"Nissan Motor", al doilea producător auto din Japonia, raportează, în mod neaşteptat, scăderea profiturilor sale pe primul trimestru din acest an, situaţie nemaiîntîlnită în activitatea din ultimele patru trimestre a companiei. Declinul a fost cauzat de taxele mari şi de cheltuielile cu materia primă.
Cîştigul net al companiei s-a diminuat cu 0,9%, la 139,3 miliarde de yeni (1,3 miliarde de dolari) în perioada ianuarie-martie 2005, de la 140,4 miliarde de yeni în intervalul similar din 2004. Pe întregul an fiscal, încheiat la 31 martie, profitul a sporit cu 1,7%, la 512,3 miliarde de yeni, valoare record pentru companie.
Vînzările companiei au crescut cu 15,4%, la 8.580 miliarde de yeni, în anul fiscal încheiat în martie. În perioada ianuarie-martie, vînzările au fost de 2.480 miliarde de yeni. Compania a comercializat 3,39 milioane de unităţi în anul fiscal 2004/2005, cu 10,8% mai multe faţă de anul anterior. Pe piaţa SUA, vînzările "Nissan" au sporit cu 18,4%, la 1.013 milioane unităţi. În Japonia, creşterea a fost de 1,4%, la 848.000 de unităţi, iar în Europa dinamica a fost aproape neschimbată, fiind vîndute 544.000 de unităţi.
Directorul executiv al "Nissan", Carlos Ghosn, intenţionează să lanseze 28 de modele noi ori cu un design nou, în următorii trei ani, ca să majoreze vînzările pînă la 4,2 milioane de unităţi anual. În perioada septembrie 2004 - ianuarie 2005, compania niponă a lansat şase modele noi în Japonia, record pentru "Nissan", care încearcă astfel să facă faţă concurenţei cu rivalii "Honda Motor" şi "Toyota".
Taxele plătite de "Nissan" în ultimul exerciţiu fiscal au fost de 258,1 miliarde de yeni, în creştere cu aproape 18% faţă de anul anterior.