În 16 iunie 2021, Comisia Europeană a publicat Notificare prealabilă a unei concentrări - cazul M.10153 - Orange/Telekom Romania Communications ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.C_.2021.231.01.0005.01.ENG&toc=OJ%3AC%3A2021%3A231%3ATOC ), prin care anunţă că a primit o notificare în legătură cu achiziţia fostului RomTelecom de către Orange şi solicită observaţii la tranzacţia notificată.
Domnule prim ministru,
Încă mai aveţi ocazia să reparaţi greşeala fatală a guvernului anterior care, neînţelegând ce face, a fost de acord cu vânzarea fostului operator RomTelecom către Orange România, deschizând calea spre dispariţia unui mare operator de pe piaţa noastră, Telekom România, prin posibila achiziţie ulterioară a fostului Cosmote de către un operator existent pe piaţă, RCS&RDS. Astfel, pe termen lung, pe piaţa noastră ar putea exista doar trei operatori - Orange, Vodafone şi RCS&RDS. Efect imediat - achiziţia va consolida o poziţie dominantă pe piaţa noastră: Orange - 50% cotă de piaţă după venituri, care ar trebui să alerteze Consiliul Concurenţei şi ANCOM şi să blocheze tranzacţia. (vezi grafic 1)
Prin această tranzacţie s-ar compromite şi competiţia pe piaţa furnizării de servicii şi reţele de telecomunicaţii, alături de deja compromisa competiţie pe piaţa furnizării de echipament de telecomunicaţii prin legea 5G - legea 163/2021. Astfel, indexul Herfindhal Hirschman pentru piaţa furnizării de servicii şi reţele de telecomunicaţii ar creşte puternic la peste 3700, peste dublul valorii recomandate pentru o piaţă competitivă - 1800. (vezi grafic 2)
• Condiţiile vânzării - secrete!
Multe întrebări referitoare la tranzacţie au rămas fără răspuns din partea celor care administrau fostul RomTelecom în numele statului român - fostul minister al transporturilor şi comunicaţiilor. Motivul - "datele şi informaţiile privitoare la acest proces sunt strict confidenţiale", potrivit răspunsului biroului de presă al ministerului din 18 noiembrie 2020. Ciudată motivare - strict secretă administrarea activelor de telecomunicaţii ale statului! Probabil pentru a ascunde ceva: nepricepre sau ...
Iată câteva dintre necunoscutele tranzacţiei aprobate în mare taină de guvernul anterior, liberal:
- în această tranzacţie a fost consiliat statul român de vreo firmă de consultanţă? Dacă da, care? Ar fi curios, ca să nu zic dubios ca reprezentanţii statului român să nu fi avut un consultant, cum de regulă se procedează în cazul achiziţiilor în care fiecare parte are consultantul său, după cum bine ştiţi domnule prim ministru. Cum ar fi fost apărate interesele statului fără un consultant? Nu cred că primul ministru de atunci sau ministrul transporturilor şi comunicaţiilor să fi fost mari finanţişti: să fi lucrat la o bancă de investiţii sau firmă de consultanţă, sau măcar aibă ceva pregătire (CFA, MBA, etc.) pentru a nu fi avut nevoie de un consultant. Şi chiar dacă aveau expertiza ...
- cum se va materializa achiziţia fostului RomTelecom? Va fi absorbit de Orange Romania? Sau, va continua să existe? În primul caz, ce pachet de acţiuni va deţine statul român în compania rezultată în urma fuziunii? Cum va fi reprezentat statul român în noua entitate şi ce puteri ar putea avea?
- fostul RomTelecom deţine 30% din fostul Cosmote, astfel că, prin achiziţia sa de către Orange, ultimul va deveni acţionar într-un operator concurent. Cum se va rezolva acest conflict de interese?
- ce se va întâmpla cu fostul Cosmote? Va fi vândut? De ce s-a permis devalizarea fostului Cosmote prin trecerea a peste jumătate din clienţii cu abonament, cei mai valoroşi, la RomTelecom, adică la Orange? Pentru a grăbi eşecul operatorului Cosmote şi a se găsi ulterior un motiv pentru a fi vândut? Către RCS&RDS, de exemplu. În urma trecerii a 0,9 milioane clienţi cu abonament, fostul Cosmote ar mai rămâne cu circa 2 milioane clienţi cartele preplătite şi 0,8 milioane clienţi cu abonament într-o piaţă cu 22,4 milioane SIMuri active, prea puţin pentru a rezista mult timp.
Sunt întrebări ale căror răspunsuri ar putea arăta dacă tranzacţia a fost sau nu în interesul statului român. Probabil că nu a fost în interesul ţării, de vreme ce s-au refuzat răspunsuri.
Sunt răspunsuri care nu au fost date, probabil, pentru a ne pune în faţa unui fapt împlinit. Românii merită transparenţă, după cum spuneaţi domnule prim ministru, la televiziunea naţională.
Domnule prim ministru Florin Cîţu,
Vânzarea fostului operator RomTelecom ar deschide calea spre dispariţia unui mare operator şi, deci, la o piaţă cu doar trei operatori, adică o competiţie mai slabă, tarife mari mari, decalaj digital... A se vedea cazul Franţei din anul 2004 şi cel recent al Australiei ( https://telecoms.com/510228/tpg-takes-umbrage-at-acccs-mobile-pricing-claims )
Este contra interesului naţional!
Apoi, aprobarea tranzacţiei de către guvernului anterior şi lipsa transparenţei, a răspunsurilor la întrebările de mai sus (aşteptate de la anunţarea tranzacţiei în 9 noiembrie 2020) ar trebui să vă facă circumspect şi să cereţi blocarea tranzacţiei pentru a nu fi pus în faţa unui fapt împlinit şi a nu fi părtaş la o tranzacţie contra intereselor României.
Sunteţi finanţist şi înţelegeţi mult mai bine impactul tranzacţiei decât autorii greşelii.
Domnule prim ministru, nu periclitaţi viitorul telecomunicaţiilor noastre pentru a nu periclita viitorul economie naţionale !
(Text preluat de pe https://nicolaeoaca.blogspot.com/ )
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.07.2021, 13:44)
altul care traieste pe alta lume ! pai lui catu , te plingi ? n-ai aflat nici acum habarnistule , ca omuletul este coada de topor al intereselor straine ? chiritoiu , ghinea & ciolos , barna , vvvoiculescu, usr si lista-i interminabila .....