescu stoparea disponibilizărilor, plata orelor suplimentare şi deblocarea finanţării sistemului.
Puţin înainte de ora 10.00, în Piaţa Victoriei erau câteva sute de poliţişti afiliaţi la Confederaţia Cartel Alfa şi sindicalişti din sectorul economic şi penitenciare.
Poliţiştii, amendaţi de jandarmi
Jandarmeria Română a anunţat, ieri, că liderii de sindicat ai poliţiştilor vor fi amendaţi conform reglementărilor în vigoare. Potrivit Legii 60/ 1991 privind desfăşurarea adunărilor publice, responsabilii care au organizat mitingul riscă amenzi între 1.000 şi 10.000 de lei. Sancţiunea este stipulată la articolul 26 al actului normativ: "nerespectarea orelor de desfăşurare, a traseului de deplasare şi perimetrului destinat adunării publice".
Vasile Blaga: "Urmează disponibilizări"
Ministrul Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga, a declarat, ieri, la Bistriţa, că vor urma disponibilizări în structurile MAI, dar fără a afecta ordinea publică."Nu ne putem permite să avem parte, în special în zona logisticii, de structuri paralele - Poliţia, Jandarmeria ş.a.m.d. O să fie disponibilizări în structurile noastre, dar fără a afecta ordinea publică. Numai în acest an 3.000 de oameni au intrat în Poliţie - pentru că sunt trei promoţii care au intrat în Poliţie. Desigur că avem suficienţi oameni, depinde de noi să-i folosim foarte bine", a spus Blaga. Ministrul a precizat că salariile poliţiştilor, deşi considerate mici, nu sunt atât de reduse în comparaţie cu restul bugetarilor.
• Chita propune trenul-avion
Specialiştii chinezi lucrează la un proiect ambiţios al unui tren ce va circula cu o viteză apropiată de cea a sunetului. Spectaculosul mijloc de transport va merge cu 1.000 km/h. ţările europene, în schimb, se luptă pentru supremaţia pe căile ferate.Experţii Universităţii Jiaotong lucrează la un tren pe pernă electromagnetică (Maglev) care va atinge o mie de kilometri pe oră, însemnând cu doar 236 de kilometri pe oră mai puţin decât viteza sunetului. Trenul va circula peste trei ani, promite Beijingul, printr-un tunel vidat ca să evite frecarea cu aerul. Cu totul altfel stau lucrurile în ţările Bătrânului Continent. Compania de căi ferate din Franţa, SNCF, şi cea din Germania, Deutsche Bahn, plănuiesc ca în decembrie 2011 să lanseze prima cursă de mare viteză pe ruta Frankfurt-Marsilia.
• Varianta cea mai bună de transport
Trenurile de mare viteză încep să redevină o concurenţă serioasă pentru companiile de aviaţie. În Europa, o călătorie cu trenul de mare viteză Paris-Amsterdam durează trei ore şi 18 minute, cu 18 minute mai puţin decât zborul pe această rută - fără să luăm în calcul timpul necesar parcurgerii drumului de la aeroport în oraş. Potrivit portalului Tech-the-future, un bilet de tren dus-întors Paris-Amsterdam costă 55 de euro, în timp ce pentru o călătorie cu avionul pe aceeaşi rută trebuie să scoatem din buzunar 99 de euro. Potrivit ,,The Guardian" trenurile ajung la destinaţie cu punctualitate în proporţie de 90-95% din curse, în timp ce avioanele respectă orarul de zbor în proporţie de 68%.
• Ahmadinejad a golit sala ONU
În semn de protest, delegaţia României la ONU a părăsit sala Adunării Generale în timp ce preşedintele iranian, Mahmoud Ahmadinejad, îşi ţinea discursul în care prezenta teorii conspiraţioniste referitoare la atentatele din 11 septembrie 2001.El a afirmat că acestea "au fost plănuite de anumite segmente din guvernul american, pentru a opri declinul economiei SUA".
Indignare la unison
Acuzaţiile au provocat imediat dezaprobarea delegaţiei americane, care s-a ridicat şi a părăsit imediat sala. Acelaşi lucru l-au făcut şi reprezentanţii celor 27 de state membre ale UE. "În coordonare cu delegaţia Uniunii Europene şi cu Preşedinţia UE, am decis să părăsim sala, în momentul în care s-au depăşit anumite limite acceptabile", a declarat Simona Miculescu, ambasadorul României la ONU.
• Reuters: Probabila respingere a Legii pensiilor de către Curtea Constituţională va determina noi creşteri de taxe
Curtea Constiuţională a României va respinge, probabil, Legea pensiilor, potrivit agenţiei britanice Reuters, ceea ce ar putea obliga Executivul de la Bucureşti să mărescă din nou taxele.
Într-o analiză a situaţiei politice şi economice din România, agenţia Reuters susţine că este foarte probabil ca magistraţii de la Curtea Constituţională să respingă Legea pensiilor, asupra căreia planează suspiciuni de fraudă la votul de adoptare. Experţii citaţi de Reuters consideră că Executivul va fi obligat în acestă situaţie să crească din nou taxele pentru a putea respecta acordul cu FMI.
• EVENIMENTUL ZILEI
• Protestul poliţiştilor: caschete în aer şi bere la final
Oamenii legii care au venit să-şi scandeze nemulţumirile în Piaţa Victoriei s-au hotărât pe loc să-i facă o vizită şi preşedintelui, la Palatul Cotroceni. Din când în când, câte un poliţist aţâţa jandarmii:"Hai, bă, nu mai fiţi aşa de impasibili, că doar şi voi sunteţi în aceeaşi situaţie". De pe scenă, unul dintre liderii de sindicat îi îndeamnă pe toţi să-şi arate "respectul" faţă de guvernanţi întoarcându-se cu spatele către Palatul Victoria. "Haideţi, arătaţi-le cum îi respectaţi!", insistă acesta, iar în timp ce poliţiştii se conformează, răsar din mulţime câteva mâini cu semne obscene.
• "112, haideţi cu noi"
Scandările poliţiştilor au oprit în loc curioşii pe trotuare şi au scos lumea la balcoane. "Du-te Băsescu, după Ceauşescu", vuieşte Bulevardul Eroilor. Florăresele aplaudă. Vreo 20 de poliţişti hotărăsc să le ţină hangul - "112, haideţi cu noi". În fruntea marşului e o femeie de vârsta a treia, cu o pancartă. "Nu am făcut- o eu, am găsit-o în Piaţa Victoriei. Imediat cum au intrat pe bulevardul care trece pe lângă Palatul Cotroceni, vreo 20 de poliţişti s-au rupt de pluton şi s-au furişat printre copaci, în tufişurile din apropiere. Înaintaşii marşului au ajuns în faţa palatului. Jandarmii încearcă să le potolească încercările de a se apropia de poartă. "Ieşi afară javră ordinară", strigă la unison poliţiştii.
• Omul care a dinamitat suspendarea preşedintelui: PSD-istul Şova
Încurcarea planurilor de suspendare a preşedintelui de către parlament, prin plasarea deciziei finale la Curtea Constituţională, i se datorează, paradoxal, unui PSD-ist, apropiat al lui Victor Ponta. Este vorba de senatorul social-democrat Dan Şova, cel care a propus modificarea legii Curţii Constituţionale în sensul validării sau respingerii definitive de către judecători a unei hotărâri a parlamentului, fie că este vorba de Senat, Camera Deputaţilor sau ambele Camere reunite.
• Afacere de nişă: rochii de lux second-hand
În criza din România a apărut până şi clasa premium a hainelor de mâna a doua. Sunt purtate, dar au încă eticheta originală şi aparţin ţinutelor de lux. Două ardelence descriu coordonatele afacerii.
Magazinele "London Shop" din Ardeal sunt o nişă pe piaţa de second pentru că vând produse luate din categoria "lux" - fără pete sau defecte şi cam jumătate dintre haine au eticheta de la fabrică.
După modelul unui business care a dat lovitura, Lavinia Ivan şi Ariana Miron-Presan au deschis în Bucureşti magazinul "Mă cheamă opt". Cu o investiţie iniţială de 12.000 de euro şi cu niciun concurent în Capitală, cele două ardelence vor să-şi extindă afacerea cu un al doilea magazin de second "lux" în luna februarie. Tot atunci, Lavinia e decisă să renunţe la jobul de la bancă pentru a se ocupa numai de magazin.
• Vracii de la Biserica Universală promit vindecarea la minut
Românii stau cu sutele la coadă la vraci, ca în Evul Mediu. Afacerea vindecărilor miraculoase merge excelent în criză pentru că a ajuns mai ieftin să mergi la tămăduitor decât să dai şpagă la medic. Mesajul lor e un melanj în care se combină interpretarea forţată a unor texte religioase şi practicile homeopate. În plus, imaginea luminoasă a lui Iisus este invocată ca un girant absolut al minunilor promise. Constrânşi de concurenţă, vindecătorii secolului XXI supralicitează, promiţând că vindecă tot: cancer, SIDA, leucemie sau scleroza în plăci.
• Parcurile Bucureştiului, transformate în parcări
"Oazele" de verdeaţă ale oraşului gem de maşini parcate ilegal pe alei. Deşi ar trebui să aibă o autorizaţie şi să plătească o taxă, de cinci ani şoferii intră fără vreo oprelişte. Aleile sunt pline de maşini, iar parcările teraselor de fiţe se întind pe sute de metri pătraţi. Situaţia e aproape identică în marile parcuri bucureştene: Herăstrău, Tineretului sau IOR. Mai mult, nici reprezentanţii firmelor ale căror maşini de marfă aprovizionează terasele, restaurantele şi chioşcurile "ridicate" în parcuri nu mai plătesc taxa de acces de aproximativ cinci ani, deşi legea prevede că orice autovehicul poate intra doar cu autorizaţie şi trebuie să achite o taxă.
• LET"S DO IT ROMANIA. Ziua în care România se scutură de gunoaie
Deşi oficial s-au înscris 50.000 de voluntari în proiectul "Let"s Do It, Romania!", organizatorii se aşteaptă la o prezenţă de patru ori mai mare. Astăzi, de la ora 8.00, se dă startul celui mai mare proiect de implicare socială din istoria României: curăţarea arealelor naturale din ţară. După mai bine de un an de pregătiri, organizatorii se pregătesc de proba de foc. Înarmaţi cu răbdare, dar nedormiţi de câteva zile din cauza problemelor de organizare inerente, ei vor fi astăzi şi mâine la turnul de control, coordonând de la call centerul din Bucureşti mobilizarea şi activitatea a zeci, poate sute de mii de români.
• Reactoarele 3 şi 4, îngheţate în proiect
Din cauza prea multor neclarităţi, investitorii în cele două grupuri de la Cernavodă vor să amâne chiar cu un an şi jumătate luarea unei decizii privind implicarea în acest proiect. Anul viitor ar fi trebuit să demareze lucrările la grupurile 3 şi 4 ale centralei nuclearelectrice de la Cernavodă. Aceasta conform calendarului iniţial. Lucrurile sunt însă departe de etapa startului construcţiei. În acest moment, situaţia reactoarelor 3 şi 4 este incertă, neştiindu-se nici măcar care va fi acţionariatul firmei care va investi în proiect. Ea s-a complicat după ce grupul ceh CEZ a anunţat, acum câteva zile, că se retrage din această investiţie,
• Piedone: "PC nu are motor şi locomotivă. Este o remorcă"
Cristian Popescu Piedone le-a ţinut astăzi conservatorilor un curs de strategie politică în care a identificat PC-ul cu "o remorcă". "Schimbarea e vizibilă, ne-am schimbat în mentalitate, în nume. Dar nu creştem în sondaje. Creştem, avem specialişti, logistică, avem tot ce ne trebuie, dar nu creştem în sondaje. V-aţi pus întrebarea de ce? Acest partid nu are un motor şi o locomotivă pentru că acum este o remorcă, iar remorca nu are un motor", a afirmat Piedone, care este şi prim-vicepreşedinte al PC.
• Primarii vor mai multe drepturi
Primarii vor să poată conduce şedinţele consiliilor locale şi să voteze, la fel ca preşedinţii de consilii judeţene (CJ). "Problema este ca legiuitorul să facă acelaşi cadru la alegeri şi aceleaşi drepturi ale celui ales prin vot uninominal. Adică să conduci şedinţa şi să votezi. Preşedintele CJ votează, tu, ca primar, nu votezi. Viceprimarii votează, tu, nu. Tu eşti omul cu cele mai multe voturi şi nu votezi în consiliul local. Nu participi în zona de legiferare, deşi eşti promotorul proiectelor de hotărâri", a susţinut astăzi preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, PDL-istul Gheorghe Falcă.
• Ponta îl vrea pe Geoană preşedinte? Autor: Mircea Marian
Liderul PSD, Victor Ponta, are o mică problemă dacă îl dă jos pe Traian Băsescu: Mircea Geoană ar putea redeveni şeful său. În cazul în care Băsescu este suspendat, cel care preia conducerea ţării, timp de o lună, până la organizarea referendumului de demitere, este pre şedintele Senatului. Dacă electoratul votea ză pentru demitere, Geoană ar mai rămâne circa trei luni la Cotroceni, până când alegerile anticipate ar da României un alt preşedinte. Şi, cireaşa de pe tort, ce face Ponta dacă Mircea Geoană susţine că, din poziţia de preşedinte interimar, ar fi cel mai bine plasat să candideze la funcţia supremă în stat?
• Orange România va dicta preţul în piaţă la iPhone 4
După ce a venit în România prin diverşi importatori, de ieri, noul gadget poate fi găsit şi prin operatorul "mobil" Orange, care-l oferă, la liber, cu câteva sute de euro mai ieftin decât concurenţa. Faptul că este cu câteva sute de euro mai ieftin va duce la o scădere a preţului şi la concurenţii Orange. În timp ce la operatorul de telefonie mobilă cea mai scumpă versiune, cea de 32 GB, ajunge la un preţ de 823 euro, la magazinele on-line costul lui variază între 1.100 şi 1.250 de euro.
• Experiment: cât lasă din preţ dealerii auto
Negociere. Prabusirea vanzarilor din industria automobilelor ii fac pe majoritateta dealerilor sa accepte reduceri de pana la 25% din pretul masinilor. Astfel, pe langa programul "Rabla", daca insisti la negociere, s-ar putea sa obtii de la agentul de vanzari discuonturi chiar si de peste 5.000 de euro.