Sfârşitul de an este momentul bilanţurilor. Al evaluărilor de orice fel. Decidenţii companiilor se uită în micromediul lor de funcţionare şi fac planuri pentru anul ce vine pe baza macro-prognozelor. Dincolo de criza politică şi sanitară, anul 2021 a fost unul de creştere pentru România. Sigur, sunt realităţi sectoriale sau indicatori care pot contrazice punctual această concluzie, dar trendul general este de creştere. Există multă incertitudine la orizont ceea ce face cu atât mai binevenită acum prognoza macro-tendinţelor care vor modela mediul de business în 2022, precum şi deciziile liderilor companiilor. Aşadar macro-tendinţele care se profilează în acest moment sunt următoarele:
• 1. Alinierea companiilor la politicile de protecţia mediului
Angajamentele asumate de guvern în cadrul Pactului verde european privind reducerea cu cel puţin 55% a emisiilor de carbon până în anul 2030 vor implică măsuri legislative concrete care să oblige companiile la conformarea faţă de anumite standarde de operare. Implementarea acestor măsuri va avea un impact la toate niveluri lanţurilor valorice contribuind la crearea de locuri de muncă durabile, locale şi bine plătite.
• 2. Schimbarea generaţională şi de experienţă în rândul angajaţilor
Modalităţile de lucru continuă să evolueze. Factorul transformator principal este dat de pandemie şi de necesitatea lucrului de acasă, care în aceste condiţii, se consolidează tot mai mult în normă. Un al doilea factor este pătrunderea pe piaţa muncii a unei noi generaţii care este puţin dispusă să presteze după acelaşi tipar al prezenţei fizice la birou şi la program. În al treiea rând este de aşteptat ca angajatorii să nu mai ofere contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, ci oferte de colaborare pe proiect. Potrivit studiului Valoria, Trenduri şi provocări în recrutarea remote din România, 40% dintre companii sunt deschise să crească numărul de roluri la distanţă, şi tot atât de multe sunt pregătite să acomodeze şi procesele de recrutare pentru muncă de la distanţă.
• 3. Training-ul informal şi asincron al angajaţilor
Piaţa muncii este răvăşită de numeroasele cazuri de demisie, reorientare profesională sau chiar burnout pe fondul provocărilor pandemiei. A face faţă tuturor acestor provocări presupune un efort constant pentru a asigura starea de bine a angajaţior, adaptarea lor la schimbările constante şi la noua dinamică a modului de lucru. În acest context, companiile oferă tot mai des sesiuni de instruire live selectate, concentrându-se mai mult că niciodată pe furnizarea de sesiuni educative online la cerere, uşor accesibile, pentru a completă programele de integrare şi dezvoltare continuă a angajaţilor. În plus, companiile avansate oferă angajaţilor credenţialele de logare şi accesul de care au nevoie pentru a consuma conţinut de formare în propriul ritm, în propriile condiţii.
• 4. Companiile vor să devină mai agile
Companiile ierarhice şi structurile rigide tind să devină vestigii ale trecutului pe măsură ce liderii noii generaţii recunosc nevoia unei structuri mai plate şi mai agile. Această abordare a cărei eficienţă a fost verificată şi validată în domeniul IT se extinde rapid la tot mai multe industrii. Abordarea agilă înseamnă cicluri rapide de planificare, dezvoltare de produse/servicii, testare, implementare şi feedback care ajută foarte mult companiile să răspundă rapid la schimbare şi să rămână relevante. Este, de asemenea, un răspuns parţial la natura în schimbare a muncii, în special la proliferarea contractanţilor independenţi şi la distanţă (gig economy). Se prefigurează o epoca a structurilor organizaţionale plate, care se desprind de modelul companiilor tradiţionale şi seamănă mai mult cu comunităţile flexibile.
• 5. Impactul revoluţiei "no-code"
Democratizarea datelor şi a tehnologiei a dat naştere unei întregi industrii care pune abilităţile şi instrumentele necesare pentru inovaţia ghidată de tehnologie în mâinile unei părţi cât mai mari a societăţii, indiferent de expertiză sau experienţă utilizatorilor. Soluţiile cloud pentru stocare, reţea şi procesare înseamnă costuri, iar riscurile înfiinţării unei infrastructuri costisitoare pentru a încerca idei noi sunt puternic atenuate. Interfeţele fără cod vor deveni mai populare, deoarece lipsa cunoştinţelor de programare sau a unei înţelegeri a statisticilor şi a structurilor de date vor înceta să devină o barieră în calea realizării unei idei care schimbă lumea.
• 6. Familiarizarea cu conceptul de "metavers"
Ce este un metaers? Este o lume digitală care există în paralel cu lumea fizică în care trăim. În interiorul unui metavers, precum cel propus de Facebook, vom face activităţi pe care suntem obişnuiţi să le facem în lumea reală: să lucrăm, să ne jucăm şi să socializăm. Pe măsură ce rata de digitalizare creşte, aceste metaverse vor modela şi simula lumea reală cu o acurateţe tot mai mare, permiţându-ne să avem experienţe mai captivante, convingătoare şi, în cele din urmă, valoroase în domeniul digital.
• 7. Piaţa criptomonezilor se consolidează
Există o creştere a adoptării sistemelor de plăţi cu criptomonede într-o gamă largă de afaceri: PayPal a lansat un produs de plată permiţându-le clienţilor să plătească cu cripto la toţi cei 29 de milioane de comercianţi care acceptă PayPal; Twitter a lansat o funcţie "Tips" care acceptă plăţi cripto, permiţând utilizatorilor să îşi conecteze CashApp, Patreon sau Venmo şi să primească bonusuri în cripto; Visa şi MasterCard au introdus clienţilor lor servicii cripto şi plăţi cripto. Pe măsură ce tot mai multe companii acceptă criptomonezile că formă de plată, programele de recompense digitale reprezintă următorul pas, oferind o oportunitate unică de a satisface cererea generaţiei Z de plăţi flexibile şi tranzacţii digitale.
Pe măsură ce mediul de business devine din ce în ce mai complex, liderii sunt provocaţi să regândească totul, de la integrarea tehnologiei, modalităţilor de plată, revoluţia no-code până la implicarea angajaţilor, munca la distanţă şi agilitatea ca mod de lucru. Prin cunoaşterea acestor şapte tendinţe, liderii pot satisface cerinţele unui mediu în schimbare rapidă cu strategii centrate pe client care combină datele şi tehnologia cu elementul uman. Procedând astfel, ei vor fi probabil mai pregătiţi să valorifice avantajele tehnologiei, să aprofundeze relaţiile cu angajaţii, să se conecteze cu clienţii şi să stimuleze creşterea companiilor lor.